[Blog] Chaos in harmony: jezelf en elkaar terug vinden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Chaos in harmony: jezelf en elkaar terug vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:22

*Bokt.nl
Bokt Community

Laten we even samen rond tafel gaan zitten en met elkaar praten. Neem een drankje. Neem wat te knabbelen. Want we gaan het hebben over iets wat volgens mij elke ruiter wel overkomt maar waar we het zelden over hebben. Zit je comfortabel?

Want ik. Ik ga heel eerlijk schrijven over mijn falen. Over een inschattingsfout die me nu duur komt te staan. Niet omdat ik medelijden wil, maar omdat ik denk dat niet iedereen beseft hoe snel het kan gaan. En zelfs als je dat beseft, want ik was en ben me er echt bewust van, dan nog kan het je overvallen…

Vijf jaar geleden werd een prachtige hengst geboren. We doopten hem Yoyeux Coeur, Joy voor de vrienden en hij deed zijn naam dusdanig eer aan dat we besloten om te kijken of hij hengst kon blijven. Hij zat goed in elkaar, had zeer goede gangen en een heerlijk karakter.

Joy was een droom van een paard. Na Sam vond ik in Rêve niet helemaal een fijn wedstrijd paard maar Joy was echt mijn knul.

We maakten hem zadelmak, de vierde keer stapte ik hem zonder zadel uit. De vijfde keer gingen we het bos in. Op verplaatsing liep hij niet anders dan thuis. Wat wil een mens nog meer?

Joy mocht springen, een lesje, het bos in, hij kreeg op tijd rust en hij ontwikkelde fantastisch. Joy werd 4,5 en begon een beetje te protesteren. Niets groots maar ik liet hem voor de zekerheid RX’en. Joy was puntgaaf, dus we werkten rustig met hem door. We begonnen wel te praten over ruinen om praktische redenen. Uiteindelijk gingen wij nooit ‘plezier’ hebben van zijn sperma. In januari maakte ik een afspraak en kwam ik er achter dat hij liggend moest. De DA wilde er staand niet aan beginnen. Joy kon zijn ballen nl nog volledig op trekken en dat betekende mogelijk een breed lieskanaal en te veel risico’s om hem staand te doen…. En liggend betekende uitstel…

Dat uitstel zou veel meer betekenen dan ik ooit gedacht had… alles ging goed. Hij werd meer hengst maar hij was te rijden… tot hij vanuit het niets compleet om sloeg. We begonnen goed, hij liep zelfs erg fijn. Na 20 minuten vroeg ik een verruiming in draf, die ook steeds beter werd (dat knopje was ik een beetje kwijtgeraakt in de winter.) en ineens stond hij op zijn achterbenen… en niet een beetje hupsen maar steil overeind komen met zijn mannelijkheid uitgeschacht.

Afbeelding

Ik ben geen bange ruiter maar ook geen idioot (al verschillen de meningen hierover :+ ). Hij bleef in balans maar ik had niks meer te vertellen. Hulpen geven had totaal geen zin meer want niks kwam nog binnen. Ik was helemaal alleen op stal en het enige wat ik dacht was ‘als ik val, springt hij bovenop me.’
Ik heb niet meer issues met vallen dan de gemiddeld ruiter, het is risico van het vak, maar in dat moment was ik 100% zeker dat als ik viel, hij bovenop me zou springen.

Na een paar pogingen om hem eruit te krijgen, leerde ik hem per ongeluk een trukje :roll: na de derde reeks moest ik voor mijn gevoel besluiten dat ik dit niet alleen kon. Ik was niet meer met Joy bezig. Ik had iemand nodig die hem op zijn minst van me weg kon trekken als hij me er af werkte.

Zodra hij me de kans gaf, ben ik afgestapt. Ik heb mijn man gebeld, die gelukkig kon komen, en hem aan de longe doen werken tot mijn man er was. Toen er terug op.

Let wel: ik was inmiddels al aan het wachten op de DA zijn telefoontje dat de ballen eraf konden, maar het was gewoon vreselijk druk.

