Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanetteJarig

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:40

Ik hoop voor haar dat ze haar paard terug krijgt.

Denkt er trouwens niemand aan het welzijn van het paard. Het is al 9 jaar bij haar en wordt zo zonder pardon uit de vertrouwde omgeving weggehaald en ergens anders neer gepleurd.

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:27

dit is echt niet leuk voor die meid.
maar zelf zou ik zeggen als dat paard van mij was gestolen en 9 jaar later zou ik hem terug vinden dan liet ik het paard toch bij de eigenaar waar die nu zou staan
het paard is eraan gewend dat het op zijn eigen stal gaat.
ik hoop dat die meid het wint
veel succes ermee

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:38

droppie_18 schreef:
belachelijk dat iemand na 9 jaar zijn paard terug wil hebben, als zij dit nooit had opgestuurt was er niks aan de hand geweest, die man heeft toch totaal niks met dat paard. jammer dat het paard geen vreselijk monster is geworden.


Dit vind ik een hele vreemde reactie... Ik heb zelf een 2-jarige en daar ben ik waanzinnig Lovers op... ik zou me geen leven zonder hem kunnen en willen voorstellen. Die man heeft er destijds bepaald niet voor gekozen dat zijn paard gestolen werd, wellicht was hij ook stapelgek met dat dier. Dat het paard geen vreselijk monster is geworden imo ook niet jammer maar alleen maar heel fijn. Deze situatie is voor beide partijen heel erg vervelend; ik kan me voorstellen dat beide partijen het paard heel graag willen hebben. Dat je een dier 9 jaar hebt moeten missen wil niet zeggen dat je geen band meer voor haar (of hem) voelt hoor.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:43

Onder het Nederlandse recht wordt je als echte eigenaar maar 3 jaar beschermd...welk recht er van toepassing is, durf ik zo niet te zeggen, daar moet ik mijn IPR boekjes eerst eens op naslaan.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:02

mensen van onze manege kennen dat meisje heel goed,ze vertelde het gisteren tegen mij over dat paard

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:27

beter laat dan nooit..

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:05

Ik hoop dat het met een sisser afloopt voor t meisje!

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:41

beautylover schreef:
mensen van onze manege kennen dat meisje heel goed,ze vertelde het gisteren tegen mij over dat paard


Wil je ons op de hoogte houden hoe het afloopt, ben heel benieuwd, vind het sneu voor het meisje Ach gut

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:02

Sylvia schreef:
Dominque, was dat niet zodra de kosten de waarde overschrijden?


ja zoiets?! maar na 9 jaar zullen de kosten van het paard de waarde wel overschreiden! en @ vikki: daar heb je zeker gelijk in! stel dat dat beestje de laatste van je stam was, als fokker is zon dier dan echt wel heel speciaal!
Laatst bijgewerkt door Dominque op 23-09-04 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:05

Carolien007 schreef:
dit verhaal komt me ook bekent voor van een jaar of 2 geleden, toen ging het dacht ik om een fries. Die was van Nederland naarDuitsland (of andersom) vervoerd, zijn ze ook pas jaren laterachtergekomen. Weet wel dat dat paard uiteindelijk weerbij de eigenaar terug is gekomen (die van voor de diefstal dan)


Dat verhaal ken ik ook, ik weet al niet eens meer waar ik het heb gelezen maar het was iets soortgelijks. Echt sneu zulke verhalen, want de nieuwe eigenaar zal na zoveel jaren ook geen afstand meer willen doen van het paard.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:14

En als je dan weet dat het 2 jarige veulen als gestolen is vermeld aan diverse instanties in NL en B.
In Belgie was Mevr. Adrienne Hauquier zelfs in bezit van een foto van het veulen en naar eigen zeggen "... ik heb haar (Kelly) nochtans vaak aan het werk gezien. Maar ik heb nooit de link gelegd met het paard van Kelly ...".
Als een "opsporings expert" zoals Mevr. Hauquier zelf al 9 jaar er overheen kijkt dan denk ik dat adhv een foto identificatie toch moeilijk te bewijzen is .... de merrie heeft een zeer aparte bles met ster !

Helaas heeft Mevr. Hauquier nu een stok paardje om voor te leggen om het chippen te valideren.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:43

Srry maar ik vind echt dat Kelly haar terug moet krijgen,
Kelly heeft alle mogelijke prijzen met Queen gewonnen en ook een paar grote prijzen, En als als eigenaar je paard toch gestolen is, en je keek op grote concours hadden ze hem toch allang gehad?!
En dat meisje heeft 9 jaar voor het beestje gezorgd?!

Wisten jullie trouwens dat iedereen Kelly kan steunen door een emailtje te sturen: dus doe het ook!
Email = CornelisKelly@hotmail.com

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:35

Een paard na 9yrs. opeisen, thja... Scheve mond
Misschien dat de rechtbank probeert aan te sturen op een compromise,
evt. financiƫel een voorstel.
Wat betreft die vorige eigenaar kan ik me indenken dat je wel het idee
hebt "Wat van jou is blijft van jou". Moet er zelf niet aandenken om in
in de schoenen te staan van beide partijen.

