Bokt Community
En zo zijn we weer twee maanden verder. De zomer is over, al is het weer daar nog niet helemaal over uit. De kinderen hebben term 1 overleefd en hebben weer vakantie. Herfst vakantie dat betekend paas eireren en naar de film. Ook thuis was dat even wennen, beide kinderen op de basisschool. De jongste zit nu in het eerste jaar van de basisschool (foundation) en de oudste in her laatste jaar (grade 6).

Bij ons nieuwe huis is er weer hard gewerkt en vooruitgang is er. En inmiddels een stop want het is zaaien op de boerderij. Zaaien begint normaal later in april, maar een goede regen eind maart maakte dat iedereen ineens moest gaan zaaien. Er moet ruim 6000 hectare gezaaid worden dus zelfs met de hulp van drie backpackers gaat dat nog een paar weken duren. Gelukkig zijn wel twee van onze eigen paddocks ook gezaaid met gerst en wikke. Dit zal grotendeels verkocht worden straks.

De paarden wei is leeg geruimd, er is met een schijven eg door gegaan. Gras zaad voor de paarden is gearriveerd en gezaaid. Het gras zaad mengsel heeft zowel gras dat in de winter groeit als in de zomer. Het kan goed tegen droogte en heeft natuurlijk minder suikers dan sommige andere soorten. De paarden wei is dan ook gezaaid. En de eerste 10 palen staan in de grond. Het zijn bewust 2 weien met een smal pad er tussen. Onder dat pad ligt namelijk een waterleiding, dat gaat straks gebruikt worden om in de zomer de weien te beregenen.

Daarnaast is er verder aan de omheining gewerkt, klussen in een rond om het huis. En hoe meer klussen en klusjes gedaan worden, hoe meer nieuwe klussen er aan de lijst toegevoegd worden. Al met al blijven we nog even bezig. Maar dat maakt het ook leuk. Iedere keer als er iets af is dan geeft dat toch een fijn gevoel.
Ik wil deze keer ook de tijd nemen om Jazz wat beter voor te stellen. Jazz is mijn Australian stockhorse merrie van inmiddels bijna 14 jaar.

In 2018 bleek dat mijn ott (off the track volbloed) Bert hoefkatrol ontsteking had in beide voorvoeten. Hij was toen 13 jaar en had tot zijn 9e jaar op de renbaan gelopen. Bert voelde als mijn once in a lifetime paard maar rijden was geen optie meer. Kort daarna is hij ingeslapen want voordat hij bij mij kwam was hij in een jaar tijd 3x verkocht op de sales. In die tijd was hij erg vermagert en had veel wonden. Wat voor problemen zorgde op lange termijn, zo had Bert regelmatig koliek ondanks dat hij heel de dag hooi beschikbaar had en goede brok kreeg. Op het laatst wilde hij eigenlijk helemaal niet meer lopen. Buut hielp minimaal maar gaf hem weer koliek. Dus dat ging zo niet verder.

In die tijd had een kennis van mij ongezien een merrie gekocht voor een klant van haar. Dit zou een braaf gereden 5 jarige merrie van ongeveer 150 hoog zijn. Maar zoals dat gaat als je iets ongezien koopt, bij het ophalen bleek de merrie onbeleerd en een goede 10cm groter. Ze stond daar in een cattle yard met wat koeien. Klant wilde de merrie niet hebben. En hoewel ik niet echt klaar was voor een nieuw paard ben ik toch gaan kijken. Jazz toen nog Shandy had maar weinig bespiering maar stond braaf in de yard bij de indoor rijbaan waar ik was met Nikki de pony voor een afspraak met de physiotherapeut. Jazz was ook braaf aan de longe en was lekker rustig en ontspannen op de locatie waar ook zij bodywork kreeg. Ik heb $500 voor haar betaald en haar meegenomen.

Ook thuis bleek ze braaf in wei. Bert was toen nog het hoogste in rang en Jazz paste er fijn tussen. Inmiddels is zij de baas en kunnen er geen nieuwe paarden bij in de wei.
Met beleren was ze ook erg braaf. Ondanks dat ze nog niks begreep van stuur, gas en remmen ben ik er zo op gaan zitten. Een paar weken later heb ik haar voor het eerst mee naar de les genomen. Jazz is in de tijd daarna verschillende keren mee geweest naar les, ponyclub en een rijvereniging waar ze lekker buiten rijden, met obstakels werken en soms zelfs een working equitation dag.

En niet geheel onbelangrijk in oktober 2022 gaf ze ons een hengstveulen, Atari.

Op het moment doet Jazz niet zo heel veel. Hoewel ze in de rijbaan braaf kan wijken, balkjes lopen en een sprongetje maakt doen we nu alleen wat korte buitenritjeset voornamelijk stap totdat ik lichamelijk weer normaal kan rijden. Jazz vind dat helemaal niet erg. Ze is goed verkeersmak, kijkt niet op van kangaroes (kraaien daarintegen vind ze helemaal niets) en haar favoriet in de winter is in iedere paddock het nieuwe hooi gewas testen. Je moet natuurlijk wel weten of je nieuwe hooi van goede kwaliteit gaat zijn.
Terwijl ik deze blog op bokt probeer te posten en fotos op de juiste plaats ertussen zet, wil Davy Jones perse op mijn schoot liggen. Hij ligt dan ook half op een arm en tegen de laptop aan de duwen. Volgende keer misschien maar weer met mijn telefoon?