Na een bloedstollende finale heeft Ysbrand Chardon de Wereldbeker voor vierspannen in Gothenburg op zijn naam geschreven. De menner uit Schipluiden won niet alleen de wedstrijd maar stootte met zijn overwinning ook drievoudig Wereldbekerwinnaar Michael Freund van de troon.
‘Hier staat een heel gelukkig mens!’ verklaarde Chardon na afloop. ‘Ik had nooit verwacht dat het zo goed zou lopen. Ik had eigenlijk gepland om dit jaar de finale te bereiken en volgend seizoen voor de overwinning te gaan, maar het liep zo goed en dan wil ik natuurlijk winnen.’ Aangezien zijn concurrenten allen fouten hadden gemaakt reed de drievoudig Wereldkampioen evenals Freund een safe rit in de eerste omloop. Samen met de Zweedse wild card rijder Tomas Eriksson plaatsten de rivalen zich voor de winning round, waarbij met een schone lei werd begonnen. Eriksson zette weliswaar een snelle tijd neer in de met enthousiast publiek gevulde Globen arena, maar liet drie balletjes rollen. ‘Ik heb in de winning round alles op alles gezet om Freund onder druk te zetten. Dat was de enige manier om nog kans te maken op de overwinning, want Freund rijdt altijd beresterk,’ vertelt Chardon. Vervolgens reed Chardon een supersnelle foutloze rit, waardoor de beslissing bij Freund kwam te liggen. De regerend Wereldkampioen liet echter in een van de hindernissen een lus in zijn leidsels te vroeg los, waardoor de paarden niet de goede kant uit gingen. Dit kostte hem kostbare seconden en met het vallen van een balletje op de laatste hindernis verloor hij al zijn kansen op een hoge klassering en zal hij volgend jaar zijn best moeten doen om de titel te heroveren. Chardon had ten opzichte van de wedstrijd op Indoor Brabant een wisseling aangebracht in zijn voorspan. Argus heeft plaats moeten maken voor de 6-jarige Saddlebred ruin Tomars. ‘Ik wist dat ik risico moest nemen te kunnen winnen van Freund. Ik heb de nieuwe opstelling uitgetest tijdens de warming up ronde en dat liep uitstekend. Hierdoor kreeg ik het vertrouwen dat het tijdens de Wereldbekerwedstrijd ook goed zou lopen.’
De in Zweden zeer populaire wild card menner Tomas Eriksson kreeg in Gothenburg Wereldbekerpunten toegekend. Wereldbekerdirecteur Max Ammann, die vantevoren de beslissing nam, loopt hiermee vooruit op de toekomst, waarin de wild card menner tijdens de finale ook punten kan behalen.
Uitslag CAI-W Gothenburg:
1. Ysbrand Chardon (Ned)
2. Tomas Eriksson (Swe)
3. Michael Freund (Ger)
4. Werner Ulrich (Sui)
5. Nicke Pålsson (Swe)
6. Boyd Exell (Aus)
Eindstand Wereldbekerseizoen 2004/2005:
1. Ysbrand Chardon (Ned) 34
2. Michael Freund (Ger) 32
3. Werner Ulrich (Sui) 25
4. Boyd Exell (Aus) 23