Sport
Tekst en foto's door Tilmar
Op zaterdag 18 april is op Landgoed Maarsbergen het NK voor Jachtpaarden verreden. Zeven jaar geleden kwam ik toevallig een oproep tegen op Facebook waar er hindernisrechters gezocht werden.
Ik heb me toen aangemeld en sindsdien ben ik elk jaar vrijwilliger op dit mooie evenement. Omdat ik in het begin echt mijn ogen uitkeek leek het me leuk om er voor Bokt een verslag van te maken.
Nederland kent verschillende jachtverenigingen, deze hebben hun eigen honden en organiseren slipjachten door het hele land. Samen organiseren zij dit kampioenschap. Je hebt de Masters- en de Membersklasse.
Het kampioenschap bestaat uit verschillende onderdelen.
Voorkeuring
In de ochtend worden de combinaties door een driekoppige jury gekeurd op exterieur en gangen. In de Mastersklasse is het gebruikelijk dat er twee Britse juryleden aanwezig zijn.
Er wordt gekeken naar de verzorging van paard en ruiter en het type, de bouw en de gedragingen van het paard. Tevens worden de stap, draf en galop van het paard beoordeeld. Een goed jachtpaard dient een ruime stap en galop te hebben, deze onderdelen tellen daarom zwaarder. Dierenartsen beoordelen tijdens deze voorkeuring of de paarden fit-to-compete zijn voor de terreinproef.
Crossparcours
In de middag wordt in koppels een crossparcours met 25 hindernissen met ongeveer 30 sprongen gereden. Dit is dus anders dan bij de eventing waar iedereen individueel rijdt! De hindernissen zijn maximaal 70 centimeter hoog voor de Membersklasse en 1 meter hoog voor de Mastersklasse. Degene die voorop start krijgt een gekleurde mouw om de arm, halverwege wordt er gewisseld.
In het crossparcours worden de combinaties gejureerd op stijl. Een paard met een vloeiend tempo en nette sprongen in het crossparcours krijgt een goede beoordeling van de juryleden die op verschillende plekken in het parcours staan. Ook staat er bij elke hindernis een hindernisrechter. Deze persoon beoordeelt of de combinatie de hindernis correct springt en noteert eventuele weigeringen, verkeerd of in de onjuiste volgorde gesprongen hindernissen. De tijd speelt geen rol in de beoordeling van de cross. Na de terreinrit vindt wederom een veterinaire keuring plaats.
Beoordeling rijdbaarheid
Naast de exterieurkeuring, de resultaten van de cross en de beoordeling van de jury in het parcours, kent de Masterklasse nog een vierde onderdeel. Afsluitend worden de zes hoogst geplaatste paarden door de twee buitenlandse juryleden gereden. Het paard dat het beste scoort over de vier onderdelen is het beste jachtpaard, de ruiter wordt Nederlands Kampioen. In de Membersklasse wordt de combinatie met de beste score over drie onderdelen de winnaar en daarmee Nationaal Kampioen.
Verslag van de dag
De foto’s heb ik tussendoor gemaakt, dus zijn ter illustratie van het verslag. Een aantal is ook van eerdere jaren.
Als hindernisrechter word je vroeg in de ochtend verwacht om je spulletjes op te halen, voor iedere hindernis een portofoon, formulieren om de voortgang bij te houden, een hark, een vlag en een fluitje. Daarnaast word je als vrijwilliger ook goed verzorgd met een lunchpakket, genoeg te drinken en wat tussendoortjes.
Er wordt een centrale briefing gehouden waarbij de regels nog een keer worden toegelicht. Bij iedere hindernis zitten twee officials om de formulieren in te vullen en de ruiters worden ook nog gefilmd op alle hindernissen.
Eerder heb je al gehoord bij welke hindernis je komt te zitten, dus je kan de spullen daar vast heen brengen en daarna nog even rondlopen en kijken. Om half 12 moet iedereen op z’n plek zitten en worden alle hindernissen opgeroepen via de portofoon en moet je aangeven dat je op je post zit.
Zoals eerder gemeld rijden de ruiters in koppels, er start als eerste een proef-koppel, de organisatie kan checken of alles goed staat en iedereen kan een keer oefenen met de portofoon. En dan start de wedstrijd! Elke vier minuten start er een koppel.
Wat is nu je taak als hindernisrechter? De volgorde bij deze wedstrijd is heel belangrijk, dus je moet het noteren als de persoon met de mouw niet op de juiste plek rijdt. Of uiteraard als er een weigering op je hindernis is. Ook kijken we naar paardenwelzijn. Mocht de ruiter voorop weigeren dan mag de tweede wel doorspringen, maar moet daarna de juiste weer voor laten gaan. Bij de jacht mag een paard wel stilstaan voor het water of een greppel. Als er maar voorwaarts verder wordt gegaan.
Als hindernisrechter ben je verantwoordelijk voor je hindernis, dus met de hark houd je de bodem netjes, mochten er calamiteiten zijn, kan je met de vlag de deelnemers waarschuwen te stoppen.
Het fluitje is om het publiek te waarschuwen dat er een ruiter aankomt, de paarden gaan namelijk best hard! Tot nu toe heb ik altijd wel mensen moeten ‘redden’ die in de lijn van de paarden liepen.
Tot slot meld je in de portofoon welke startnummers de hindernis goed zijn gepasseerd of een weigering hebben. Op die manier kan de centrale meldkamer de voortgang omroepen. De formulieren die wij invullen, worden door vrijwilligers opgehaald zodat ze verwerkt kunnen worden. Ik maak voor de zekerheid altijd even een foto van het vel, mocht er iets misgaan.
Rond een uur of vier zijn alle ruiters geweest, die tijd vliegt echt om!
Het is de bedoeling dat je nog even blijft omdat er vragen kunnen zijn over de formulieren.
Juryleden testen de paarden
Meestal ga ik even kijken bij het rijden door de buitenlandse juryleden, dat is echt zó mooi om te zien! De jachtpaarden zijn soms best groot en dan stapt een amazone op. Geeft een knijpje in de teugel links, knijpje rechts en gaan met die banaan. Ze testen hoe makkelijk het paard wendt en hoe makkelijk ze verruimen en weer terugkomen. Echt heel knap hoe ze dat doen. En als toeschouwer zie je precies met welke paarden ze klik hebben. De bevindingen van deze juryleden worden verwerkt in de uitslagen en daarmee is de winnaar bekend!
Naast het hoofdterrein is altijd een strodorp met wat kraampjes en veel catering. Deze keer was er een verkiezing van de mooiste hoed, met een sfeervolle prijsuitreiking met een koets met vier shires ervoor. Tussendoor wordt er een Jack Russel race gehouden, altijd spektakel.
Aan het einde van de dag volgt nog een demonstratie van de jacht, met de honden, van een van de verenigingen, ook erg mooi om te zien.
Dan is de dag weer voorbij en kijk ik alweer uit naar het volgende jaar! Ook dit jaar was het weer een mooi evenement, met (gelukkig) prima weer.

Voorkeuring

Mijn hindernis in aktie

De Engelse jury test een paard

Demo jachthonden

Dit ben ik (links) met mijn mede hindernisrechter

Een hindernis