Sport
De Britse Becky Moody heeft vannacht in Fort Worth, Texas, het eerste onderdeel van de FEI Dressage World Cup gewonnen. Met haar zelf gefokte Jagerbomb ging ze naar een topscore van 76.761%. Hiermee bleef ze een ruime procent voor op de Amerikaanse Christian Simonson, die de KWPN-hengst Indian Rock naar 75.413% stuurde.
Op voorhand waren Moody en Jägerbomb (Dante Weltino uit Udysee v. Jazz) al de favorieten voor de titel, een rol die ze in Fort Worth ook waar wisten te maken. Met een foutloze Grand Prix, waarin de prachtige aanleuning en de loepzuivere piaffe en passage in het oog sprongen, bleef ze de concurrentie voor.
Alles samen gedaan
“Dit is ‘pretty cool!’”, lacht Moody na afloop. “Jagerbomb is echt mijn baby, ik heb hem zelf gefokt en we hebben alles zelf samen gedaan. Hij is super speciaal voor me. Zonder hem zou dit allemaal niet mogelijk zijn geweest.”
Indian Rock tweede
Een prachtige tweede plaats was er voor de KWPN-hengst Indian Rock (Apache uit Crisjena keur pref prest van Vivaldi) en de voor thuispubliek rijdende Christian Simonson. De pas 23-jarige ruiter stuurde de olympiadehengst al zeer geroutineerd rond en vooral de piaffe en passage waren echte highlights.
“Dit is onwerkelijk”, reageert de ruiter na afloop. “Ik heb zoveel geluk dat ik Indian Rock mag rijden. Het is geweldig om hier te rijden tussen alle mensen die ik bewonder. Indian Rock hielp mij door de proef vandaag, ik ben nog maar groen. Hij doet alles voor me, we hebben echt een band, een vriendschap”, aldus Simonson, die liet weten erg uit te kijken naar de kür.
Jewel’s Goldstrike vierde
Nog een KWPN-er vinden we terug op de vierde plaats: Jewel’s Goldstrike (Bretton Woods uit Zilia pref prest PROK v. Scandic), onder de Ecuadoriaan Julio Mendoza Loor. De aansprekende combinatie moest al als eerste de ring binnen en liet een Goede Grand Prix zien, goed voor 72%. “Ik geloof in hem, dit is onze eerste Wereldbekerfinale. Hij is mijn partner en hij gaf me alles vandaag. Ik was geconcentreerd om een foutloze proef te rijden en hem te belonen waar ik kon”, vertelt de ruiter die na afloop wat emotioneel werd. “Dit is echt een sprookje.”
Op de zevende plaats vinden we de KWPN-er Fairplay (v. Delatio), die werd voorgesteld door de Belgische Alexa Fairchild, het duo bleef nipt onder de 70%. Thamar Zweistra, de enige Nederlandse deelnemer in deze finale, vinden we terug op plek 10 met Kingsdale (v. Everdale), ze scoorden 68.348%. Yessin Rahmouni en Kind Of Magic (v. All At Once), die wat last had van spanning, zien we ook terug in de kürfinale.
De kürfinale vindt (Nederlandse tijd) plaats in de nacht van zaterdag op zondag.