Sport
Op CDI3* wedstrijd in Tolbert maakte de zesjarige hengst Mattie Galloper, officiële naam Mattie P van Dulve (Pier 448 uit Ymkje ‘fan Panhuys’ Model Pref Prest AAA v. Jasper 366), een succesvol internationaal debuut vorige week. Met amazone Daniëlle Heijkoop sloot hij de finaleproef winnend af.
De Grand Prix-amazone uit Rotterdam is vooral bekend vanwege haar aansprekende resultaten in de Subtop met kwaliteitsvolle KWPN-paarden en -goedgekeurde hengsten. ‘Maar soms heeft Joey (Lems, man van Daniëlle, red.) op zijn Stoeterij Galloper een extreem goede staan die ik wel wil trainen. Mattie vond ik van het begin af aan opvallend. Hij is super getalenteerd en heeft een topkarakter. Dus die pik ik dan zeg maar in voor mezelf.’
Talent voor moeilijke oefeningen
En zo kwam het dat het fokproduct van Gabriëlle van Tilborg op Stal Palexini van Daniëlle kwam te staan, nadat hij als vierjarige de Fryso Talent Cup had gewonnen met Marijke Boelen. Daniëlle: ‘Mattie heeft een heel leuk, mensgericht karakter. Hij laat zich heel goed bewerken en doet altijd meer dan honderd procent zijn best. Dat is, naast een fantastische uitgestrekte draf en goede wissels, zijn grootste kwaliteit. Zijn wissels zijn al heel goed voor een paard van zijn leeftijd. In de internationale proef voor zesjarigen worden die al gevraagd en dat is mede de reden dat ik hem wel eens wilde presenteren.’
Meerdaags evenement
Op de eerste dag vond haar Friese hengst het nog aardig spannend in Tolbert. ‘De entourage is daar echt wel ‘internationaal’, met vlaggen en muziek en veel paarden in meerdere ringen. Daarnaast is het een meerdaags evenement, en komt ook de overnachting in een vreemde stal, met vreemde paarden, erbij. Het was goed voor Mattie om ervaring op zo’n wedstrijd op te doen. Ik rijd in principe met een jong paard liever op zo’n wedstrijd dan dat ik hem in de reguliere basissport laat lopen op M-Z-niveau.’
WK Jonge Dressuurpaarden
In de finaleproef was Mattie wat meer gelaten en die werd dan ook winnend afgesloten. ‘Het was zeker niet zo dat hij de pijp leeg had; het is een heel scherpe Fries, met veel energie; eigenlijk meer een KWPN’er. Zijn basisconditie is gewoon prima, ook als het warmer is. Ik rijd hem vier of vijf keer per week en weet goed wat ik aan hem heb; hij geeft een heel fijn gevoel en staat super aan de hulpen. Hij had naast de wissels en de uitgestrekte gangen ook goede punten voor de keertwendingen, appuyementen en schouderbinnenwaarts. Naar aanleiding van deze veelbelovende proeven geef ik hem ook op voor de selecties voor het WK Jonge Dressuurpaarden.’
‘Een paard om trots op te zijn’
Ook eigenaar Joey Lems van Stoeterij Galloper was heel tevreden over Mattie’s eerste internationale optreden. ‘Daniëlle begon hem te rijden toen hij ruim vijf jaar was; vanaf dat moment wordt het voor haar interessant om een jonger paard over te nemen om verder op te leiden richting een hoger niveau. Mattie heeft zich eind vorig jaar fantastisch laten zien. Hij won de Zuid-Holland Cup tussen allemaal KWPN-paarden, met een 10 van de gastruiter, en hij eindigde in de Florian Bokaal als tweede, vlak achter Murk 540. Het is gewoon een paard om erg zuinig en trots op te zijn.’