Tim Coomans kijkt ieder jaar weer uit naar de CHIO Zuid-Holland Cup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tim Coomans kijkt ieder jaar weer uit naar de CHIO Zuid-Holland Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:51

CHIO
Sport

CHIO 2025. Foto: CHIO

Er kan ingeschreven worden voor de 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup dressuur, die dit jaar mede mogelijk gemaakt wordt door de Provincie Zuid-Holland. Een wedstrijd waar veel verenigingen ieder jaar naar uitkijken. Het CHIO Rotterdam is meer dan alleen topsport, ook de regionale sport krijgt de kans om in het schitterende Kralingse Bos te rijden. Al sinds het begin, in 2003, is RV Oud Beijerland onder leiding van de enthousiaste en altijd gemotiveerde coach Tim Coomans van de partij en ook dit jaar zullen ze niet ontbreken. Vorig jaar won zijn team, maar voor geboren Rotterdammert Tim is dat geen reden om de voorbereiding minder serieus te nemen. We belden met de coach van het winnende team van 2025.

Tim Coomans vestigde zich in 1988 in Oud-Beijerland en richtte daar de gecombineerde manege en handelsstal Hippisch Centrum Hoeksche Waard op. Geïnteresseerden uit binnen- en buitenland wisten de locatie al snel te vinden en de handel nam steeds grotere vormen aan. In 2002 begon Coomans daarom met de bouw van een nieuwe handelsstal aan het Binnenpad. Deze biedt onderdak aan een groot aanbod kwaliteits- en sportpaarden. Het Hippisch Centrum werd in 2013 verkocht en vanaf die tijd richt hij zich samen met zijn echtgenote Nel met succes op de fokkerij en selectie en verkoop van topdressuurpaarden onder de naam TC Dutch Sporthorses.

Meer concurrentie
Tim: “Ik heb sowieso een band met het CHIO. Ik ben geboren Rotterdammer en ging als klein kind al de hele dag bij het losrijden kijken. Dat was in de tijd van Dr. Reiner Klimke. Het CHIO is voor mij een mooi concours in de mooie stad Rotterdam. De 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup vind ik daarbij een prachtig initiatief. Dat de basissport de kans krijgt te proeven aan het rijden op zo'n groot, internationaal concours, dat is geweldig. Ik ben al heel lang coach van het team van RV Oud Beijerland, een vereniging die ik zelf ooit heb opgezet. Altijd waren we al een gevaarlijke tegenstander van Zuid-Hollandse teams aangevoerd door bijvoorbeeld Hans Bernoski, Ton de Kok en Patrick van de Meer. We hebben diverse keren gewonnen en ook zijn we een paar keer in de top drie geëindigd. Echter in de loop der jaren kwam er meer concurrentie in de vorm van meer verenigingen en betere paarden. Ik was dan ook blij dat we vorig jaar weer eens hebben gewonnen. We doen vanaf het begin (2003) mee en in 2005 werden we voor de eerste keer kampioen. Totaal hebben we negen keer gewonnen.”

Een teamplaats moet je verdienen
“Dit jaar zijn we uiteraard ook weer van de partij en we gaan opnieuw ons best doen om te winnen. Ik weet nog geen definitief team, maar ik kan al wel twee namen noemen, dat zijn in het Z Annika Roodhart en Robert Jan de Visser. De ruiters in de klasse M, daar ben ik nog niet over uit. Hoe ik het team samenstel? Niemand is zeker van een plaats. Ik kijk naar wie in vorm zijn, hoe er gereden is op de KNHS indoor kampioenschappen, wie er in januari allemaal geregistreerd zijn bij onze vereniging, welke paarden er beschikbaar zijn. Per januari lid zijn van de club vind ik een goede vereiste, anders kan iedereen zomaar even lid worden om de 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup te rijden. Je moet het bij onze vereniging dus echt verdienen om deel te nemen.”

Elk jaar mooie herinneringen
“Iedere keer dat je deelneemt, komen er mooie herinneringen bij, maar één keer was wel heel bijzonder. Toen kwamen we met de hakken over de sloot in de halve finale omdat we reserve stonden. Er viel een team voor die halve finale af, wij mochten alsnog door, we behaalden toen ook de finale en we wonnen uiteindelijk zelfs.”

Waarom?
“Waarom ik ieder jaar de moeite neem om deel te nemen? Ten eerste omdat ik liefhebber ben. Ik maak mijn ruiters enthousiast om mee te doen. Op zo’n bijzondere locatie rijden, dat is toch geweldig?! Dit is een enorme ervaring waarbij je ook nog zo’n felbegeerde stalplaat en rozet van het CHIO Rotterdam kan winnen. De laatste jaren worden de prijswinnaars ook nog eens beloond met geweldige prijzen van hele gulle sponsoren. Het is echt de moeite waard om mee te doen. Wij doen meestal met jonge paarden mee. Onze stal verkoopt veel paarden. Mede door de ervaring die ze opdoen in de 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup. Ik heb zelfs paarden verkocht door de Zuid-Holland Cup 'an sich'. Grote wedstrijden zijn altijd een podium voor de verkoop. We hebben Lancet van Imke Bartels verkocht doordat Imke deelnam aan de Olympische Spelen.”

