Sport
Afgelopen weekend gingen in Heukelom meer dan honderd deelnemers van start tijdens de samengestelde menwedstrijd. Het evenement kende een goede opkomst en leverde diverse sportieve prestaties op. Ook trok de wedstrijd veel publiek en werd het weekend afgesloten met een feestavond.
Nieuw dit jaar was de terreinindeling, waarbij alle hindernissen rondom het hoofdterrein waren geplaatst. Hierdoor was de marathon beter te volgen voor toeschouwers.
Sponsormiddag
Op vrijdag vond een sponsormiddag plaats. Sponsoren kregen een rondleiding over het wedstrijdterrein en uitleg over de samengestelde mensport. Daarnaast werden demonstraties gegeven met een tweespan en vierspan. De organisatie spreekt haar waardering uit voor de bijdrage van sponsoren, terreineigenaren en vrijwilligers.
Grote aantallen in enkelspan rubrieken
De enkelspanrubrieken waren goed bezet en zorgden voor mooie sport. In de enkelspan pony klasse L maakte Lindy Hanegraaf een succesvolle rentree. Na haar laatste wedstrijd in juni 2025 en een periode van afwezigheid vanwege haar zwangerschap, wist zij direct weer te winnen. Ze vertelt: “Ik heb tijdens mijn zwangerschap nog lang door kunnen trainen thuis en ik heb het mennen na de geboorte van Fleur weer snel kunnen oppakken. Annabel vond het gisteren allemaal nog wel spannend, maar gelukkig kreeg ik mooie punten van de jury. Vandaag pakte ze weer goed aan in de marathon. Het geeft een goed gevoel dat we het seizoen weer gestart zijn!”
Ook Senne Poets viel op bij enkelspan pony’s. Hij won bij zijn allereerste samengestelde menwedstrijd direct de marathon met zijn pas 5-jarige pony en sloot het weekend af met een knappe tweede plaats in een sterk deelnemersveld van zestien combinaties.
In de enkelspan pony klasse M/Z was Dirk Bastiaansen ongenaakbaar. Hij schreef alle onderdelen op zijn naam en was het hele weekend niet te kloppen. Bij de 1span paard M nam Arie Dibbits na de dressuur (43.05 strafpunten) direct de leiding, die hij na de vaardigheid en marathon niet meer uit handen gaf.
Organiseren & presteren
Bij de vierspannen pony’s klasse M/Z liet Daan Verhofstad zien dat organiseren en presteren goed samen kunnen gaan. Tussen de drukte van zijn activiteiten binnen de organisatie, wist hij een sterke wedstrijd te rijden. Door het winnen van de marathon won hij ook het totaalklassement de winnende marathon wist hij ook de eindoverwinning veilig te stellen.
Terugblik
De organisatie kijkt terug op een geslaagde editie van de wedstrijd. Met een ruime deelname en goede publieke belangstelling vormde het evenement de start van het seizoen in Mendistrict Zuid.
Klik hier voor alle resultaten