In de wachtperiode heeft mijn man hem ook gereden omdat die net iets meer gewicht heeft om in de schaal te gooien en kwamen we tot de conclusie dat hoe meer we hem aan het werk zette, hoe erger hij werd… Hij kwam nog net niet klaar tijdens het werken.

En daar ben je dan…. Bijna 30 jaar gecorrigeerd en zadelmak gemaakt en plots zit je aan de longe op je paard…. :\ want ik was vastbesloten om hem wel te rijden, al was het aan de longe.

Inmiddels is Joy eerst chemisch gecastreerd omdat ik hoopte dat hij dan al van bijvoorbeeld 50% testosteron moest ‘af komen’ als de ballen gingen i.p.v. 100%. Ongeveer vier weken later kreeg ik telefoon dat de DA kon komen, heb ik letterlijk alles laten vallen en ben naar stal gereden om voor te bereiden.

En dan zijn ze gecastreerd en mogen ze aan het werk… en ik? Ik ben afgestapt toen hij steigerde. Sta ik wetende wat ik nu weet achter die keuze? Ja. 100%.

Besef ik dat die keuze maakt dat ik nu terug samen met mijn man train tot Joy de klik zet dat ik blijf rijden? 100%.

En laten we het over die keuze hebben… die keuze waarvan je weet dat ze je energie en tijd gaat kosten. Maar niet je leven…. Een keuze die bij ruiters toch intenser voor komt dan bij andere sporten…

Want hier ben ik dan…. Inmiddels is hij drie weken ruin (als ik dit schrijf). En heb ik hem vandaag voor het eerst weer voor 95% alleen gereden. Een moment waar hij ging hupsen, niet meer steil overeind maar wel nog even de ‘vooruit’ van mijn man/grondpersoon nodig hebben omdat ik even moet voelen dat hij bereikbaar blijft nu. Voelen dat hij niet meer kaarsrecht komt en dat hem vooruit drijven effect heeft. Terug reageren zoals ik normaal zou doen…

Mijn man die besefte hoe zeer mijn zelfvertrouwen een deuk gekregen had, veel meer dan ik zelf. Die nu helpt om ons terug naar elkaar toe te begeleiden want Joy voelt en reageert natuurlijk… vandaag had ik hem voor het eerst weer écht los in zijn lijf naar het einde toe…

Over een stap terug gesproken. Zes maanden geleden was ik hem zijgangen en verzameling aan het leren en vandaag zijn we terug op zoek naar ontspanning en samenwerking… in eerste instantie terug aan de longe….. inmiddels weer los maar nog niet alleen. :\

En een lieve lieve stalgenoot met een fantastische PRE die toen ik een beetje verloren rond liep ineens zei ‘heb je rijkleren bij? Dan kan je hem eens proberen!’
Die vorige week zei ‘anders neem je X nog een keer om te ontspannen!’
Een opkikker die ik zo nodig had om nu te kunnen slikken dat ik even terug bij af ben met het paard waar ik mee kon lezen en schrijven, tot testosteron hem doof en blind maakte….

Kunnen we het hebben over dat moment dat iets je zo overvalt dat dat dier dat je met je leven vertrouwde ineens… heel ver van je weg lijkt te staan en je je af vraagt wat je gemist hebt, waarom het zo geëscaleerd is? Dat je van zorgeloos alleen trainen ineens terug aan de longe hangt alsof ie net zadelmak is…

Komt het weer goed? Absoluut. Elke rit is een stapje vooruit zij het klein. En elk stapje vooruit is een stapje dichter naar elkaar toe…

Maar wat doet het pijn om ineens niet meer zorgeloos op een paard te stappen dat altijd zo dicht bij je stond, ook al weet je de oorzaak… wat stel je jezelf veel vragen… En hoe vaak staan we voor die beslissing waar je moet kiezen voor het minste van twee kwaden, wetende wat het gaat kosten…

Ter indicatie de filmpjes van toen het mis ging. Ik ben op een van de filmpjes al aan het bedenken wat ik kon doen, want toen ik hem probeerde om te trekken, leerde ie gewoon draaien op de achterbenen. :roll:

Aan de longe, hier nog hengst, net chemisch gecastreerd denk ik maar dat heeft ook tijd nodig.