Voorbereiding
“In de voorbereiding spreken we met de club af. We kijken dan welke ruiters en paarden in aanmerking komen. Daarna organiseer ik trainingsavonden, de ruiters komen dan naar mij toe. Op die avonden oefenen we proefmatig en ik stuur bij waar nodig voor een mooi, strak proefje. Natuurlijk komt er altijd spanning bij zoiets kijken en daar kun je niet op trainen. Het zijn jonge paarden en de ambiance is indrukwekkend. Maar verder laat ik niets aan het toeval over. (lachend) We gaan altijd baan verkennen en hopen dat er niet al te grote bloembakken staan.”

Harmonie voorop
“Dat de halve finale weer met zeven teams op het CHIO plaatsvindt, vind ik extra leuk. Nogmaals, het is een enorme ervaring voor zowel ruiters als paarden en hierdoor krijgen ook verenigingen met teams die tegen de top drie aanzitten een kans om in het Kralingse Bos te rijden. Ik raad iedere vereniging in Zuid-Holland dan ook aan om in te schrijven. Je stimuleert je vereniging, de rijderij komt op een hoger niveau en je werkt mee aan het imago van de paardensport. Ik bedoel in een tijd als deze speelt harmonie tussen ruiter en paard en hele grote rol. Spectaculair bewegen is naar de achtergrond verdwenen en trekken en plukken willen de juryleden niet meer zien. Ze willen fijne en eerlijke proeven. Op het CHIO worden de teams gejureerd door hele goede, zeer ervaren juryleden en het traject is dus nuttig en leerzaam voor alles en iedereen. Voor andere provincies die een geschikt finale evenement en een topsponsor als 2FitHorses hebben, zou de 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup ook zeker een aanrader zijn. ”

Opstap naar TeamNL dressuur
“Ik durf zelfs te zeggen dat de 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup een opstapje is naar het echte TeamNL dressuur. De ruiters die de finale halen, hebben goede percentages gereden en zijn echt professioneel bezig. Het is een kweekvijver voor de dressuursport in Zuid-Holland waarbij ook nog eens ervaring opgedaan wordt met in teamverband rijden. Je leert met elkaar te werken in plaats van tegen elkaar. De ruiters moeten elkaar versterken en als team ervoor gaan. Daarentegen, als het bij een combinatie misgaat, moet diegene ook getroost worden, diegene mag zich zeker niet schuldig gaan voelen.”

Trainen en presteren
“Zoals ik al zei, niemand is zeker van een plaats, zelfs in het traject niet. Hoe goed je ook rijdt, als je niet op de trainingen komt, ga je niet mee naar de selectie, halve of hele finale. Zo heb ik recent om die reden nog een andere combinatie ingezet in de halve finale. Ook komt het wel eens voor dat een ruiter heel goed presteert, maar niet het juiste paard heeft in de gevraagde klassen. Dan stel ik ook wel eens een paard beschikbaar. Dat overigens ook weer verkocht kan worden in aanloop naar de selectie. Na de eerste selectie verkoop ik trouwens niet meer. Niet in het heetst van de strijd. Als er dan geïnteresseerden zijn, moeten ze even wachten tot na het CHIO.”

Spanning en geluk
“Vorig jaar werden we dus kampioen. Het was een nek aan nek race tussen de Biesbosch Ruiters en RV Oud Beijerland. Zij wonnen de selectie en wij de finale. Die finale hangt altijd van kleine dingen af en vorig jaar speelde de spanning hierbij een rol. Natuurlijk speelt geluk ook een beetje mee. De coaches zijn meestal net zo fanatiek als de ruiters al gunnen we het elkaar wel allemaal. De meeste coaches doen dit spelletje al tientallen jaren, maar toch willen we elk jaar weer winnen.”

Schrijf snel in want vol = vol
“Tegen de verenigingen uit Zuid-Holland die nog niet hebben ingeschreven zou ik dan ook willen zeggen: Schrijf snel in voor de selectie met Pinksteren, want vol = vol. De 2FitHorses CHIO Zuid-Holland Cup zorgt voor betere ruiters, meer ervaren paarden en het aanzien van de verenging groeit. Het is een unieke kans om op het CHIO terrein en zelfs op het CHIO zelf te mogen rijden, pak die kans!”

Goudappeltjes
Het allerbelangrijkste is echter het plezier aan dit mooie initiatief en het genieten van de paardensport. Onze sport ligt al enige tijd onder een vergrootglas, er wordt snel gezien dat onze paarden onder dwang moeten presteren. Iets wat volledig onterecht is. Sportpaarden hebben een topleven en worden tot in de puntjes verzorgd. Kijk naar ze, het zijn net goudappeltjes. Weten jullie wat ik dierenleed vind? Al die paarden die op een kaal weiland of in de kokende zon staan. Ik hoop op een wederom fantastisch CHIO met mooi weer, heel graag tot dan!”