Sport
Eind maart had Francisca den Elzen een druk weekend. Op zaterdag 28 maart reed ze het Districtkampioenschap in de ZZ dressuur in Vlagtwedde met haar enkelspan pony Bart Blom en op zondag 29 maart reed ze er in het ZZ dressuur met haar enkelspan paard Vandijk’s Superboy. Met beide won ze de gouden medaille!
Velen kennen Francisca als internationaal paramenner. In 2016, 2018 en 2021 won ze namelijk de individuele gouden medailles en in 2016 en 2018 won ze ook nog het goud met het Nederlands team. Vervolgens won ze in 2021 en 2023 ook nog de gouden medaille op het Nederlands kampioenschap paramennen. Sinds 2024 heeft ze de samengestelde menwedstrijden naast zich neergelegd, ze focust zich nu op dressuur- en vaardigheid wedstrijden en dat gaat dus niet onverdienstelijk!
Beide internationaal gestart
“Zowel met mijn pony Bart Blom (roepnaam: Bart) en mijn paard Vandijk’s Superboy (roepnaam: Bambi) heb ik internationaal gestart. Ik heb Bart vanaf 3,5-jarige leeftijd en Bambi vanaf 2,5-jarige leeftijd. Ik heb hen zelf opgeleid en de hele weg tot nu samen met hen bewandeld”, laat Francisca aan Hoefnet weten.
“Van Bart weet ik dat hij een goede proef kan lopen, maar hij is ook wel wat scherper dan Bambi. Bij het binnenkomen zag Bart helaas een lichtvlek op de grond en daar sprong hij overeen. Dat is typisch wat hem zo scherp maakt. Hij kan onwijs goed lopen maar soms sluipen er wat foutjes in. Bambi is een stuk stabieler en liep een foutloze proef, maar hij is niet zo groot en er deden veel Friese paarden mee. Hij had dus wel andere gangen dan zijn concurrentie en daardoor was het de vraag of de jury zijn voorkomen kon waarderen. Dat was gelukkig wel het geval, super fijn!”
“Weet precies wat ik aan hen heb”
Bart is nu achttien jaar oud en Bambi is elf jaar oud. “Jonge paarden of pony’s heb ik momenteel niet. Op dit moment vind ik het heel fijn dat ik precies weet wat ik aan deze twee heb. Ik hoop dat ik nog heel lang van hen kan genieten, dat we nog veel fijne trainingsuren en buitenritten kunnen maken!”