Kelly d'r ouders, wat uit het artikel naar voren komt, hebben het
paard te goede trouw gekocht.
Naar mijn idee kan hun niks verweten worden.
En uit de reacties is op te maken dat er prima voor het dier gezorgd is in
de afgelopen negen jaar.

Ik hoop voor beide partijen een goede afloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:13

Maar hoe kom je er dan bij om naar zoveel jaar een papier op te vragen?als je een veulen van 2 koopt waar al geen papieren bij zitten ,als blijkt uit een brandmerk dat ze er wel moeten, zijn dan zet dat bij mij toch vraag tekens.Een paard van 16 of 20 jaar oud kom als dat veel van eigenaar verwisseld dan kan ik me er iets bij voorstellen.Maar een paard van 2 jaar daar hoort alles gewoon bij te zitten en als dat niet is horen je voelsprieten toch uit te gaan.
Ik vind dat in het geval van jordy ook, je koopt een paard met chip en brand merk zonder papieren dan kan je op je vingers natellen dat het niet klopt.Duikt dan de eigenaar op dan heb je gewoon pech gehad.Mischien gaan dan kopers toch eens stilstaan waar hun paard vandaan komt wat ze kopen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:23

Is er al iets meer over bekend?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:35

Karin schreef:
Dat verhaal ken ik ook, ik weet al niet eens meer waar ik het heb gelezen maar het was iets soortgelijks. Echt sneu zulke verhalen, want de nieuwe eigenaar zal na zoveel jaren ook geen afstand meer willen doen van het paard.


Ja, dat verhaal heeft in de Bit gestaan en het ging inderdaad om een Fries. Dat paard is trouwens bij de "nieuwe" eigenaar gebleven, omdat die mensen voor hun dochter inmiddels een nieuw paard hadden gekocht en de nieuwe eigenaar zich van geen kwaad bewust was.

Ik geloof dat ze wel vaak contact hebben en het meisje haar Fries nog regelmatig komt opzoeken. (ik heb toevallig laatst het hele verhaal van de nieuwe eigenaresse gehoord, het paard staat bij mij in de buurt en ik ging daar Ieris lesgeven...tis een klein wereldje Knipoog)

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:16

als mijn fiets gestolen is en hij is doorverkocht krijg ik hem toch ook niet terug...
na 9 jaar vind ik persoonlijk dat hij gewoon bij haar zou moeten blijven.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:39

Thirza schreef:
als mijn fiets gestolen is en hij is doorverkocht krijg ik hem toch ook niet terug...
na 9 jaar vind ik persoonlijk dat hij gewoon bij haar zou moeten blijven.


Een fiets ligt emotioneel wel heel anders dan een paard... ik ben wel heel nieuwsgierig hoeveel van jullie deze mening nog zouden hebben als het jullie eigen paard betrof dat 9 jaar gelden gestolen was... Lachen

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:40

CCCCorine schreef:
Hmm, stel: 12 x 300 Euro x 9 jaar = 32 400 Euro Bloos!



daar kun je een leuk paardje voor weerkopen Knipoog

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:45

vikki schreef:
Een fiets ligt emotioneel wel heel anders dan een paard... ik ben wel heel nieuwsgierig hoeveel van jullie deze mening nog zouden hebben als het jullie eigen paard betrof dat 9 jaar gelden gestolen was... Lachen



je hebt er wel gelijk in... maar die mensen hebben het min of meer al kunnen verwerken...
toen ik 12 was en mijn fiets was gestolen vond ik het vreselijk ik was zo gehecht aan dat ding...

Juut

Berichten: 6906
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:12

Het is wel een erg smerig spelletje wat door de oude eigenaar en instanties wordt gespeelt. Ik had het persoonlijk ook niet gepikt als Ascot zonder pardon ingeladen werd.
Ik hoop ook dat het paard bij die Kelly mag blijven. Vindt het ook moeilijk te vergelijken met het verhaal van Jordy; een paar dagen en 9 jaar is wel even een verschilleteje, hoe rot het ook kan zijn voor de oude eigenaar.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:08

Dominque schreef:
in de hoefslag stond een hele serie over dit soort gebeurtenissen... kan me nog herinneren dat er een regel is dat een paard na ongeveer 2 jaar van eigenaar wordt gewisseld als de eigenaar op papier niet voor t paard zorgt (financieel etc) maar iemand anders. Diegene kan dan het paard opeisen mits er geen afspraken zijn gemaakt. (Bijv mn oude pony die al 7 jaar bij ons thuis is, wij zorgen voor haar (kosten dierenarts hoefsmid, alles) de rechtmatige eigenaar heeft al 6 jaar niets van zich laten horen. De pony zouden wij theoretisch kunnen opeisen.) Maar of dit ook geldt voor diefstal?!


