[GB] Twee paarden overleden bij Grand National-festival

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[GB] Twee paarden overleden bij Grand National-festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:07

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een tragisch incident tijdens het Grand National-festival in Groot Brittannië heeft opnieuw geleid tot felle discussies over de paardensport. Twee paarden overleden tijdens het evenement.

Fatale blessures
Het eerste paard, Gold Dancer, zette een sterke prestatie neer en kwam als winnaar de finish. Kort daarna werd echter duidelijk dat de ruin bij de laatste hindernis een zware blessure had opgelopen. Ondanks snelle medische hulp bleek redding niet meer mogelijk en is het paard uit zijn lijden verlost.

Later die dag voltrok zich opnieuw een drama. Ook Get On George, die in een andere race in actie kwam, raakte ernstig gewond. Ook hij bezweek uiteindelijk aan de opgelopen verwondingen.

Verontwaardiging
De gebeurtenissen zorgen voor veel verontwaardiging. Dierenrechtenorganisaties spreken van een “harteloos spektakel” en wijzen erop dat dergelijke incidenten vaker voorkomen tijdens grote steeplechases. Volgens hen zijn in de afgelopen decennia meerdere paarden omgekomen tijdens dit soort evenementen.

Rol van de jockey
Ook ontstond er discussie over de rol van de jockey. In het geval van het winnende paard werd onderzocht of de ruiter signalen van een blessure had gemist. Volgens betrokkenen leek er tijdens de race niets aan de hand en werd de ernst van de situatie pas na de finish duidelijk. De jockey werd uiteindelijk niet bestraft.

Veiligheidsmaatregelen
De Grand National staat bekend als een van de zwaarste en meest risicovolle paardenraces ter wereld. De lange afstand en de vele hindernissen vergroten de kans op ongelukken. Voorstanders benadrukken dat er de afgelopen jaren al diverse veiligheidsmaatregelen zijn genomen, zoals aangepaste hindernissen en strengere toelatingseisen. Critici vinden echter dat deze maatregelen onvoldoende zijn en pleiten voor ingrijpende veranderingen of zelfs het afschaffen van dergelijke races.

Gebruikte bronnen:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Gold Dancer brak zijn rug op de laatste hindernis en werd gedwongen door te lopen door zweepgebruik.

Won 67.000 pond, zakte daarna in elkaar en werd ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door Goof op Gisteren, 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Re: [GB] Twee paarden overleden bij Grand National-festival

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Ik begrijp niet dat deze race nog steeds op deze manier plaatsvindt... een paard brak zijn rug. Hoe!?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Al sinds mijn Penny tijd (en dat is al lang geleden) heb ik zo’n vreselijke afkeer van deze races.

Ik zag een foto van Gold Dancer die door zijn hele achterhand zakt met de jockey erop en ben er al de hele dag misselijk van.
En dan volgt er nog een dood paard.
Er zijn ook nog gewonde paarden na de race van vanmiddag, die zijn nog buiten beschouwing gelaten.

Maar ja, Groot-Brittanië en tradities. En niet te vergeten geld en zogenaamd vermaak.

Hartverscheurend gewoon…

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Het paard bleef met de achterbenen in 1e instantie hangen. De achterbenen werden dus door de hindernis getrokken. Pas na de finish werd het duidelijk dat het foute boel was.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ik heb nog nooit zo'n ongeval gezien als met Gold Dancer... zo triestig dat het zo verlopen is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Deze tak van paardensport mag gewoon nu verboden worden. Paard breekt zijn rug en je zou het als ruiter niet merken, uhu sure, het prijzengeld blonk gewoon te hard.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Ja, de jumps gaan echt nergens over... Bizar hoe dat in deze tijd nog doorgang kan vinden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Heb het filmpje van Gold Dancer gezien. Arm arm paard, hij zwalkt gewoon over de finish heen. Dat prijzengeld is 1 ding maar denk dat het vooral door het wedden komt dat dit zo kan blijven bestaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Goof schreef:
Gold Dancer brak zijn rug op de laatste hindernis en werd gedwongen door te lopen door zweepgebruik.

;( ;( ;(

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:54

Wij zaten paardensport en paardenrennen te kijken. Daarna kwam de steeplechases en heb ik em na de 2e sprong uitgezet. Vreselijk dat ze dit nog doen. Nu ik lees dat er 2 paarden zijn omgekomen vind ik dat zo'n zinloze dood. Dit had niet gehoeven. ;(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:01

Goof schreef:

Walgelijk ;(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Goof schreef:

Echt erg -O-
Ik heb mijn leven lang al een gruwelijke hekel aan dit soort races, kan er niet naar kijken :n

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Goof schreef:

Sjemig, gewoon té triest dit.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

nikkel schreef:
Het paard bleef met de achterbenen in 1e instantie hangen. De achterbenen werden dus door de hindernis getrokken. Pas na de finish werd het duidelijk dat het foute boel was.

Heb je beeldmateriaal gezien? Iedereen kon zien dat dat paard niet normaal liep na zn val. Hij werd geslagen, krabbelde overeind en had vanaf daar mi nooit verder mogen gaan.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Iedereen met een beetje paardenverstand kon zien dat de achterhand niet goed was na die val. Hij krabbelde op en galoppeerde verder maar zijn achterbenen zagen er heel vreemd en "te los" uit. Geen gecontroleerde bewegingen. Toen hij na de finish teruggenomen werd in draf was zijn achterhand ongecoördineerd en zakte het helemaal weg. Maar no way dat die jockey dit niet heeft gevoeld in galop. Bestaat er geen regel dat een finish ongeldig is als het paard gewond was? Of is het niet te bewijzen dat het paard, hoe duidelijk ook, gewond was geraakt door die val?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

Als je naar de gang van dar arme paard kijkt na die laatste hindernis geloof ik niet dat een zichzelf respecterende ruiter dat niet voelt. Idioot.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Walgelijk. Je maag keert om bij het zien van het filmpje.

Volstrekt ongeloofwaardig dat de jockey dit niet gevoeld heeft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Ik wil het filmpje niet eens zien. Arm, arm paard |(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Dit soort extreme hordenrennen zijn niet meer an deze tijd :n