En dan ook weer los, het probleem ontstond in eerste instantie vooral in galop of in de aansprong.

En dan ben je blij als een kind als je weer even ‘normaal’ kan rijden….

Na de castratie werd hij eerst aan de hand gewerkt natuurlijk. Hij bewoog zelf niet genoeg waardoor het terug open gemaakt moest worden en daarna moest hij op DA advies aan het werk. Longe, dubbele longe, hij moest i.i.g. draven en galopperen. Om het niet te saai te laten worden, werd manlief creatief. :j

Inmiddels rijd ik hem zelf weer. Nog niet alleen, want zoals gevreesd moet ik tol betalen… De hormonen zijn ook zeker nog niet geheel weg, wel al veel minder. Maar soms steken ze nog net genoeg de kop op dat hij zich herinnert dat hij er mee weg kwam…
Maar ik heb niet meer het gevoel dat hij agressief wordt. Ik kan hem nu bereiken.

Het is niet alleen bij mezelf het knopje omzetten en terug zelfzeker worden, want dat mijn Joy zo omsloeg zonder waarschuwing gaf mij een flinke knak. Joy waarmee ik kon lezen en schrijven en onbevangen elk avontuur aan ging…. Dus ook elkaar terugvinden…. Terug vertrouwen op mezelf en Joy. En Joy heeft ongetwijfeld ook een interne zoektocht aan de gang nu de hormoonhuishouding verandert… drie zoektochten parallel aan elkaar… Door één inschattingsfout… ik was overtuigd dat hij staand kon (ze hingen immers altijd goed.) en was hij in januari gedaan dan was het niet zo geëscaleerd…

Ik hoop dat het vandaag droog genoeg is dat ik terug kan filmen met de pivo, want momenteel is manlief te druk met Joy en mij in de gaten te houden. Indien gewenst, post ik die update dan in de berichten.

Love_Mirra

Re: [Blog] Chaos in harmony: jezelf en elkaar terug vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Oh jeetje wat heftig! Dikke knuffel voor jou

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

Vandaag voor het eerst weer een echt ‘ons’ momentje gehad. Zo simpel en tegelijkertijd het eerste moment sinds zijn castratie dat het terug voelde als ‘ons’. :+:

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Tsjee, wat een gehannes.... En dan is ie echt wel hengst!
Wat heb ik een respect voor je wijze hoe je hiermee omgaat en erover schrijft.
Je stelt je kwetsbaar op en legt uit hoe het gewoon gaat. Rustig aan weer verder met een klap angst in je lichaam. Voorzichtig weer vertrouwen opbouwen en verder gaan. Fijn dat je weer op de goeie weg bent, dat je goede hulp hebt en dat het gelukt is met het castreren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Sooo, die ging ook niet een beetje omhoog zeg...
En dan idd overal met zijn swaffel eruit.

Goed dat je hem hebt laten castreren. Tegen hormonen is zo weinig in te brengen.
En ook fijn dat het liggend is gebeurt, ik heb het ondertussen heel wat jaren terug, 2 keer fout zien gaan.
Geen enkele gaat hier staand. Het is echt horror om te zien.

Knap hoe je er over schrijft.
En jij gaat je lieve maatje nu weer terug krijgen.
Veel plezier met rijden weer gewenst :knuffel:

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Mooi en eerlijk geschreven… het komt goed, het heeft tijd en energie nodig :) maar jullie zijn hard op weg om weer een de vertrouwde combinatie te worden…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Heftig, ik heb dit ook eens meegemaakt met een hengst..super braaf altijd, ook zadelmaak gemaak en rond dezelfde leeftijd met 4 in het voorjaar ineens levensgevaarlijk. Die nam mijn andere paard zo afschuwelijk te grazen toen dat hij pistte van angst en een enorme bijtwond op zijn schoft had. Gelukkig kon ik die toen dezelfde week nog wegbrengen naar de kliniek dus dat is minder geescaleerd.

