Edon van Groot Altena (Julius 486) weer succesvol LT gestart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Edon van Groot Altena (Julius 486) weer succesvol LT gestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:54

KFPS
Sport

Corina van den Bunt met Matthys 504. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het was een tijdje stil rondom de talentvolle hengst Edon van Groot Altena en Corina van den Bunt. Na de zomer van 2024 – Corina was toen 22 weken zwanger – startte hij voor het laatst in de Lichte Tour, waarna Edon het Sport Elite predicaat kon bijschrijven.

‘Edon is tijdens mijn zwangerschap heel fijn doorgereden door een stalgenootje en ik kon hem een paar maanden geleden zo oppakken’, vertelt Corina. ‘Afgelopen weekend heb ik hem weer gestart in Starnmeer (NH). Het is wel te merken dat we wedstrijdritme missen; Elton was sneller afgeleid dan ik van hem gewend was en er ontstonden een paar dure afstemmingsfouten. Toch reden we al bijna naar 65% en de vierde plek.’

Routine opdoen
De amazone besloot last minute de inmiddels 9-jarige Edon mee te nemen naast de KWPN-merrie May, met wie ze de rubriek won. ‘Ik had zoiets van, waarom niet; ik ga toch op pad en dan kan hij mooi mee. We zijn dus duidelijk nog aan het opbouwen; het is nu weer een kwestie van routine opdoen. Ik zal hem dan ook weer vaker de ring binnenrijden, in het buitenseizoen. Voor Edon maakt het niet uit of ik in een hal of buiten rijd.’

Talent voor meer
In de training biedt de expressieve Julius 486-zoon al veel meer aan dan de Lichte Tour-oefeningen. ‘Ik denk dat hij een mega fijne passage en piaffe in huis heeft. Maar er zit wel wat werk aan zijn galop; die is enorm groot! Het is nog lastig om hem daarin meer te sluiten. De Zware Tour is echter toekomstmuziek hoor, eerst maar weer eens lekker op dreef zijn.’

Matthys 504
Wie binnenkort wel weer zijn opwachting in de Zware Tour zal maken, is de hengst Matthys 504 (Norbert 444). ‘Met Jasper (van Manen, red.) heeft hij zich optimaal laten zien; afgelopen seizoen won hij onder andere de Silver Bowl. Maar nu heb ik hem weer terug in training en daar ben ik superblij mee!’

Op de website van het KFPS is een foto van Edon te zien.