Succes voor Hennie Roffel op kaderwedstrijd: Genoten van beide mannen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Succes voor Hennie Roffel op kaderwedstrijd: Genoten van beide mannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:59

KFPS
Sport

Hennie Roffel met Remy Martin TKJ (Alwin 469). Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dressuuramazone Hennie Roffel waagde zich als enige ‘Friese’ combinatie tussen de deelnemers aan de K&U-(kader)wedstrijd in het Gelderse Lathum. Ze stuurde Gentle Man Jack TKJ (Hessel 480) naar twee keer winst in de Lichte Tour en met Rémy Martin TKJ (Alwin 469) werd ze zevende tussen de nationale toppers in de Grand Prix.

In de Intermediaire I was er een prachtige score van 69.16% voor Gentle Man Jack TKJ; de kür op muziek leverde 73.59% en een ruime voorsprong op. Daarnaast liep Rémy Martin TKJ naar een mooie 66.7% in de Grand Prix, met zelfs meer dan 68% van de hoofdjury. ‘Janine van Twist had me ook in Reuver zien rijden een paar maanden geleden, en zag echt verbetering, met name wat betreft de halslengte’, vertelt een enthousiaste Hennie.

Leerproces
‘Ik vind het heel leuk en zinvol om op zo’n kaderwedstrijd te rijden’, is Hennie van mening. ‘Je weet dan namelijk precies waar je staat en ziet de grote ruiters, daar leer je ook weer van. De tips op je protocol zijn vaak nuttig. Onderaan is vaak te lezen wat er nog beter kan voor een hoger punt en waar je aan kunt werken. Mijn ervaring is dat de jury heel benaderbaar is als de wedstrijd is afgelopen. Of ze komen zelf even naar je toe, zoals in het geval van Janine van Twist.’

Terug naar de basis om stappen vooruit te maken
Het verbeteren van de halslengte is iets waar de amazone samen met trainer Annemarie Brouwer hard aan gewerkt heeft. ‘Ook de ontspanning en het er gemakkelijk uit laten zien is iets waar de aandacht naar uit gaat. Zeker een paard als Rémy kent alle oefeningen wel; het is telkens weer terug naar de basis om een stapje vooruit te maken, meer kracht en ontspanning te krijgen.’

Rust en controle
De Grand Prix-proef met Rémy was er alweer meer rust en controle, dat was dus ook wat de hoofdjury was opgevallen. De verbinding was meer op orde en we hadden geen grote fouten. Alleen in de laatste lijn wilde ik het iets te mooi doen en dacht Rémy dat hij kon stoppen in plaats van dat hij nog moest piafferen. Zo blijft het telkens puzzelen, maar met dat verbeterde algehele beeld was ik heel blij.’

Goed gevoel
Ook bij Gentleman Jack TKJ (ex Wytze HSL, fokker Hardeman-Slemmer, Ederveen) zit er een duidelijke stijgende lijn in de scores, vanaf het IICH Groningen. ‘Ook bij hem is er meer ontspanning, alleen in de galop wil hij nog wel wat druk worden. Vooral in de kür was het genieten met hem. Ik kijk met een heel goed gevoel terug op deze wedstrijd, die me ook positieve opmerkingen van bondscoach Patrick van der Meer opleverde.’