Hypnotherapeute gebruikt pony's voor zelfvertrouwe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DunjaR

Hypnotherapeute gebruikt pony's voor zelfvertrouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:16

http://www.gelderlander.nl/regioportal/ ... 2_,00.html

Hypnotherapeute gebruikt pony's voor zelfvertrouwen
Door ELLEN KLAASSE

EWIJK - Kinderen van angsten afhelpen door ze op een pony te laten rijden. Dat is de methode die hypnotherapeut Cornique Straatmann toepast. Tijdens de open dag van manege De Veluw gaf ze een demonstratie.

Op een paard of pony zitten geeft een sterk gevoel. Het dier is groter, maar luistert naar jou. En dat geeft zelfvertrouwen.

Dat het op die manier kan werken, ondervond Cornique Straatmann tijdens haar werk als pony- en paardrij-instructeur bij de Ewijkse manege De Veluw in de praktijk. Daarom opende ze er in september een praktijk voor hypnotherapie met de naam De teugels in handen. Ze helpt er kinderen met allerlei problemen, zoals hyperventilatie en faalangst.

Tijdens de open dag van de manege, die gisteren plaatsvond, toonde Straatmann samen met haar cliëntje Manon hoe zij pony's inzet bij haar werk als hypnotherapeut.

"Hoe voel je je", vraagt ze als Manon stralend op de pony zit en zich vasthoudt aan zijn manen.

"Heel sterk", zegt Manon.

"Laat dat maar eens zien", zegt Straatmann. Manon balt haar vuistjes.

"Op deze manier zorg ik dat ze dit gevoel vasthoudt", legt Straatmann aan het publiek uit.

Volgens de ouders van Manon is de therapie erg succesvol. "Manon was overal bang voor en dat is ze niet meer sinds ze deze therapie volgt", aldus haar moeder. "Manon heeft niet het gevoel dat ze een therapie volgt. Ze vraagt altijd wanneer ze weer naar ponyrijden mag", vult haar vader aan.

En dat is volgens Straatmann een groot voordeel van de door haar toegepaste vorm van hypnotherapie. "Je kunt wel met een angstig kind naar de psycholoog gaan, maar kinderen praten niet makkelijk over hun gevoelens. Je moet met ze aan het werk gaan. Dan is ponyrijden een goede methode. Het is een kindvriendelijke manier om problemen aan te pakken. Met een pony kun je echt contact maken", zegt ze.

Na de demonstratie van Straatmann toonden de leerlingen van de manege hun rijkunsten. Daarbij werd maar weer eens bevestigd dat de paardensport vooral meisjes aanspreekt. Slechts één jongen, Robin van Lierop, ging te paard.

Robin van Lierop en Janneke Litjens lieten een uitstekende pas de deux zien. Voor de gelegenheid waren beiden in Spaanse kledij gestoken.

Janneke en Robin lieten hun paarden dansen op arrangementen van YMCA en Michael Jackson tijdens een mooie synchroon uitgevoerde kür.

Copyright © 2004 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:01

Citaat:
Op een paard of pony zitten geeft een sterk gevoel. Het dier is groter, maar luistert naar jou. En dat geeft zelfvertrouwen.

Ik wil niet vervelend zijn, maar wat als het niet lukt? Schijnheilig
Bereik je dan juist niet het tegenovergestelde van wat je wilde met deze kinderen?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:05

Mijn ervaring is dat met geduld en niet te veel willen, je een heleboel kan bereiken. Mijn ouders geven ook therapeutische lessen en ik zie gewoon dat kinderen en volwassenen er heel goed op reageren.