Britse eventinglegende Mary King met pensioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Britse eventinglegende Mary King met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:21

Chronicle of the Horse
Sport

Mary King en Imperial Cavalier tijdens de Cross Country van de Olympische Spelen 2012 in London. Foto: Jerry Pank/Wikimedia Commons

Na meer dan vier decennia te hebben deelgenomen aan wedstrijden, heeft de Britse eventinglegende Mary King begin april aangekondigd dat ze stopt met de sport.

“Het moment is daar: ik heb besloten mijn rijlaarzen aan de wilgen te hangen”, schreef ze in een post op haar Facebook-pagina, waar vervolgens duizenden reacties van over de hele wereld op kwamen. “Ik ben dit jaar aan mijn 46e jaar als eventingamazone begonnen, reed Tweseldown en Moreton (waar ik tweede werd met Kings Belief) en heb nu besloten dat de tijd daar is om te stoppen met wedstrijden rijden. Ik heb mijn paarden overgedragen, zij zullen met Emily (haar dochter Emily King, ook een 5*-eventingamazone-red.) hun loopbaan verder voortzetten.”

Mary King werd op 8 juni 1961 geboren als Mary Thomson en begon met paardrijden toen ze zes jaar was. “Mijn ouders waren geen paardenliefhebbers, maar de predikant in het dorp waar ik woonde had een zwart-witte pony die Magpie heette en waar ik zoveel mogelijk tijd mee doorbracht”, zo schreef ze in haar biografie van de FEI. “Toen ik klein was, wist ik mijn moeder over te halen om met mij over de landwegen te gaan rijden, dat is hoe mijn carrière in de paardensport begon.”

Op haar elfde begon ze met eventing, na een bezoek aan de iconische Badminton Horse Trials in Engeland. Ze had verschillende baantjes om haar paardensportloopbaan te bekostigen, zo werkte ze onder andere als bezorger bij een slagerij.

Indrukwekkende resultaten
Ze raakte geïnspireerd door de successen en de rijstijl van haar landgenotes Lucinda Green en Virginia Elliot en trad in hun voetsporen. Ze won Badminton twee keer - in 1992 met King William en in 2000 met Star Appeal, waarmee ze ook de Burghley CCI5* in Engeland won in 1996. In 2011 won ze de Kentucky CCI5* met Kings Temptress.

Mary King won maar liefst 13 medailles bij grote kampioenschappen. Individueel blonk ze vooral uit in Pratoni del Vivaro (Italië), waar ze tijdens de Europese kampioenschappen in 1995 brons won met King William, en tijdens de Europese kampioenschappen in 2007 zilver pakte met Call Again Cavalier, net achter Nicolas Touzaint en Galan de Sauvagère.

Als lid van het Britse team droeg ze bij aan vier Europese gouden medailles – in 1995 en 2007, maar ook in 1991 in Punchestown en in 1997 in Burghley – en hielp ze het team twee keer naar de wereldtitel, in Nederland in 1994 en in 2010 in Kentucky. En niet te vergeten haar zilveren succes in 2006 in het Duitse Aken. In totaal heeft drie medailles gewonnen tijdens haar vijf deelnames aan de Olympische Spelen: in 2004 won ze zilver in Athene met King Solomon III, net als in 2012 in Londen met Imperial Cavalier. In 2008 in Hong Kong won ze brons met Call Again Cavalier.

“Ik heb genoten van het leven in de eventing en prijs mezelf gelukkig dat ik zoveel geweldige paarden mocht hebben en zoveel mooie herinneringen mocht maken, die ik voor altijd in mijn hart draag”, schreef de net gepensioneerde amazone. Hoewel haar laatste deelname op 4*-niveau in 2019 was, bleef de 64-jarige amazone paarden trainen en uitbrengen in het Britse nationale circuit op 3*-niveau. Als antwoord op de vraag wat ze nu gaat doen, schreef ze: “ik zal me bezig houden met mijn fokkerijprogramma en het opleiden van de jonge dieren. En ik zal Emily vaker aanmoedigen. Ik kan nu op vakantie gaan zonder me schuldig te voelen over de paarden die ik zou moeten rijden!!”

“Heel erg bedankt”, voegt ze er nog aan toe, “aan mijn familie, vrienden, eigenaren van paarden, grooms, sponsoren, dierenartsen, hoefsmeden en alle geweldige fans die deze reis van vele jaren zo ongelooflijk bijzonder hebben gemaakt”.

De FEI maakte vijf jaar geleden nog een interessante video over Mary King: