HEELWEG - De Raad van State heeft de milieuvergunning die de provincie Gelderland had verleend voor het paardencrematorium in Heelweg vernietigd. Volgens de Haagse bestuursrechter heeft de provincie vergeten om in de milieuvergunning te vermelden wanneer de oven niet gebruikt mag worden.
De Raad van State oordeelde verder dat de metingen die voor het milieuonderzoek zijn gedaan niet deugen. Daardoor is niet precies duidelijk hoe nadelig de emissie, die het crematorium veroorzaakt, voor de omgeving is.
Marcel Overbeek, woordvoerder van het Comité verontruste Buurtbewoners, is wel blij met de uitspraak, al tempert hij meteen te hoog gespannen verwachtingen. "We hebben wel een vreugdesprongetje gemaakt, maar het aanpassen van de vergunning door wel tijden te noemen waarop het crematorium in werking mag zijn, is vrij eenvoudig te doen. Lastiger is het uitvoeren van een beter milieuonderzoek, maar dat zal uiteindelijk wel lukken. Ik denk dat het paardencrematorium er uiteindelijk wel zal komen, maar we willen hoe dan ook de scherpst mogelijke voorwaarden", laat Overbeek weten.
De het buurtcomité, waar zo'n 58 huishoudens bij zijn aangesloten, heeft ook bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunning die burgemeester en wethouders van de gemeente Wisch verleende. De buren zijn bang voor de toename van verkeer, stof en geurhinder. Het dierencrematorium en begaafplaats Kolleweidenhof is gevestigd aan de Bosboombroekweg in Heelweg.Crematorium paarden moet langer wachten
Ze houden ook nooit op met iets wat niet goed is. Dan is dit niet goed en dan dat weer niet
Kaat
Geplaatst: 15-01-05 21:16
Ze kunnen het toch gewoon proberen? Je kan mij niet wijs maken dat het zo slecht voor de buurt zal zijn. Crematoriums voor mensen zijn er toch ook gewoon?
En het lijkt me dat er best veel vraag naar is je paard te laten cremeren.
Maaike14
Geplaatst: 15-01-05 21:53
bij honden doen ze het daar ook. is toch precies hetzelfde als met een paard???