[BE] Boete voor achterlaten mest van paarden in Sint-Laureins

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Boete voor achterlaten mest van paarden in Sint-Laureins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Paardenmest. Foto: JPitty

In de Belgische gemeente Sint-Laureins wordt het GAS-boeteregelement aangepast. Ruiters en menners kunnen binnenkort een boete van 350 euro krijgen als ze in de dorpskernen van de gemeente paardenmest achterlaten. In de kernen (Sint-Laureins, Sint-Margriete, Sint-Jan-in-Eremo, Waterland-Oudeman en Watervliet) komen vooral koetsen en huifkarren, individuele ruiters te paard komen daar veel minder.

Veel inwoners van de dorpskernen klagen over de paardenmest op de weg. Op de landelijke wegen buiten de dorpskernen is dat geen punt, maar in de dorpskernen moeten menners en ruiters van de burgemeester Patrick De Greve hun paardenmest opvangen, bijvoorbeeld met een zeil tussen de paarden en de wagen, zoals in Brugge al gebeurt, of opruimen met bijvoorbeeld een emmer en een schop. Volgens de burgemeester is de mest onhygiënisch en is het tevens gevaarlijk. Het GAS-boeteregelement moet nog aangepast worden, dus voor de paardeneigenaren is er nog tijd om hun wagens of route aan te passen. Het doel van deze maatregel is volgens De Greve vooral om de dorpskernen netjes en schoon te houden.

“We merken een toename van ruiters die zich met hun paard door onze dorpskernen begeven”, zegt burgemeester Patrick De Greve (cd&v Plus) in een gesprek met HLN. “Daarbij blijven er geregeld paardenuitwerpselen op de weg, het voetpad en het fietspad liggen. We willen de ruiters eraan herinneren dat zij – net zoals hondeneigenaren – verplicht zijn de uitwerpselen op te ruimen. Dat geldt zowel voor verharde als voor onverharde wegen. Uitwerpselen achterlaten is niet toegestaan. Overtreders riskeren een GAS-boete tot 350 euro.”

Intussen heeft de gemeente Sint-Laureins samen met Sport Vlaanderen ook verschillende ruiter- en menroutes uitgwerkt, waarbij je niet door de dorpskernen hoeft. Zo kunnen paardenliefhebbers er in alle rust en veiligheid met hun viervoeters op uit. Ze willen ruiters en menners ook aanmoedigen om hier zoveel mogelijk gebruik van de maken en de routes netjes te houden.

Reacties uit de paardensportgemeenschap
Het besluit lokt reacties uit vanuit de paardensportgemeenschap. Er is echt wel begrip voor het feit dat paardenmest op de weg vervelend kan zijn voor fietsers en voetgangers en zelfs voor gevaarlijke situaties kan zorgen. In het donker zie je de mest immers niet liggen en loop je kans er over uit te glijden. Ook is het duidelijk dat wie rommel maakt, het ook moet opruimen. Hondenbezitters vinden het zelfs heel logisch: zij moeten opruimen, dus ruiters en menners ook. Een tegenargument luidt dat paardenmest iets totaal anders is dan hondenpoep. Paarden eten plantaardig, honden eten vlees, waardoor de samenstelling van de poep totaal anders is. De uitwerpselen van een paard zijn daardoor na één of twee regenbuien weg, die van een hond blijven veel langer liggen.

Opruimen is volgens een aantal ruiters alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand merkt bij HLN op dat je het soms niet eens merkt als je paard onder het rijden moet mesten. Ook het feit dat je als ruiter af moet stappen om de mest op te ruimen, stuit op bezwaren: dat kan gevaarlijk zijn, voor ruiter, paard en het overige verkeer. Een lezer van HLN benoemt een nerveus of jong paard, om dan in het drukke verkeer af te stijgen en de mest opruimen, is volgens iemand vragen om ongelukken.

Veel mensen verwijzen naar een speciale mestzak. Dit is zak die je als ruiter onder de staart van je paard hangt tijdens het rijden. Als je paard dan gaat mesten, vallen de uitwerpselen in die zak. Een lezer van HLN geeft ruiters die hiermee rijden een dikke pluim.

Intussen klinkt er in de reacties ook een zweem melancholie door. Iemand herinnert zich dat mensen zo’n 45 jaar geleden nog bijna gingen vechten om wie achtergelaten paardenmest in zijn moestuin mocht gebruiken. Twee andere lezers graven nog wat dieper in de geschiedenis: volgens hen is een paard volgens een oude wet uit de tijd van Napoleon nog steeds een ‘openbaar vervoersmiddel’, hierdoor is het achterlaten van mest niet strafbaar. Het is alleen maar de vraag wat de politie van Sint-Laureins daarvan denkt, als je hiermee komt terwijl zij de boete van 350 euro uitschrijven.

Op HLN.be is een video over dit onderwerp te zien.

