Highway FBH vijfde in eerste onderdeel WB-finale

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Highway FBH vijfde in eerste onderdeel WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:42

KWPN
Sport

Jacob Pope en Highway FBH. Foto: © FEI/Shannon Brinkman

In het eerste onderdeel van de FEI World Cup Finals in Fort Worth is Jacob Pope als vijfde geëindigd met de Plot Blue-zoon Highway FBH, die daarmee de beste KWPN’er was.

35 deelnemers gingen van start in het eerste onderdeel van de Wereldbekerfinale, en kregen daarin geen gemakkelijke opgave voorgeschoteld. In deze 1.60m-proef zette Kent Farrington het beste resultaat neer met de Toulon-dochter Toulayna. Als enige Nederlandse ruiter kwam Willem Greve aan de start met de Vigo d’Arsouilles-dochter Pretty Woman van ’t Paradijs, maar zij kregen met een teleurstellend resultaat te maken.

Heel speciaal paard
Op 1,8 seconde afstand van winnaar Kent Farrington finishte diens landgenoot Jacob Pope met de KWPN’er Highway FBH (Plot Blue uit Belona prest van Cornet Obolensky, fokker H. Peeters) op de vijfde plaats en onderstreepte daarmee de Amerikaanse dominantie in dit eerste onderdeel. Lillie Keenan eindigde namelijk als vierde met Kick On, een zoon van de KWPN-gefokte hengst Warrior (v.Tangelo van de Zuuthoeve).

Highway FBH begon zijn internationale sportloopbaan op zesjarige leeftijd onder Max Nieberg, die hem opleidde tot 1.45m-niveau. Sinds de zomer van 2022 is de Plot Blue-zoon onder het zadel bij zijn huidige ruiter, met wie hij gelijk al de 1.50m-Grand Prix van Traverse City won. Vorig jaar wonnen ze de CSIO3*-Grand Prix (1.50m) van Williamsburg en eindigden ze als tweede in de 3*-Grand Prix op diezelfde locatie. Afgelopen september bevestigden ze hun goede vorm met een derde plaats in de Wereldbekerwedstrijd van Williamsburg en diverse hoge klasseringen in Wellington. “Highway is nu al het paard van mijn leven. Ik rijd hem nu 3,5 jaar voor zijn eigenaresse Sherry Crawford en we hebben al zóveel doelen behaald, waarvan ik van tevoren niet had kunnen bedenken dat we ze zouden bereiken. Ik hoop dat ik nog jaren met hem vooruit kan want Highway is echt een heel speciaal paard.”