Algemeen
Een 74-jarige eigenaresse van een manege aan de Witterweg in Assen wordt verdacht van het witwassen van ruim 7,3 miljoen euro. Volgens het Openbaar Ministerie is tussen 2011 en juli 2024 een groot bedrag aan crimineel geld geïnvesteerd in onder meer stallen en andere voorzieningen op het terrein. De zaak zou maandag inhoudelijk worden behandeld, maar is uitgesteld. De advocaat van de vrouw verzocht om dertig getuigen te horen. De rechtbank ging akkoord met het horen van twee getuigen door de onderzoeksrechter, waarna de behandeling is verplaatst naar 24 augustus.
De verdachte ontkent alle beschuldigingen. In de rechtbank gaf zij aan geschrokken te zijn van de vermeende waarde van haar bedrijf. "Ik schrok mij dood toen ik hoorde dat mijn bedrijf miljoenen waard is", verklaarde ze. Volgens haar leidt de zaak tot veel stress en slaapproblemen.
Nieuw onderzoek na eerdere veroordeling
De huidige zaak staat los van een eerdere witwaszaak. In februari 2024 werden de vrouw en haar twee zoons veroordeeld tot celstraffen van respectievelijk 15, 36 en 24 maanden. Die zaak hield verband met een onderzoek naar internationale drugshandel, waarbij in 2018 invallen werden gedaan in panden in onder meer Roden, Steenwijk en Amsterdam.
Tijdens dat onderzoek werd onder andere 763.000 euro contant geld aangetroffen in een ton in de grond op het manegeterrein. Daarnaast werd 140.000 euro gevonden in een woning en lag er ook geld verstopt onder een matras. De familie verklaarde destijds dat het geld afkomstig was uit een erfenis van hun overleden echtgenoot en vader.
Wapens en miljoeneninvesteringen
Bij een nieuwe inval op 8 juli 2024 trof de politie opnieuw verboden wapens aan, waaronder een pistool, een gasrevolver en munitie. Deze vondst maakt ook deel uit van de huidige aanklacht. Het Openbaar Ministerie baseert zich in de zaak onder meer op luchtfoto's waarop uitbreidingen en verbouwingen op het terrein zichtbaar zijn. Een bouwdeskundige schat dat er in totaal voor ongeveer 10 miljoen euro is geïnvesteerd. Alleen de vrouw staat hiervoor terecht, omdat alles op haar naam staat. De vrouw stelt dat haar overleden echtgenoot en helpers verantwoordelijk waren voor een groot deel van de werkzaamheden. Volgens haar zijn ingehuurde professionals via de bank betaald, wat volgens haar controleerbaar is.
Eerder verklaarde ze dat haar beide zoons flink hebben geholpen bij de bouw. Maar die hebben dat tijdens eerdere verhoren ontkend. Een van hen zit op Dubai, er is van zijn verklaring een video-opname gemaakt.
Twijfels bij rechtbank
De rechtbank benadrukte dat er nog veel onduidelijkheden zijn. "Mevrouw geeft een dunne verklaring waarvan weinig wordt ondersteund. Het OM komt met een theoretisch verhaal vanuit een bouwkundig rapport. Ook van die kant is het verhaal niet snoeihard", aldus de rechter. Vanwege de omvang van het bedrag en de grote gevolgen voor de verdachte, acht de rechtbank het noodzakelijk dat aanvullende getuigen worden gehoord voordat de zaak verder inhoudelijk wordt behandeld.