Hormonen kunnen echt rare dingen doen met hengsten.

Nu zullen jullie weer wat vertrouwen op moeten bouwen en weer in een positieve flow komen maar ik ben er van overtuigd dat dit goed gaat komen met wat tijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:42

Neon schreef:
Mooi en eerlijk geschreven… het komt goed, het heeft tijd en energie nodig :) maar jullie zijn hard op weg om weer een de vertrouwde combinatie te worden…

:j hij is mijn Joy… Hij heeft me verrast maar dat moet ik nu kunnen loslaten. Hij volgde ook gewoon zijn instinct natuurlijk.

DuoPenotti schreef:
Sooo, die ging ook niet een beetje omhoog zeg...
En dan idd overal met zijn swaffel eruit.

Goed dat je hem hebt laten castreren. Tegen hormonen is zo weinig in te brengen.
En ook fijn dat het liggend is gebeurt, ik heb het ondertussen heel wat jaren terug, 2 keer fout zien gaan.
Geen enkele gaat hier staand. Het is echt horror om te zien.

Knap hoe je er over schrijft.
En jij gaat je lieve maatje nu weer terug krijgen.
Veel plezier met rijden weer gewenst :knuffel:

Hij was niet aan het spelen idd. Ik kwam ook met niks door. Toen we begonnen was hij even wat lui maar na een paar overgangen was hij eigenlijk heel fijn. Hij was al een paar dagen fijn eigenlijk. De dag er voor had een groepje klanten nog staan kijken naar de training.
En ineens kwam dat schudden met die nek en dan volgde er meestal wel iets dus ik gaf been bij en ipv voorwaarts te gaan stond ie overeind.

Het eerste moment zat in meer van ‘wtf just happened?’ Dan ‘hoe ga ik dit op lossen’
En toen bleek al snel dat het licht wel aan was maar niemand thuis was. :=

Gisteren hadden we eigenlijk voor het eerst weer echt contact… Dus hij komt wel terug tot zichzelf nu. Het gekke was dat hij aan de hand (buiten dat moment in de paddock) braaf bleef. Er op was ie pissed off en echt buiten zichzelf. Niet alleen op mij, met mijn man was hij zo mogelijk nog erger.

Mirjam79 schreef:
Tsjee, wat een gehannes.... En dan is ie echt wel hengst!
Wat heb ik een respect voor je wijze hoe je hiermee omgaat en erover schrijft.
Je stelt je kwetsbaar op en legt uit hoe het gewoon gaat. Rustig aan weer verder met een klap angst in je lichaam. Voorzichtig weer vertrouwen opbouwen en verder gaan. Fijn dat je weer op de goeie weg bent, dat je goede hulp hebt en dat het gelukt is met het castreren.

Het is gewoon wat het is. Het is mis gegaan. We hebben het opgelost met de tools die we hadden zonder geweld. En nu hij gecastreerd is proberen we hem terug te halen. En dat lijkt te lukken. De angst valt nu gelukkig mee. Het is vooral even zeker zijn dat ik hem kan blijven rijden. Gisteren gaf ie voor het eerst weer zijn voorkeur aan. _O- mijn man reed hem en hij liep wel maar wat… ingehouden…. Dus beugels korter en ik er op dat mijn man ook kon zien wat hij precies deed en omdat ik hem beter ken kwa gangen dus als ik er op zit ik vaak voelen waar de ‘ingehoudenheid’ zit.

