Paardenleed in Mastenbroeker Polder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Paardenleed in Mastenbroeker Polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:01

http://www.destentor.nl/regioportal/STN ... 1_,00.html
De Stentor

Het was geen prettige ontdekking die fotografe Loura Kok uit ‘s - Heerenbroek gistermorgen in de polder Mastenbroek deed.

Ze was al vroeg op pad in een poging wat fraaie wintertaferelen op foto vast te leggen in ‘s lands oudste polder. Maar wat ze in een weiland aan de Bosjessteeg aantrof was minder mooi: een paardje dat stond te treuren bij een dood en inmiddels witberijpt veulen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 02:09

Kok, beroepsfotografe, dacht toen ze het dier in de door de rijp wit uitgeslagen en verlaten polder zag staan dat ze wel eens een mooi plaatje zou kunnen schieten van het dier. Ze probeerde het paard te lokken naar de rand van het weiland. ‘Meestal komen ze dan wel naar mensen toe, maar deze bleef gewoon staan. Toen zag ik pas dat er iets naast lag.’

Het bleek een dood veulen te zijn waar het paard niet bij weg bleek te slaan. Kok vermoedt dat het veulen is doodgevroren, omdat het al koud was en bedekt met een flinke laag rijp. Ze klom over de afrastering en maakte de trieste foto. Vervolgens heeft Kok - omdat ze niet wist wie eigenaar van de dieren en het weiland is - de politie gebeld. Die gaf er echter geen directe prioriteit aan. Daarop is Kok naar huis, in ‘s-Heerenbroek gegaan om wat brood op te halen voor het nog levende paard. ‘Want ik had de indruk dat ze in geen dagen gegeten had, ze was nogal slank. En ik zag ook nergens voer of iets dergelijks liggen.’

Kok: ‘Toen ik met het brood gistermiddag rond een uur of half twee nog eens langs ging, lag het veulen er nog met het paard erbij. Heel frappant en heel triest’, vindt Kok.

Een woordvoerder van de politie stelt dat men in dit soort gevallen enkel op zoek kan gaan naar de eigenaar van het dier om die te informeren. Als er geen sprake lijkt te zijn van mogelijke strafbare feiten of overtredingen is de rol van de wetshandhaver feitelijk uitgespeeld. Blijkt dat wel het geval kan Inspectie worden ingeschakeld en komt het mogelijk tot een proces verbaal voor de eigenaar.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 03:30

bah wat triest. Huilen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:13

aaaaaaah gossie! Vind t echt zo zielig!!!!
Maar ook raar dat zo'n paard daar maar staat dan in een weiland, en dat niemand er dan naar omkijkt.
Vind ik onbegrijpelijk!!!!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:32

Hoe kan dit in godsnaam?
echt zo zielig voor die merrie
en het kleintje natuurlijk Huilen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:34

Ach jeetje, wat sneu Verdrietig ...
Kan me goed voorstellen dat de fotografe daar naar van is Scheve mond .

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:40

Bah, wat een rotnieuws! En een heerlijk geinteresseerde eigenaar die zijn merrie met veulen onverzorgd en zonder voeding in de wei laat staan. Blech, wordt er akelig van!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:42

ah wat ontzettend sneu zeg, arme paardjes Verdrietig

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:42

jeetje triest...
zijn de eigenaren nu wel gevonden en op de hoogte dan?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:07

Gatver zeg, dat mensen dit kunnen laten gebeuren
Gelukkig had mw. Kok het hart op de juiste plek zitten.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:39

Wat een hel moet die moedermerrie doorstaan hebben om haar veulen langzaam te zien sterven en wat een verschrikkelijke dood heeft het veulen gehad! Ze moeten de eigenaar een nachtje buiten zetten in de -8!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:58

Jeetje wat doen sommige mensen ook Boos!
Gelukkig toch nog iemand die het merkte..!
Ben je mama en sterft je veulen zo..vreselijk

