Overleden Leunus van Lieren immense inspiratiebron voor zoon Laurens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Overleden Leunus van Lieren immense inspiratiebron voor zoon Laurens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:26

Omroep Zeeland
Algemeen

Leunus van Lieren, hier met Thamar Zweistra. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Voormalig dressuurruiter Laurens van Lieren, afkomstig uit Schore, is sinds een half jaar de topsportmanager bij de Nederlandse paardensportbond KNHS. Hij stippelt het beleid uit richting WK's en de Olympische Spelen. In die functie gebruikt hij veel van wat zijn vader en mentor Leunus, die eind 2024 op 71-jarige leeftijd overleed, hem meegaf. "Hij is dichterbij dan ooit", zegt hij. "Ik moet oppassen dat ik niet te vaak zijn uitspraken aanhaal. Maar ja, hij zat zo vol wijsheden."

Dat Van Lieren (44) nu werkzaam is bij de bond, kan niet geheel los worden gezien van het overlijden van zijn vader. "Het instappen bij de KNHS was een logisch vervolg van een beslissing die ik samen met mijn vader heb gemaakt", vertelt hij. "Die ging over Stal Hexagon in Schore, het bedrijf dat hij al jarenlang met Thamar Zweistra runde. Op een gegeven moment werd hij ziek en het zag er niet goed uit. Hij wilde van mij weten wat mijn plannen waren. En áls ik het van hem in Schore wilde overnemen, dan moest ik ook full commitment geven. Daar heb ik goede en soms ook moeilijke gesprekken met hem over gevoerd. Die hebben er uiteindelijk in geresulteerd dat ik het níet ben gaan doen."

Nieuwe motivatie en inspiratie
Van Lieren ging vervolgens bij zichzelf ten rade: als hij niet in de succesvolle dressuurstal in Zeeland wilde werken, wat wilde hij dan? "Dat was wel even zoeken, hoor", zegt hij. "Het eerste halfjaar na het overlijden van mijn vader was moeilijk voor mij. Toen de baan bij de KNHS op mijn pad kwam, vond ik nieuwe motivatie en inspiratie om weer wat te gaan oppakken."

In die functie als topsportmanager neemt hij heel veel mee van wat zijn vader hem leerde. "Wat dat allemaal is? Poeh, dat is een te grote vraag. Het zijn allemaal wijsheden. Het is een cliché, maar het is alsof hij nog constant bij me is. Hij is dichterbij dan ooit. Ik heb het vaak over hem en zeg ook vaak: 'Mijn vader zei altijd...' Daar moet ik misschien een beetje mee oppassen, maar hij heeft zo veel voor mij betekend."

Vechtersmentaliteit
Zijn vader gaf alles voor de paardensport en zijn dressuurstal. "Hij was iemand die keihard werkte", vertelt Laurens van Lieren. "Als je terugkijkt op zijn leven en ziet met welke tegenslagen hij te maken heeft gekregen... Ik vind dat ongelooflijk. Hij heeft zo veel pech gehad en er is zo veel negativiteit op zijn pad gekomen, maar het maakte hem allemaal sterker. Hij had een enorme vechtersmentaliteit. Als ik ook maar de helft daarvan heb, denk ik dat ik al heel ver kan komen."

Laurens heeft wel veel passie voor de paardensport, maar op een andere manier dan zijn vader. "Als ik precies hetzelfde zou zijn, zou ik nu bij Stal Hexagon gezeten. Maar dat was zíjn leven. Hij deed niets liever dan werken in Schore. Hij heeft mij ervan proberen te overtuigen om dat ook te gaan doen. Ik bewandel nu een iets andere weg, maar ik denk wel dat hij dat goed gevonden zou hebben."

Het aan de slag gaan bij de KNHS paste wel in zijn carrière, geeft Van Lieren aan. "Ik was toe aan een andere uitdaging. Ik ben gek op de paardensport, op het lesgeven en zelf trainen, maar het was wel tijd voor iets nieuws erbij."

Advies
Hij had wel even tijd nodig om uit te vinden wat de functie van topsportmanager precies inhoudt. Inmiddels heeft hij zijn draai gevonden. Van Lieren gaat beleid uitstippelen voor alle olympische paardensportdisciplines: dressuur, springen en eventing. "Ik ben van huis uit natuurlijk een dressuurman, maar ik heb al wel kennis van de andere disciplines. En daarin moet ik mensen om mij heen verzamelen die me van advies voorzien, gevraagd en ongevraagd."

Van hem, zo zegt hij erbij, hoeven niet snel grote veranderingen te worden verwacht. "Ik ben niet iemand die snel zijn stempel ergens op drukt." De topsportmanager kijkt erg naar de lange termijn. "Je hebt in de paardensport te maken met golfbewegingen. Je hebt goede sporters, maar je moet daar ook altijd de juiste paarden bij vinden..."

Olympische Spelen
Het ene moment valt dat allemaal samen, het andere moment niet. Maar Van Lieren heeft de tijd om het binnen de paardensport allemaal wat meer te stroomlijnen. "Of je daar bij de Olympische Spelen van 2028 al iets van merkt? Dat vind ik best kort dag. Misschien dat ik iets over zes jaar heb betekend. Of wacht: maak er maar tien jaar van."

Sporen verdiend in de paardensport
Laurens van Lieren groeide op in Schore en werd daar als dressuurruiter getraind door zijn vader Leunus. Hij nam uiteindelijk met het Nederlands team mee aan de EK's van 2005 (zilver) en 2007 (goud). Tussendoor pakte hij met Oranje zilver op het WK van 2006.

In het opleiden van paarden is Laurens van Lieren op eigen benen gaan staan. Hij werkte op meerdere locaties. Momenteel heeft hij een stal in het Brabantse Nuland. Van 2011 tot 2019 was hij sportief directeur bij het CHIO van Rotterdam en hij becommentarieert ook al jaren de paardensport bij de NOS.

Op de website van Omroep Zeeland zijn een foto van en een filmpje over Laurens van Lieren te zien.