Ik heb nog het een en ander gevonden, voor degene die de afloop een beetje willen volgen.
BRON: http://www.deurne.net/
MISHANDELDE DIEREN DEURNE WORDEN AFGEMAAKT. 17 Februari 2005
De zeven pony’s die woensdag in Deurne in beslag zijn genomen, moeten afgemaakt worden. Dat heeft een dierenarts geadviseerd. De dieren zijn er zo slecht aan toe, dat ze niet meer te redden zijn, aldus een woordvoerder van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.
De eigenaar van de pony’s wordt vanmiddag nog gehoord door de Dierenbescherming en de politie die nauw in deze zaak samenwerken. De verdachte krijgt in elk geval een proces-verbaal.
Bron: Eindhovens Dagblad
PONY'S ZIJN MOEILIJK NOG TE REDDEN
18 Februari 2005
Eigenaar in Deurne had al enkele waarschuwingen gehad
DEURNE – Het is nog niet duidelijk wat er met de zeven ernstig ondervoede en in beslag genomen pony’s in Deurne gaat gebeuren. Ze zijn in zo’n slechte toestand dat ze niet zomaar ergens geplaatst kunnen worden, heeft G. van den Boogaard, districtsinspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID), gisteren laten weten. „Als we geen geschikt opvangadres kunnen vinden, zullen we ze moeten laten afmaken. De pony’s hebben veel veterinaire zorg nodig en daar komen behoorlijk wat kosten bij kijken.“.
De politie nam de zeven pony’s samen met de LID woensdag in beslag. De eigenaar van de dieren is gisteren gehoord door de beide opsporingsinstanties en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. Hij was herhaaldelijk gewaarschuwd.
Een kleine twee jaar geleden kwam de eerste melding al binnen dat de pony’s werden verwaarloosd. „Het ging steeds weer even goed, maar we hebben regelmatig klachten gekregen. Steeds ontbraken de handvaten om er iets aan te doen. Een dier moet aantoonbaar verwaarloosd zijn. De wetgeving waarop we kunnen handhaven, is minimaal. Een pony kan in het voorjaar natuurlijk best wat schraler zijn“, aldus Van den Boogaard.
De eigenaar van het weiland sprak zijn huurder, de ponyhouder, enkele malen aan over de pony's. „Ik heb gezegd dat er te weinig gras stond, maar de eigenaar zei dat hij de dieren bijvoederde. Vorige week zag ik ook dat er hooi lag. Ik heb verder wel eens gezegd dat de hoeven nodig gekapt moesten worden en dat de pony’s eens geroskamd moesten worden. Maar ik kwam er niet elke week.“
Toen een voorbijganger dinsdag een dode pony aantrof op het weiland tussen Helmond en Deurne is de LID samen met de politie in actie gekomen.
Verschillende mensen reageerden gisteren bij politie en deze krant over de verwaarloosde pony’s. Enkelen boden aan om de dieren op te vangen. Iemand die in juni vorig jaar aangifte deed van verwaarlozing kon de situatie niet aanzien. Een klein clubje mensen heeft zich regelmatig om de pony’s bekommerd sinds juni. De dierenliefhebbers brachten hooi, ander voedsel en water naar het weiland. In de winter werd dat lastiger in verband met vervoer.
Van den Boogaard is daar niet helemaal gelukkig mee. „Hoe vervelend het ook klinkt, maar wij zeggen steeds: stop met voeren. Als we gaan kijken en er ligt voedsel en de dieren zien er redelijk uit, kunnen we niets doen.“
Bron: Eindhovens Dagblad Kim Spanjers