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:00

Bevriezing schijnt een zachte dood te zijn Bloos!
Niet dat ik het wil proberen maar het schijnt dat je je heel behaaglijk gaat voelen, eskimo,s pleegden zo zelfmoord.
Maar van mij mag ze de foto publiceren hoor, laat mensenmaar es zien wat er zo links en rechts in nederland gebeurd.
Lisa

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:11

Jeetje wat verschrikkelijk... in deze koude tijden zet je een veulen toch binnen (snachts dan he...)
geen woorden voor hoor

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:37

Erg hoor Maar waar is de foto waar het om gaat?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:40

Pff....
Ik heb het idee dat sommige mensen té graag een paard willen, maar er geen tijd en geld voor hebben. Dus kan het dier 's winters niet op stal, dat is duurder.
Maar triest verhaal hoor...

Klopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:52

Laat daar een goed ding uit komen, het klinkt heel hard, maar de merrie heeft tenminste afscheid van haar kind kunnen nemen. Hoeveel veulens worden er niet geboren met problemen en die worden direct weggenomen, met het resultaat een totaal gefrustreerde merrie die in ieder veulen het hare ziet. Wel heel triest dat dit veulen niet veilig op stal stond of onder toezicht. Maar je blijft "paardenmensen" houden die een paard willen hebben om te kunnen zeggen dat ze paarden hebben. Liefde komt daar niet bij voor. Maar hoeveel paarden worden in een kleine stal gezet en worden in die gevangenis gehouden tot hun dood. Voor een paard is het fijner buiten in de kou te staan , als hij tenminste beschutting kan vinden, dan in zo'n warme stal waar hij zich rotverveeld.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:05

Aah...echt triest, vooral dat de moeder dan bij het veulen blijft staatn, zo kun je zien dat paarden toch om hun veulens geven (ik ken mensen die dan denken: paard heeft een veulen...EN???? weetjewel) Lijkt mij ook wel schrikken om dat dan daar zo te zien liggen...

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:10

das echt zielig

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:25

Dit vind ik zielig, mag dan wel penny klinken, maar ik vind het ongelooflijk dat niemand er naar omkijkt.
Heel goed dat die fotografe zich om het paadje bekommerd. En dan maar zeggen dat dieren geen gevoel hebben

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:28

tiggeriedoo schreef:
Bah, wat een rotnieuws! En een heerlijk geinteresseerde eigenaar die zijn merrie met veulen onverzorgd en zonder voeding in de wei laat staan. Blech, wordt er akelig van!

Iid, met deze kou zou ik mijn paard naarbinnen halen, en al zeker als mijn merrie een veulen had. Hopelijk mag de merrie naar een beter thuis en mag ze genieten van een nieuw veulentje.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:30

Cadish schreef:
Iid, met deze kou zou ik mijn paard naarbinnen halen, en al zeker als mijn merrie een veulen had. Hopelijk mag de merrie naar een beter thuis en mag ze genieten van een nieuw veulentje.

Ja..dat is zeker! Die merrie heeft al zoveel moeite voor dat veulentje gedaan en dan laat de eigenaar haar gewoon stikken! Er zijn mensen....

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:46

Werd ze achtergelaten door de eigenaren?? Of was het veulentje pas net dood?? Wel erg zeg.. Alleen zou ik niet dan een foto van die merrie bij het veulentje maken.. Verdrietig Triest zeg!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:06

Wat ontzettend zielig Scheve mond

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:16

Heeft iemand de foto gezien? Het kan namelijk net zo goed een verworpen veulen zijn, dat volgend voorjaar geboren had moeten worden...
Maar dat kun je natuurlijk uit de foto wel opmaken.. Maar die kan ik helaas niet zien. Maar ik denk niet dat je te vroeg conclusies moet trekken...

Mocht het zo zijn dat de eigenaar het paard verwaarloosd heeft, ben ik er natuurlijk erg boos over. Er is voor mij alleen nog niet genoeg bewijs om deze conclusie te trekken.