[USA] Achter de staldeuren bij: Indian Rock

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[USA] Achter de staldeuren bij: Indian Rock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:44

Chronicle of the Horse
Sport

Indian Rock, hier met amazone Emmelie Scholtens tijdens de Nederlandse kampioenschappen dressuur 2024. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Toen Indian Rock iets meer dan een jaar geleden voet op Amerikaanse bodem zette, wist Christian Simonson dat hij grote stijgbeugels te vullen had. Onder zijn vorige amazone, de Nederlandse Emmelie Scholtens, vertegenwoordigde ‘Rocky’ (Apache, uit de Vivaldi-merrie Crisjena) Nederland tijdens wereldbekerkwalificaties, de wereldkampioenschappen 2022 in Denemarken en de Olympische Spelen van 2024 in Parijs, Frankrijk. Maar één vraag bleef hangen: zou de KWPN-hengst zijn opmars voortzetten in de Verenigde Staten? Het antwoord bleek een volmondig ja. Bij hun acht internationale starts bewezen Simonson, getraind door Adrienne Lyle, en Rocky, in eigendom van Heidi Humphries van Zen Elite Equestrian, ongenaakbaar te zijn.

Zij waren de eerste Amerikaanse combinatie die een startplaats veroverde voor de Longines FEI Wereldbekerfinale van volgende maand. Ze wonnen elke CDI-W waar ze aan deelnamen, om te beginnen met TerraNova (Florida) afgelopen oktober, waar ze 81.40% scoorden in de Kür op Muziek. Daarna gingen ze door naar het World Equestrian Center in Ocala (Florida) en stelden hun startplaats veilig door een persoonlijk record te rijden (81.44%) tijdens de eerste week van het Adequan Global Dressage Festival. Ze kregen daar de kampioensdeken opgelegd en verzekerden zich van een ticket voor de FEI Wereldbekerfinale van 8 – 12 april in hun thuisland, in Fort Worth, Texas.

“Het is fenomenaal te beseffen dat we nu gekwalificeerd zijn voor Texas, en dat het allemaal rond is”, vertelt Simonson. “Dat was waarschijnlijk het belangrijkste doel dat ik al heel lang had. En ik denk dat we na Texas naar de Amerikaanse kampioenschappen gaan. Van daaruit zien we wel hoe het allemaal gaat en wat Europa te bieden heeft, als ik naar Europa ga en zo”.

Chronicle of the Horse sprak met Simonson om meer te weten te komen over de hengst, terwijl ze zich voorbereiden op de finale van de wereldbeker. In dit artikel lees wat de ruiter te vertellen heeft over zijn tophengst.

In tegenstelling tot zijn stalnaam is Rocky zonder twijfel een van de meest betrouwbare paarden in de stal van Simonson.
“Ik denk dat mensen dat misschien niet geloven, als ze alleen maar naar hem kijken, maar hij is de liefste en meest relaxte jongen”, vertelt Simonson. “Je zet hem in de paddock, hij brengt direct zijn hoofd naar beneden om te eten en veroorzaakt nooit opschudding. Als er een bladblazer of iets dergelijks aan de gang is, dan blijft hij onverstoorbaar”. Het is dan ook geen verrassing dat het zelfverzekerde karakter van de donkerbruine hengst doorwerkt onder het zadel, zoals blijkt uit zijn sportieve prestaties. “Het is leuk om wedstrijden met hem te rijden, niet alleen omdat hij een geweldig paard is en zoveel talent heeft voor dressuur rijden, maar eigenlijk omdat hij gewoon zo hetzelfde en voorspelbaar is”, vertelt Simonson. “We zetten hem in een stal en hij hangt daar eigenlijk maar zo’n beetje rond. Hij is makkelijk om mee rond te stappen en je hoeft je geen zorgen te maken dat hij nerveus wordt, opgewonden raakt of naar merries kijkt”.

Hij vindt iedereen leuk…
Simonson, Lyle en de paarden op het Zen Elite Equestrian Centre kunnen vertrouwen op een team van grooms, thuis en op wedstrijden. Recentelijk, toen Simonson niet in staat was zelf voor Rocky te zorgen, zette Georgia Morgan zich in. De hengst geniet er op zijn beurt van dat een roterende groep grooms aan al zijn wensen en behoeften voldoet. “Ik zou willen zeggen dat hij een voorkeur voor mij heeft, maar hij houdt echt van iedereen”, vertelt Simonson.