Na een paar rondjes liep ie weer fijn door. :+ denk dat hij wat last had van zijn laatste actie eergisteren. :+ de spier die ze aanspannen om in balans te blijven op de achterbenen was wat strak. :+ dus goed vlot uitgestapt en taxi Joy naar de poetsplaats genomen omdat mijn heupen niet geschikt zijn om te balanceren in een 18 inch springzadel tenzij ik mijn beugels gewoon kan uit doen. _O- dat is precies wat ik gedaan heb op het laatste. :+: Dus we maken stappen. Er zullen vast nog momenten komen maar ik moet vooral even uit mijn eigen hoofd komen. Het is ook niet alleen Joy zijn omslag hoor…

2026 is een vosse merrie die Colour noemt voor mij. := Het springt alle kanten uit, is niet ontvankelijk voor enige input en is pissig genoeg om gewoon een tweede poging te doen als ik de 1e kopstoot weet te ontwijken maar alsnog blijf zitten. _O-

Elisa2 schreef:
Heftig, ik heb dit ook eens meegemaakt met een hengst..super braaf altijd, ook zadelmaak gemaak en rond dezelfde leeftijd met 4 in het voorjaar ineens levensgevaarlijk. Die nam mijn andere paard zo afschuwelijk te grazen toen dat hij pistte van angst en een enorme bijtwond op zijn schoft had. Gelukkig kon ik die toen dezelfde week nog wegbrengen naar de kliniek dus dat is minder geescaleerd.

Hormonen kunnen echt rare dingen doen met hengsten.

Nu zullen jullie weer wat vertrouwen op moeten bouwen en weer in een positieve flow komen maar ik ben er van overtuigd dat dit goed gaat komen met wat tijd.

Joy begon na het steigeren idd ook ineens vuil uit te vallen naar de andere paarden. Maar voor dat moment was hij gewoon zíjn nuchtere, sociale zelf. Niet eens een extra murmel. Hij maakte zich wat groot tijdens het rijden als de merrie van de buren dicht bij de paddock stond maar in de zin dat paarden op wedstrijd zich soms groter maken. Net iets meer show zeg maar.

En nadat hij onder het zadel zo ontplofte was hij ineens agressief naar andere paarden. Als ze passeerden viel hij aan naar de draad. Hij liep zichzelf echt in het schuim als iemand reed. Op stal stopte hij met eten, de stal stonk gewoon naar sperma (ja ik kan het echt niet mooier maken dan het is. :+ ) dus chemische castratie tot hij aan de beurt was en hij begon vrij snel terug te eten gelukkig. Maar hij bleef wel uit vallen tot na ongeveer een maand. Tegen dan was hij ook gecastreerd maar nog niet zo lang.

Inmiddels negeert hij andere paarden (alsin: hij gaat verder met zijn activiteiten of kijkt gewoon rustig toe.) op eentje na. We weten niet zeker waarom. Er staat nog een PRE die tot 9 hengst geweest is en onder gelijkaardige omstandigheden gecastreerd is (en dezelfde aanpak in het copen met het rijden tot hij ont-hengst was. :+ ) en die doet exact hetzelfde met dat paard. Iets in dat paard triggert ze. := we zijn er nog niet uit wat.

Ik wist dat ze echt heel plots kunnen om slaan en ik was ‘voorbereid’ op een plotse omslag in theorie… Heb het genoeg zien gebeuren en ik weet dat ik echt niet de uitzondering ga zijn voor dit soort dingen.

En toen het gebeurde zat ik toch met mijn domme kop letterlijk van ‘Joy?!!! Wtf?’ :+
Ik heb het hem zelfs gevraagd. _O- _O- daarom staat ie even te wachten. :)) daar ga ik letterlijk van ‘Joy? Wat scheelt?’
Ontkenningsfase. _O-

Nu het goed lijkt te komen kan ik er wel om lachen. Maar op dat moment was het niet grappig natuurlijk.

Hij is op 1 april gecastreerd en daar hebben we op stal nog mee gelachen. Een stalgenoot stuurde ‘ik heb hem gezegd dat hij ze kwijt raakt maar hij gaf er niet om.’
Waarop iemand anders: ‘hij dacht vast dat het een grap was!’

En toen hij wakker werd en verstandig bleef liggen tot de wereld stopte met draaien waren er klanten aan gekomen die er bij kwamen zitten terwijl ik hem in de gate hield van op afstand zoals de DA gezegd had. Want hoe meer prikkels hoe meer kans dat hij zou op staan voor het ‘kon’.
En terwijl hij lag rond te kijken zei een stalgenoot: ‘volgens mij beseft ie dat het geen grap was.’ _O-