Gerbrich Elgersma is districtkampioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gerbrich Elgersma is districtkampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:12

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

Zaterdag 28 en zondag 29 maart vond het Districtkampioenschap dressuur voor de paarden en pony’s in Mendistrict Noord plaats in Vlagwedde. Gerbrich Elgersma en haar partner Nico Calis reisden er naartoe met twee paarden én hun jonge kinderen. Ze wonnen de gouden en zilveren medaille in de klasse L enkelspan paarden.

“Ik vind het heel belangrijk te vermelden dat dit natuurlijk niet mogelijk is zonder het team om ons heen. Mijn moeder heeft de proeven voorgelezen en vriendin Emma was met ons mee om de kinderen te vermaken in de kantine toen wij aan het rijden waren”, laat Gerbrich weten.

Hippiade kampioen
Gerbrich reed veel dressuur onder het zadel en tuigpaarden aangespannen en had al langer de ambitie om ook dressuurwedstrijden mennen te gaan rijden. “Maar dat kwam er telkens niet van. Áls we er dan een paard voor hadden werd hij kort daarna vaak verkocht en we kregen natuurlijk twee kinderen. Tijdens de zwangerschappen is het rijden onder het zadel tijdelijk iets minder geworden en het mennen wat meer en zo kwam het dat ik in de winter van 2025 mijn mendebuut maakte op het DK-dressuur in de klasse B met Klaske van de Egberdina Hoeve.”

De twee wonnen! En in het zomerseizoenselecteerden zich voor de Hippiade en werden daar kampioen in de klasse B. “De afgelopen winter hebben we daarom de overstap gemaakt naar het L en ook dat ging goed. Ze is misschien geen super bijzondere beweger, maar ze loopt wel heel correct en functioneel. Dit, in combinatie met het feit dat ze op wedstrijd vaak makkelijker te rijden is dan thuis in de trainingen, maakt dat de menner vaak de tijd en de rust kan nemen om de proef correct door te rijden en fijn af te werken.”

Door blijven rijden in de hoeken
Daar deed Gerbrich in Vlagtwedde haar voordeel mee. “Ik wist dat de dressuurbaan daar 20x60m zou zijn, kleiner dan de meeste dressuurbanen. Niet erg, maar ik had daarom thuis bewust goed geoefend op het rijden van de hoeken en wendingen met het behouden van de juiste stelling en buiging. Omdat we dat thuis goed voor elkaar hadden kon ik daar in de proef fijn in door blijven rijden. Ze stond er super fijn aan!”

Nico eindigde met Minse fan Lânsdouwe als tweede, achter Gerbrich met Klaske van de Egberdina Hoeve. “Ook hij had een fijne proef gereden. Zijn paard is scherp, maar vind het soms ook nog wel eens spannend en hij had daarom iets andere doelen dan ik. Maar het is super gaaf om zo samen bezig te zijn op dezelfde wedstrijd!”

Sportieve successen & fijne veulens
Gerbrich is van plan om door te gaan naar het M. “Nico heeft al ZZ gestart met Klaske en dat betekent dat ze haar sportpredicaat al heeft. Maar omdat we veel jonge paarden betuigen en opleiden, vind ik het een meerwaarde als ik zelf ook dat niveau heb gereden. Daarnaast wil ik ook graag naar het Z met haar onder het zadel, zodat ze ook via die weg haar sportpredicaat heeft. Tegelijkertijd willen wij haar dit seizoen dekken en hopen dan volgend jaar een veulen te verwachten. Het is dus afwachten hoelang we door kunnen trainen en wat realistisch is, maar we hopen haar nog lang aan te kunnen houden, fijne veulens te fokken én sportieve successen met haar te mogen behalen!”