FPS hengst mag geen examen doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

FPS hengst mag geen examen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:01

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1966 ... _doen.html
Telegraaf

Dekhengst Abel Boszorg mag niet meedoen aan een examen van het Friesch Paarden-Stamboek in april. De eigenaresse van het Friese paard wilde deelname aan het examen afdwingen via een kort geding tegen het Stamboek. De rechtbank in Leeuwarden vindt echter dat Abel eerst een zeventig dagen durend voortraject met een voldoende moet afleggen, voordat aan het examen kan worden deelgenomen, werd woensdag bekendgemaakt.

Noon

Re: FPS hengst mag geen examen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:08

best wel kl*te eigenlijk! Boos! heb het beesje nog verzorgd gedurende zijn blessure en het kon echt super lopen. zeker een aanwinst Verward

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:25

In een eerder berichtje wat ik op www.telgraaf.nl heb gelezen, werd er gezegd dat de hengst vorig jaar al aan de 70-dagen keuring had deelgenomen ...
Door een blesure kon hij toen niet doorgaan voor de laatste ronde Scheve mond .

Synthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:23

Op het forum van de FPS staat ook een topic hierover.
Abel heeft vorig jaar met een (tijdens het onderzoek onontdekte!!!!) peesblessure 50 dagen door moeten lopen.... hij heeft een maandenlange herstelperiode achter de rug.
Dit jaar wilden de eigenaren eerst duidelijk hebben hoe het onderzoek zou lopen en dat konden de onderzeoksjuryleden hun niet vertellen... toen hebben ze de hengst weer mee terug genomen naar huis. Ze wilden dus een verkort onderzoek vanwege zijn goede prestaties vorig jaar. Maar dat is nu dus niet toegewezen.
Weer een smet op het blazoen van de FPS.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:35

Dit lijkt me een behoorlijk zure gang van zaken voor de eigenaars Scheve mond ...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:37

Mijn instructrice rijdt hem, hij zal nu in de sport uitgebracht worden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:38

Hele lieve hengst btw, super karakter! En heel erg werkwillig! Kan ook goed lopen!!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:47

jeetje ongelooflijk dat het FPS zoiets doet. bah!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:50

LuvdaTossa schreef:
Hele lieve hengst btw, super karakter! En heel erg werkwillig! Kan ook goed lopen!!!

Kortom: doodzonde dat zo´n hengst dan geen kans krijgt om stamboekhengst te worden Scheve mond ...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:49

Volgens mij is deze hengst door de eigenaar zelf uit het C.O. gehaald of was dat nu een andere? Ik zal het even opzoeken in de Phryso, heb het gister nog gelezen maar weet zo niet meer of ik de goede hengst nu voor ogen heb ...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:57

Uit de Phryso van maart 2005:

De heren doktoren namen de tijd, dat deden ook de leden van de verrichtingsjury 2005, Durk Zwanenburg (voorzitter), Pieternel Romkema en Alberd van Dijk. Minder tijd had de laatste voor Sonja de Vries toen die zich zonder nummer elf, Abel Boszorg, maar wel met een heel verhaal aanmeldde. Het gros van de toeschouwers vonden de uitspraken van De Vries en haar partner Peter Visser richting stamboekfunctionarissen en verrichtingsjury ('Het is hier één corrupte bende') overwegend een beschamende vertoning. Abel Boszorg werd door zijn eigenaren vrijwillig teruggetrokken uit het voorjaarsonderzoek en ging dus weer de trailer op, terug naar Spier.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:40

Ja dat kwam omdat ze geen antwoorden kregen op hun vragen... wie de verantwoordleijkheid droeg over de paarden ( met betrekking op hun vorige ervaring), of ze zelf toezicht mochten op de hengst (na anonieme dreigementen). TOen men dat niet duidelijk kon maken, wilden de eigenaren het risico niet nemen en hebben ze de hengst teruggetrokken..

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:15

Maar dan is het dus niet zo dat het stamboek de hengst niet mee wil laten doen. Daar hebben de eigenaren zelf over beslist.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:45

Fenny schreef:
Maar dan is het dus niet zo dat het stamboek de hengst niet mee wil laten doen. Daar hebben de eigenaren zelf over beslist.

Omdat hij vorig jaar alles al door lopen had en met een blessure terug kwam. Bij aanlevering hebben wilden ze duidelijkheid hebben over hoe het met Abel zou komen.... Ze konden die duidelijkheid niet krijgen en hebben hem meteen weer opgeladen....

Ik snap niet dat ze daar op stal nooit gezien hebben dat hij zo'n verschrikkelijk dikke pees had. Op het friezenforum staan de foto's wel...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:49

LuvdaTossa schreef:
Fenny schreef:
Ik snap niet dat ze daar op stal nooit gezien hebben dat hij zo'n verschrikkelijk dikke pees had. Op het friezenforum staan de foto's wel...

Klopt, die foto's heb ik ook gezien ... Iemand moet het toch wel opgevallen zijn toen ... ?? Arm paard ...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:11

LuvdaTossa schreef:
Ik snap niet dat ze daar op stal nooit gezien hebben dat hij zo'n verschrikkelijk dikke pees had...

Uit zeer betrouwbare bron weet ik, dat daar wel meer dingen vorig jaar niet zijn opgevallen Lips are sealed .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:35

Als ik het commentaar in de Phryzo zo lees zijn deze mensen alleen maar naar de verrichtingsjury gekomen om stennis te schoppen. Maar de jury gaat toch verder niet over de dagelijkse gang van zaken bij het onderzoek zelf.

Typisch geval van de verkeerde mensen voor rotte vis uitmaken.

In principe hebben deze mensen natuurlijk gelijk dat ze niet meer hetzelfde willen mee maken als het jaar daarvoor. Maar ga dan de dialoog aan met een stalmeester of FPS ruiter en laat de jury er buiten.

Ik ken dus 1 van de juryleden en die was ook echt geneneerd van het optreden van deze mensen. Hij wist en kon niets zeggen terwijl deze mensen op hoge poten hun eisen door de bak slingerden.

M.a.w. deze mensen moeten nu niet huilen, ze hadden van te voren al het plan om de hengst niet daar te laten. Hun keuze, niet die van de jury of het FPS.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:07

De eigenaren van deze hengst hadden gewoon netjes bezwaar moeten maken , hun vragen moeten stellen en een klacht moeten indienen. Natuurlijk lopen de emoties hoog op als je merkt dat je paard ernstig geblesseerd is geraakt en met de blessure heeft doorgelopen. Echter, op grond van emoties kunnen geen beslissingen worden genomen en de eigenaren hadden niet op grond van emoties moeten handelen. Ik leef zeer met hun mee, maar ze hebben het gewoon niet handig aangepakt. Dat is jammer. Misschien kan er een opening komen door een gesprek met het stamboek aan te vragen om helderheid in de gang van zaken te krijgen.

ikepris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:34

mijn fries is geinsimineerd door abel