Sport
Twee weken geleden liet Sandra de Groot haar laatste winstpunt bijschrijven in het ZZ-Zwaar; een week later trok ze de stoute schoenen aan en maakte ze meteen haar debuut in de Prix St. Georges. ‘Nieuw voor mij, nieuw voor Stal Sibma’s William Ster Sport (ex William fan Steendans, Tsjalke 397 x Jisse 433), maar we hébben het gedaan!’
Ze had zich al opgegeven voor de subtopwedstrijd in Sonnega. ‘Ik was op de wachtlijst gezet, maar een paar dagen tevoren werd ik gebeld dat er een plek voor mij was in de Lichte Tour. Ik heb toen nog een slipjas geregeld en de proef uit mijn hoofd geleerd en ben er voor gegaan. De oefeningen gingen eigenlijk goed, maar William had veel spanning in de galop en dat drukte de score. We reden dus net geen winst. Maar trots op ons ben ik wel! Ik stond er nooit zo bij stil dat het toch wel next level is en vond het een heel gaaf gevoel, zo’n slipjas!’
Onbekend terrein
De amazone rijdt al tien jaar voor Stal Sibma. ‘Van jonge paarden keuringsklaar of zadelmak maken tot en met rijden op IBOP’s en uitbrengen, ik doe het graag; Piet en Rianne zijn ontzettend fijne mensen. Ze zijn heel betrokken en minstens één van hen gaat ook altijd met ons mee op wedstrijd. Ik reed al meerdere paarden tot en met het ZZ-Zwaar, maar de Lichte Tour is dus onbekend en spannend terrein.’
Positief commentaar
De combinatie Sandra-William wordt getraind door Marc Peter Spahn. ‘William is een 11-jarige hengst met veel talent’, vertelt Sandra. ‘Toen ik hem ging rijden was hij al meer doorgereden. Ik ben gewend om paarden van jongs af aan op te leiden en het heeft een tijdje geduurd voordat William en ik een combinatie waren. Ik ben met hem begonnen in het ZZ-Licht. Voor het niveau dat we nu rijden moeten we nu vooral ervaring opdoen, maar we kregen heel positief commentaar op met name onze draftour.’
Sport-Elitepredicaat
Stal Sibma’s William komt uit de merrie Hadda van Synaeda Ster Pref Prest. en heeft in Rottum een aantal veelbelovende halfbroers en -zussen gekregen, die Sandra ook onder het zadel heeft gehad of nog heeft, zoals een vijfjarige Yme 507-zoon die ze in het M start. Voor William is de komende wedstrijdplanning nog niet rond. ‘Er zijn in de omgeving (Friesland, red.) niet veel subtopwedstrijden; waarschijnlijk wordt het Emmeloord of Urk. De focus ligt op eerst even doortrainen en dan hopelijk het Sport Elitepredicaat.’
Eigen trainingsstal
Naast haar fulltime baan bij Stal Sibma heeft Sandra haar eigen stal sinds eind vorig jaar. ‘In totaal rijd ik zes tot tien paarden per dag en ’s avonds geef ik veel les. Eerder ging ik naar klanten toe om les te geven, maar nu we een heel mooie binnenbaan bij huis hebben, komen zij naar mij.’