Klopt idd, is zelfs pas nog bij de rijdende rechter geweest. Als je een paard (al dan niet buiten je schuld om) een x aantal jaar bij iemand anders achterlaat en deze persoon draagt de volledige zorg, fysiek en financieel, dan mag deze persoon zich na een x aantal jaar eigenaar noemen van het paard en ermee doen wattie wil (ook verkoop oid).
Lullig voor de "rechtmatige" eigenaar waarvan het paard gestolen is, maar die heeft er dus geen recht meer op.
Nou vind ik het ook wel heel cru om een paard/pony na zoveel jaar nog op deze manier op te komen eisen.
Ik zou als huidige eigenaar zijnde een fikse rekening neerleggen voor alegemaakte kosten: stalling, voer, VA, hoefsmid, tuig, arbeidstijd enz enz. Immers je hebt het paard wel 9 jaar lang voor hun getraind, verzorgd enz enz.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:24

vikki schreef:
Een fiets ligt emotioneel wel heel anders dan een paard... ik ben wel heel nieuwsgierig hoeveel van jullie deze mening nog zouden hebben als het jullie eigen paard betrof dat 9 jaar gelden gestolen was... Lachen


Nou toevallig heb ik die ervaring, is niet helemaal hetzelfde maar emotioneel wel.
Mijn toenmalige bijrijdpaard wat ik 7 dagen per week reed 10 jaar lang (madam keek er zelf niet naar om) kon ik kopen, bedrag wat ze vroeg was belachelijk hoog, zeker gezien het feit dat alles wat het beest wist door mij aangeleerd was, dus een vriendenprijsje vond ik meer dan redelijk, maar helaas.
Zei dat ik erover moest denken omdat het bedrag erg hoog was en ik enkele weken later jaar Japan zou vliegen voor een jaar, dus moest ook even snel iemand vinden die hem dan zou blijven trainen.
Nou de oplossing was snel gevonden, toen ik op stal kwam om te zeggen dat het door zou gaan wassie ineens weg, volgens haar vader naar de slager.....
Natuurlijk geloofde ik dat niet maarja waar ga je zoeken. Meid in kwestie heb ik nooit meer gezien helaas....
Dus na 7 jaar zoeken ging ik er maar vanuit dattie idd dood was, echt doodzonde....
Maaaaaarrrrrr op een mooie dag liep ik iemand tegen het lijf die toen ik zijn naam noemde plompverloren zei, oh die heeft bij mijn vorige stal gestaan en staat nu daar en daar....
Dus ik contact opgenomen met de mensen en idd, alive and kicking. Bleek dat hij al die tijd 3 dorpen verderop op een boerdij had gestaan als leasepaard.
Ik mocht hem na mijn verhaal te hebben gedaan meenemen voor de slachtprijs maar wilde er eerst nog eens op rijden, hij was inmiddels al een oudje geworden..... Maar...... de klik was er niet en kwam ook niet.... na al die jaren zoeken was ineens dat gevoel weg, dat WIJ gevoel wat we altijd hadden. Hij stond daar best, zag er super uit en het was goed zo.
Heb na al die jaren een hoofdstuk af kunnen sluiten en ik hoop dat er nog veel mensen net zoveel van hem zullen genieten en leren als ik al die jaren heb gedaan.
Het was goed zo........

Je blijft altijd aan hem denken en vergeten doe je ze nooit, maar als ze goed staan bij de nieuwe eigenaar ben je er echt zo overheen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:28

Vippie schreef:
Klopt idd, is zelfs pas nog bij de rijdende rechter geweest. Als je een paard (al dan niet buiten je schuld om) een x aantal jaar bij iemand anders achterlaat en deze persoon draagt de volledige zorg, fysiek en financieel, dan mag deze persoon zich na een x aantal jaar eigenaar noemen van het paard en ermee doen wattie wil (ook verkoop oid).
banketstaaflig voor de "rechtmatige" eigenaar waarvan het paard gestolen is, maar die heeft er dus geen recht meer op.
Nou vind ik het ook wel heel cru om een paard/pony na zoveel jaar nog op deze manier op te komen eisen.
Ik zou als huidige eigenaar zijnde een fikse rekening neerleggen voor alegemaakte kosten: stalling, voer, VA, hoefsmid, tuig, arbeidstijd enz enz. Immers je hebt het paard wel 9 jaar lang voor hun getraind, verzorgd enz enz.


Nogmaals: dit speelt in het Belgisch en vooral in het Duitse rechtssysteem, daar kunnen de wetten heel goed heel anders zijn dan hier in Nederland!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:58

Sylvia schreef:
Nogmaals: dit speelt in het Belgisch en vooral in het Duitse rechtssysteem, daar kunnen de wetten heel goed heel anders zijn dan hier in Nederland!


Juist ja, dat moeten we allemaal goed in de gaten houden. En van Belgisch en Duits recht heb ik geen kaas gegeten....