'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:32

ERMELO - De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) begint in mei met de campagne 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'. Het doel is om mensen die nooit met paarden omgaan, bewust te maken van de reacties van paarden in het verkeer.

Volgens een woordvoerder van de federatie vallen jaarlijks vijf doden door ongelukken waar paarden bij zijn betrokken. Sinds 1 januari zijn op de site van de KNHS al tachtig meldingen gedaan van bijna-ongelukken. "Die meldingen moet je serieus nemen, want paarden slaan op hol als ze schrikken van het verkeer. Daardoor ontstaan bijna altijd gevaarlijke situaties", aldus de zegsvrouwe.

Met de website www.weetwatjedoet.nl en flyers en posters in rijscholen, horeca-gelegenheden en bioscopen moeten vooral jonge bestuurders bereikt worden. "De bijna-ongelukken gebeuren niet bewust. Bestuurders gaan veelal voorzichtig om met paarden. Zo rijden ze bijvoorbeeld langzaam langs, maar zodra ze voorbij zijn geven ze gas en schrikt een paard alsnog. Ook waarschuwend claxonneren kan een paard op hol laten slaan", stelt de woordvoerster.

Ruim inhalen, niet knipperen met de lichten, niet een groep paarden doorsnijden en niet onverwachts een paraplu opsteken zijn andere tips om paarden niet te laten schrikken.

Wel een goed initiatief, als vraag ik me af of het iets uithaalt. Alleen de website klopt volgens mij niet, dan kom je op de site van een huisarts.

LBLGypsyCobs

Re: 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:24

Jammer dat die site niet klopt, ik had graag willen zien hoe ze dit aanpakken.

Ik hoop dat ze ook op de gevaren voor de weggebruikers zelf ingaan en niet alleen dat van ruiter en paard.

Er zijn namelijk zat van die grapjassen die het er om doen om je paard te laten schrikken en dan kan zo'n campagne ze juist op de verkeerde ideeën brengen.

Dan wordt 'niet claxonneren, want dan schrikt het paard' juist: 'laat ik es toeteren om dat beest te laten rennen'.

Ik hoop dat men ook laat zien wat er gebeurt als een schrikkend paard juist op je auto springt of in paniek een drukke weg op rent.

Het zou ook mooi zijn als ze ook het gedrag op de weg rond trailers gelijk zouden aanpakken, dat verschrikkelijke ongeluk van afgelopen week is weer zo'n schrijnend voorbeeld van de combinatie van ongeduldigheid en onwetendheid van sommige weggebruikers.
Met alle gevolgen voor anderen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:07

mee eens, het gebeurt vaak genoeg dat bestuurdes expres door plassen gaan rijden of nog even gas geven als ze langskomen Boos! ik hoop dat het een positief gevolg heeft, deze campagne...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:56

Site URL moet zijn: www.watjedoet.nl, maar de site werkt kennelijk pas vanaf 9 mei.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:23

hmmm ja ik vrees ook wel een beetje voor het averechtse effect, vooral onder jongeren! Die willen vaak al stoer doen en tja zo'n campagne kan net mensen op verkeerde ideeen brengen...
wat plaatjes van hoeven van paarden in autos en de daardoor half opengereten bestuurders zou miss enig effect hebben (sorry voor dit niet al te lekkere voorbeeld)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 04:58

Als ze het nu gelijk es strafbaar zouden maken, als je naar een paard toetert of hem op een andere manier opjaagt, dan neem ik elke buitenrit pen en papier mee om nummerborden te noteren.

Of valt dat onder gevaarlijk rijgedrag en is dat al strafbaar?