Sport
Afgelopen weekend vond niet alleen de SWM in Heukelom plaats, ook in Schalkhaar werd een samengestelde menwedstrijd gereden. Het was er dan misschien iets minder druk, maar des te gezelliger. “Niets was er te gek, ze doen er alles voor je”, laat Freddy aan Hoefnet weten.
Hij won afgelopen weekend de tweespan pony klasse M. Zijn weekend begon op zaterdag met de eerste plaats in de dressuur. “En dat terwijl er wat foutjes in zaten! Er lag een zeil in de hoek en daar werden de pony’s wat scherp van. Daardoor had ik nét iets te veel ‘go’ tijdens het uitstrekken. Ik had verwacht dat ik daardoor niet bovenaan zou eindigen, maar niets bleek minder waar! Ik heb na afloop nog met een van de juryleden gesproken en die gaf aan blij te zijn met de ontspanning van mijn span. Daar had hij gelijk in, nadat ze ergens naar kijken en er scherp van worden, laten ze dat altijd heel snel weer los.”
Les bij Boyd Exell
De afgelopen winter heeft Freddy een paar keer bij Boyd Exell getraind. “Mijn pony’s zijn volle zussen, het zijn kruisingen tussen een Shetlander en een Haflinger. Ze staan daarom niet perse hoog in het bloed en daarom wilde ik graag het uitstrekken verbeteren. Ik heb ze fijn aan elkaar en over de rug, maar spectaculaire bewegers zijn het van nature niet, daar werken we hard aan. Volgens Boyd zit het er zeker in. Jammer dat ik het in Schalkhaar iets minder goed heb kunnen laten zien dan gepland, maar ik ben blij met de vooruitgang thuis en in de trainingen.”
Presentatiekoets
Na de dressuurproef was het tijd voor de vaardigheid. “Ik heb de afgelopen winter een presentatiekoets gekocht, maar dat vind ik nog behoorlijk wennen in de vaardigheid. Ik weet niet wát er gebeurde, maar ik heb de pony’s in een fijn handgalopje gezet en ben zo heel simpel en foutloos door de vaardigheid heengegaan! Dan weet je dat je weinig strafpunten hebt voor aanvang van de marathon op zondag en dat geeft vertrouwen.”
Nieuwe groom
In de marathon ging Sophie, Freddy zijn dochter, voor de eerste keer mee achterop. “Zij heeft tijdens de SWM in Eefde vorige week gereden met een van mijn pony’s en wil graag naar het Open kampioenschap Jeugdmennen in Hengelo. Ze is nu veertien jaar en daarom hebben we besloten dat ze achterop ging. Het was haar eerste wedstrijd als marathongroom en ze moest dus gelijk de tijden bijhouden. Ze deed het top, maar onbewust heb ik in de marathon toch een beetje op safe gereden.”
Dat was in de uitslag niet terug te zien. Freddy eindigde als tweede in de marathon met slechts 0.68 strafpunten meer dan Manon van Echten, die de marathon won. “Het is geweldig om het seizoen zo te kunnen starten! Voor de start van dit seizoen is er veel veranderd. Van lessen bij Boyd, de nieuwe presentatiewagen én mijn dochter als groom!”
“Geen tijdelijke oplossing meer”
“Mijn pony’s zijn acht en negen jaar oud en ik heb hen in eerst instantie gekocht voor mijn dochters, om onder het zadel te rijden. Toen mijn span paarden uit elkaar viel, besloot ik als tijdelijk oplossing om deze pony’s voor twee jaar de kans te geven in het tweespan. Maar ik wil niet meer terug hoor! Ik heb super veel plezier met ze, ze doen het heel goed én ze zijn nog jong. Vanwege hun bloed (Shetlander x Haflinger) was ik bang dat ze snel wat drammerig of zwaar in de hand zouden worden tijdens de wedstrijden, maar dat is totaal niet het geval. Ik rijd hen gewoon op een bustrens, dat is toch geweldig?”
Klik hier voor alle resultaten van SWM Schalkhaar
Op de website van Hoefnet is een foto van Freddy Avezaat te zien.