Inspectie neemt pony's in beslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

Inspectie neemt pony's in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:34

Deurne - De Landelijke Inspectiedienst Milieubescherming heeft gistermiddag in Deurne zeven pony's in beslag genomen. De dieren waren ernstig ondervoed en moeten waarschijnlijk afgemaakt worden, aldus de inspectie. Een pony was al dood. "De dieren hebben zeker enkele weken geen eten meer gehad. Het weiland waar ze stonden was een grote modderpoel", aldus een districtsinspecteur.

Bron: Brabants Dagblad 17 februari 2005

Wiepie

Re: Inspectie neemt pony's in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:35

Er stond ook een foto bij het bericht met de dode shetlandpony in de modder. Heel zielig...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:46

Ik had het ook gelezen. Vreselijk. Dit bericht staat op http://www.omroepbrabant.nl/

DEURNE - De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming heeft woensdagmiddag in Deurne zeven pony's in beslag genomen. De dieren waren ernstig ondervoed en moeten waarschijnlijk afgemaakt worden, aldus de inspectie. Eén pony was al dood.

"De dieren hebben zeker enkele weken geen eten meer gehad. Het weiland waar ze stonden was een grote modderpoel, waar geen grasspriet meer stond", aldus districtsinspecteur Van den Boogaard.

De identiteit van de eigenaar van het weiland is bekend bij de inspectie, maar hij of zij is nog niet gehoord. De eigenaar kan rekenen op een proces-verbaal.

wenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:19

hoi,

ik vind dit heel erg
ik heb een vermoede bij wie het is en als het daar is wist de dierenbescherming het al lang

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:43

Hallo mensen,

Ik vind dit ook heel erg. Nog erger vind ik het dat een vriendin van mij net belde en mij vertelde dat de bonte pony op de foto in het eindhovens dagblad haar oude pony is geweest....
De pony heet Bonddai en is al 25 jaar.... Ze zijn nu bezig om het beestje terug te krijgen zodat ze hem weer kunnen opknappen, tenminste als het beestje nog te redden valt.

Het lijkt me echt vresselijk om je oude pony ineens zo in de krant te zien staan...

Kinan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:28

Ik heb ook wel een idee over bij wie dit is. Is inderdaad al lange tijd bij de dierenbescherming bekend en ik hoop maar dat het nu eens is afgelopen met de praktijken van deze mensen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:07

Ik heb nog het een en ander gevonden, voor degene die de afloop een beetje willen volgen.

BRON: http://www.deurne.net/

MISHANDELDE DIEREN DEURNE WORDEN AFGEMAAKT.
17 Februari 2005

De zeven pony’s die woensdag in Deurne in beslag zijn genomen, moeten afgemaakt worden. Dat heeft een dierenarts geadviseerd. De dieren zijn er zo slecht aan toe, dat ze niet meer te redden zijn, aldus een woordvoerder van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.

De eigenaar van de pony’s wordt vanmiddag nog gehoord door de Dierenbescherming en de politie die nauw in deze zaak samenwerken. De verdachte krijgt in elk geval een proces-verbaal.
Bron: Eindhovens Dagblad

PONY'S ZIJN MOEILIJK NOG TE REDDEN

18 Februari 2005

Eigenaar in Deurne had al enkele waarschuwingen gehad

DEURNE – Het is nog niet duidelijk wat er met de zeven ernstig ondervoede en in beslag genomen pony’s in Deurne gaat gebeuren. Ze zijn in zo’n slechte toestand dat ze niet zomaar ergens geplaatst kunnen worden, heeft G. van den Boogaard, districtsinspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID), gisteren laten weten. „Als we geen geschikt opvangadres kunnen vinden, zullen we ze moeten laten afmaken. De pony’s hebben veel veterinaire zorg nodig en daar komen behoorlijk wat kosten bij kijken.“.

De politie nam de zeven pony’s samen met de LID woensdag in beslag. De eigenaar van de dieren is gisteren gehoord door de beide opsporingsinstanties en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. Hij was herhaaldelijk gewaarschuwd.

Een kleine twee jaar geleden kwam de eerste melding al binnen dat de pony’s werden verwaarloosd. „Het ging steeds weer even goed, maar we hebben regelmatig klachten gekregen. Steeds ontbraken de handvaten om er iets aan te doen. Een dier moet aantoonbaar verwaarloosd zijn. De wetgeving waarop we kunnen handhaven, is minimaal. Een pony kan in het voorjaar natuurlijk best wat schraler zijn“, aldus Van den Boogaard.

De eigenaar van het weiland sprak zijn huurder, de ponyhouder, enkele malen aan over de pony's. „Ik heb gezegd dat er te weinig gras stond, maar de eigenaar zei dat hij de dieren bijvoederde. Vorige week zag ik ook dat er hooi lag. Ik heb verder wel eens gezegd dat de hoeven nodig gekapt moesten worden en dat de pony’s eens geroskamd moesten worden. Maar ik kwam er niet elke week.“

Toen een voorbijganger dinsdag een dode pony aantrof op het weiland tussen Helmond en Deurne is de LID samen met de politie in actie gekomen.

Verschillende mensen reageerden gisteren bij politie en deze krant over de verwaarloosde pony’s. Enkelen boden aan om de dieren op te vangen. Iemand die in juni vorig jaar aangifte deed van verwaarlozing kon de situatie niet aanzien. Een klein clubje mensen heeft zich regelmatig om de pony’s bekommerd sinds juni. De dierenliefhebbers brachten hooi, ander voedsel en water naar het weiland. In de winter werd dat lastiger in verband met vervoer.

Van den Boogaard is daar niet helemaal gelukkig mee. „Hoe vervelend het ook klinkt, maar wij zeggen steeds: stop met voeren. Als we gaan kijken en er ligt voedsel en de dieren zien er redelijk uit, kunnen we niets doen.“

Bron: Eindhovens Dagblad Kim Spanjers

Kinan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:10

En nog een aanvulling, al gaat dit volgens mij over andere (wel zeer beruchte) dierenhandelaar:

DEURNE - De politie heeft dinsdag bij drie invallen in Deurne en Sterksel een 58-jarige man en een 23-jarige vrouw uit Deurne aangehouden. Ze worden verdacht van overtreding van milieuregels. Ook worden ze verdacht van dierenmishandeling.

Bij invallen in drie panden in Deurne en Sterksel vond de politie munitie voor een vuurwapen en een in aanbouw zijnde hennepkwekerij. Volgens de politie zijn honden en vee in veiligheid gebracht. Enkele dieren bleken dood te zijn. Een dierenarts maakte enkele zieke beesten af. Een fotograaf telde alleen al zeventien honden die werden meegenomen.

Bij de invallen waren 75 mensen betrokken van onder andere politie, de Algemene Inspectie Dienst, de Dierenbescherming en het Waterschap.