Gebruikte bronnen:

Qimm

Re: [BE] Boete voor achterlaten mest van paarden in Sint-Laureins

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

In de bebouwde kom vind ik opruimen heel normaal en als je ruiter bent, kijk dan of je het in de groenstrook kunt schoppen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Ik vind het ook normaal net als het opruimen van hondenpoep, maar genoeg die het niet doen inderdaad om verschillende redenen. Ik ben vooral benieuwd hoe je het kan handhaven. Dan moet er net op dat moment maar een bevoegd iemand voor in de buurt zijn. Bij hondenpoep lukt dat nu ook niet altijd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Ik vind het binnen de bebouwde kom ook normaal en dacht ook dat het in de meeste Nederlandse gemeenten verplicht is.
Niet dat ze zich er bij ons aan houden, soms moet je slingerend om de hopen op het fietspad heen. Onder het viaduct, dus wegspoelen doet het ook niet echt. Vind het echt heel jammer, en geen reclame voor onze sport.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Klinkt zo wel een pak redelijker dan wat ik las in andere bronnen. Daar leek het te gaan om een verplichting voor ruiters om een emmer of een zak ofzo mee te nemen. :') In de dorpskern zou ik het ook niet juist vinden om mest te laten liggen. Voor ruiters is het wel lastiger om telkens te gaan opruimen dan voor een koets. Maar als er routes zijn waarmee je al niet door de dorpskern moet dan lijkt het mijn heel redelijk.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

zouden ze in meer gemeentes moeten doorvoeren idd, boetes op niet opruimen mest binnen de bebouwde kom.
en wat een non argument dat paardenmest anders is want enkel flora en makkelijk wegspoelt...
gewoon opruimen die handel

als je paard te gevaarlijk is om af te stappen, of lerende is zoals een jong paard dan blijf je uit de bebouwde kom tot het wel kan en je kan opruimen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Koetsjes kunnen gewoon stoppen en met een mestboy de boel wegharken, ruiters die niet gelijk kunnen afstappen kunnen later terugrijden en de mest opruimen.
Als iemand te paard door de bebouwde kom op weg, fietspad of whatever waar rijdt, en de mest kan niet ter plekke aan de kant of opgeruimd worden; rijdt dan later met de fiets of auto even terug om mest op te ruimen. Kleine moeite.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

LoveBodin schreef:
Ik vind het binnen de bebouwde kom ook normaal en dacht ook dat het in de meeste Nederlandse gemeenten verplicht is.
Niet dat ze zich er bij ons aan houden, soms moet je slingerend om de hopen op het fietspad heen. Onder het viaduct, dus wegspoelen doet het ook niet echt. Vind het echt heel jammer, en geen reclame voor onze sport.

St Laureins is in België. Maar het is alsnog geen reclame, idd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Lindsey_99 schreef:
Koetsjes kunnen gewoon stoppen en met een mestboy de boel wegharken, ruiters die niet gelijk kunnen afstappen kunnen later terugrijden en de mest opruimen.
Als iemand te paard door de bebouwde kom op weg, fietspad of whatever waar rijdt, en de mest kan niet ter plekke aan de kant of opgeruimd worden; rijdt dan later met de fiets of auto even terug om mest op te ruimen. Kleine moeite.

En waar ligt voor jou dan de grens? Ik ben zo iemand die braaf met de mestboy op de fiets teruggaat naar de plaats delict. Maar dan na mijn rit, en na paard te hebben naverzorgd. Als er in de tussentijd al auto's over de drol heen zijn gereden en je dus flink moet krabben met je harkje en de drol niet zomaar, of niet helemaal, van het wegdek krijgt, waar is de grens dan? Hoe lang blijf je daar proberen de troep weg te krijgen?

Heb zelfs eens gehad dat in de tijd tussen mesten en willen opruimen er iemand een auto over de drol heen had geparkeerd. Die opruimpoging heb ik toen maar opgegeven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

Nu niet aan de orde, maar als het vriest wordt paardenmest betonhard. Heeft mij een stelheidsmeter gekost van een scooter. Had nog véél erger kunnen zijn, maar ik pas mijn snelheid aan voor ik in een scherpe bocht kom.
Wat het smoesje "als het 1x regent is het weg" betreft, dat is onzin, want de volgende keer wordt er weer gepoept en weer... Bovendien gebruiken hondenliefhebbers hetzelfde smoesje. En nee, het is wel duidelijk dat poep/mest niet zo makkelijk verdwijnt. Woon bij manege en pensionstallen in de buurt, dus weet precies hoe dat gaat. (Daar in de buurt wordt tegenwoordig gelukkig redelijk goed opgeruimd en de pensionstal verderop is gestopt.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Ik ben wel benieuwd hoe mensen het opruimen, tips en tricks! Ik schuif de mest altijd aan de kant als mijn paard mest. Het gras of de berm in, een rioolput of strak tegen de stoeprand als er geen groen of andere plaats is. In de bebouwde kom sowieso, maar buiten de bebouwde kom ook als het op een fietspad is, voor de oprit van een huis etc. Vind ik niet meer dan normaal. Maar helemaal wegscheppen doe ik meestal niet :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Is wegschuiven naar de berm/groenstrook/goot genoeg opgeruimd inderdaad? Of moet je met een zak of emmer aan je zadel rijden en het volledig uit het dorp verwijderen.

Achteraf opruimen lijkt me niet de bedoeling, dan is er geen enkele manier om daders te beboeten. Dan zeg je gewoon dat je van plan bent later terug te komen immers, en bewijs dan maar eens dat het de drol van jouw paard was die niet opgeruimd is.