… behalve de vogels die langs zijn paddock vliegen.
Op de meeste avonden laat Simonson de hengst aan de hand grazen buiten zijn paddock, waar het beste gras staat. Helaas voor Rocky spreekt dat weelderige ruwvoer ook een groep aan die hem tegen de haren in strijkt. “Ik ben met hem wezen grazen terwijl die grote groep kraaien over hem heen vloog. Hij is daar geen fan van”, legt Simonson uit. “Maar zelfs als hij dan denkt ‘what the heck is dat?’ is hij nooit explosief en gaat vrij snel weer over tot de orde van dag”. Afgezien van vogels gaat de hengst net zo ontspannen om met zijn soortgenoten als hij doet met zijn mensen. “Hij is de minst hengstachtige hengst die er is. Het kan hem gewoon niets schelen. Je kunt hem in de stal of paddock naast iedereen zetten, dat vindt hij helemaal prima”.

Hij is wel in voor wat menselijke gekkigheid.
Buiten de dressuurring vindt Simonson andere manieren om het karakter van zijn partner naar voren te brengen. Zo zijn er met de feestdagen allerlei grapjes uitgehaald, inclusief glanzende rode bandages. “Met kerst hebben we hem versierd met een krans rond zijn nek, rendieroren op zijn hoofd en alles. Ik ging er zonder zadel op en hij had zoiets van ‘oké, dit is helemaal prima’. Echt, hij was nergens van onder de indruk”, vertelt Simonson. “Hij begreep alleen niet helemaal waarom er allemaal dingen aan hem bungelden. Maar het voelde heel veilig om zo met hem rond te draven. Het was heel erg leuk. Ik zou hem in een weiland zeker zonder zadel kunnen rijden”. (om niet in de schaduw te staan, zorgde Simonson ervoor dat zijn uiterlijk matchte met zijn rendier door een kersttrui te dragen met ‘Don’t Hog the Nog’ erop”.

Als hij een mens was, zou Rocky een Hollywood-acteur geweest zijn.
“Of iemand die gewoon een echte duizendpoot is die alles kan, want hij is een echt werkwillige hengst die er goed uit ziet, makkelijk is in de omgang en van iedereen houdt. Ik denk dat hij een beroemdheid kan zijn, een presentator of zoiets”, zegt Simonson.

Sinds Rocky het oranje heeft verruild voor de stars and stripes is hij nog meer een liefhebber van snacks geworden.
Scholtens overlaadde de hengst duidelijk met liefde en snacks, vertelt Simonson, maar het kostte maar weinig tijd voor de hengst zich realiseerde dat zijn nieuwe ruiter – en iedereen bij het Zen Elite Team – ook goedgevulde snackdispensers waren. Sindsdien wordt elke jas- of broekzak onderzocht. “Ik denk dat hij wat ondeugender en brutaler is geworden – dat zijn wel de juiste termen”, legt Simonson uit. “Als ik met hem ga wandelen bijvoorbeeld, dan probeert hij aan mij te snuffelen en misschien ook zachtjes te knabbelen”.

De KWPN-er heeft twee banen
In aanvulling op zijn wedstrijdverplichtingen wordt Rocky ter dekking aangeboden via Hilltop Farm. Maar hij wordt daar alleen heen gebracht als er een pauze in zijn wedstrijdkalender zit. De hengst schakelt moeiteloos tussen zijn twee taken. “Misschien raken sommige hengsten hier wel een beetje overprikkeld door, maar voor hem is het juist deel van zijn leven. Als zijn sperma verzameld is en hij komt weer thuis, dan is hij soms alleen wat vermoeid. Maar behalve dat, is hij niet anders”, vertelt Simonson.

Rocky weet hoe belangrijk het is om te rusten en ontspannen.
Met regelmatige massages, bezoeken van de acupuncturist en zijn eigen fysiotherapeut geniet Rocky volop van de behandelingen die hij nodig heeft om zich op zijn best te voelen. “Tijdens zijn behandelingen valt hij in slaap en hangt zijn onderlip naar beneden. Meestal wordt hij erg slaperig als je hem tussen twee touwen in zet”, vertelt Simonson. “Bij al zijn behandelingen gaat hij in een zeer relaxte zen-modus, no pun intended”.

Simonson en hij gaan regelmatig buiten rijden, hoewel Simonson en Lyla buiten het winterseizoen om meer tijd hebben om buiten op verkenning te gaan, rondom hun stallen in Denver, Colorado. Maar ook buiten de bak wil duizendpoot Rocky iedereen duidelijk maken dat hij in een ander leven ook succes gehad zou kunnen hebben, bijvoorbeeld als endurancepaard, of zelfs een eventer. “Hij is ook makkelijk in de omgang tijdens buitenritten, hoewel hij ook heel enthousiast kan worden qua tempo”, zegt Simonson. “Hij begint te showen als hij zich echt vermaakt”.