Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 20:50

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Het is weer tijd voor een nieuwe bijzondere buitenrit. Monique1963 vertelt dit keer over haar avontuur.

Woensdag, 6 april 2016
Feestje! Vandaag is mijn Tinkermerrie Callas een half jaar bij ons. En tjee, wat een half jaar is het geweest, we hebben veel Callas-angsten moeten overwinnen! Om het te vieren wil ik een fijne rit maken met voor haar weinig indrukken en veel leuk bos. Door de tunnel heen en door het bos terug. Het lange recreatiepad naar de tunnel is heerlijk om lange stukken ontspannen te draven en zelfs te galopperen.

Om een uur of vier ga ik lekker rijden. Nou ja, lekker. Veel wind, er beweegt van alles, dus Callas is vanaf het begin onrustig. Ik ga daarom gelijk op het bit rijden (ik rijd met dubbele teugels, een op de sidepull en een op het bit). Op weg naar het recreatiepad passeren diverse auto's ons, wat geen enkel probleem vormt. Kom ik op het recreatiepad, zit daar op een bankje een heel enge meneer met zijn hondje op schoot.

Callas spant op en ik voel al dat ze er eigenlijk niet langs wil en wil omkeren en vluchten. Ik begin al van ver hard tegen die oude meneer te praten, zodat ze kan zien dat het een mens is en niet een tweekoppig monster halfhond/halfmens. Ik kom dichterbij en praat nog met de man. Callas vindt het iets minder eng, maar de meneer ziet dat ze bang is. Ik leg hem uit dat ze een jong paard van 3,5 is dat veel indrukken moet opdoen en dat ze hem daarom nog een beetje eng vindt met dat hondje op schoot. Daarop gaat de meneer staan en komt hij Callas aaien. Het ging gelijk uiteraard een stuk beter.

Aan de andere kant van het recreatiepad in een weiland staat een vrouw een paard te poetsen! Ik heb die vrouw en het paard nog nooit gezien, dus een aangename verrassing. Ik zie in ieder mens met een paard een mogelijke kandidaat voor samen buitenrijden. Er lopen wel paarden in de buurt in het land, maar die worden niet bereden namelijk. Callas vergeet de aaiende meneer en vindt het prachtig, wauw, een ander paard!

We moeten weer eens verder en vol energie draven we een lekker stuk van een kilometer of twee. Ze vindt het leuk, ze briest en we hebben er lekker de vaart in. Tot er aan de ene kant van het pad een man in een joggingpak staat te bellen. Met zijn hoofd gebogen en zijn phone met zijn hand beschermend tegen de wind die het geluid verwaait. Aan de andere kant van het pad staat zijn fiets. Zwart met grote zwarte fietstassen. Ik kan dat allemaal beredeneren natuurlijk, maar Callas niet, ze houdt in. Zij begrijpt niet wat het is, twee benen met een lijf maar ogenschijnlijk geen hoofd.

We moeten er tussendoor. Normaal gesproken spreek ik mensen vanuit de verte al aan met een vrolijke bonjour, in de hoop dat ze wat terugzeggen, dan kan Callas het meteen relativeren en een plekje geven. Maar ik wilde hem niet in zijn telefoongesprek storen. Ik ga in stap over en rustig op haar inpratend drijf ik haar naar de man. Ze vindt het loeispannend. De man hoort ons en draait zich om. Dat mét die grote zwarte fiets is voor Callas de druppel.

En dan gebeurt alles in een splitsecond. Ik heb wel eens op een spinnende quarter gezeten, maar dan anticipeer je erop. Deze spin zag ik niet aankomen. Ze schrikt en draait zó snel 180 graden om, dat ik door het onverwachte mijn balans verlies.
Hang aan de linkerkant van het zadel.
Callas gaat er in paniek vandoor.
Ik kan niet terug in het zadel en voel dat ik ga vallen.
Ze bokt en in haar draaiende beweging gaat ze er nu in volle rengalop vandoor.
Ik val.
Wil haar teugel vasthouden.
Ze mag niet de drukke straat oprennen!
Van alles gaat er door mijn hoofd.
Ik val met een klap op de grond.
Paniek!
Mijn linkervoet blijft haken in de beugel!

Ik móét de teugel loslaten, word meegesleept aan mijn voet, hoor het schuren van het zand onder mijn jas. Een paar galopsprongen verder valt gelukkig mijn voet uit de beugel en ik kom glijdend over de grond tot stilstand. Ik vloek, richt mijn hoofd op en zie haar hoefschoenen door de lucht vliegen. Ik roep haar, schreeuw HO. Ze is al veel te ver weg.

Ik sta op om achter haar aan te rennen. Ze mag niet de weg op! Mijn rechterschoen zit los. Bungelt half van mijn voet af. Ik buk hinkend op mijn linkerbeen om hem aan te trekken. Dan zie ik dat mijn schoen wel degelijk gewoon nog goed aan mijn voet zit ... Het is mijn voet die los bungelt aan mijn been.

Geen twijfel mogelijk, compleet afgebroken van mijn been.

Wie het ooit is overkomen, dat je paard wegrent de weg op, weet hoe verschrikkelijk het is je paard te zien wegrennen. Ik lig daar hulpeloos en sterf van de pijn als ik wil opstaan. Ik weet dat áls ze helemaal naar huis rent, vier kilometer, ze een drukke provinciale weg moet oversteken. Ik zak terug op de grond en roep haar naam, maar ze is nog maar een klein stipje in de verte.

Liggend op de grond, terwijl de fietser de hulpdiensten belt, bel ik naar huis. Antwoordapparaat. Ik spreek een boodschap in. Later luister ik die meermalen terug en het verdriet dat daarin doorklonk, deed mij iedere keer weer huilen.

Ik bel mijn vriend op zijn phone en leg in een paar woorden uit dat ik mijn voet gebroken heb en waar Callas vermoedelijk zal zijn. Iedere seconde telt nu voor haar.

Inmiddels is mijn lichaam enorm aan het shaken en naar mijn voet kijken, wil ik al helemaal niet. Die ligt compleet bizar haaks naast mijn been. De man legt zijn jack over me heen. Ik kan absoluut niet bewegen, de pijn is met geen pen te beschrijven.

Ik hoor gehijg. Kijk op en het is die oude meneer van het bankje. Hij is helemaal geschrokken en heeft die twee kilometer gerend met zijn hondje! Hij zag Callas namelijk voorbij racen. Hij en die mevrouw die het paard aan het poetsen was, zijn er achteraan gegaan. Een andere vrouw is nog voor Callas gesprongen volgens hun en wilde haar grijpen, maar Callas ontweek. Volgens hem was ze verder het recreatiepad afgegaloppeerd dan de afslag naar huis. Ik bel weer naar mijn vriend met deze nieuwe informatie.

De twee mannen zijn al die tijd bij me gebleven. Ik wijs naar waar ik ongeveer Callas' hoefschoenen zag vliegen en vraag hen ze te pakken. De oude meneer legt ook zijn jack over mijn schuddende lichaam. Geen idee hoe lang het duurde, maar uiteindelijk hoor ik in de verte sirenes en arriveert de brandweer. Ja, in Frankrijk is het de brandweer die fungeert als hulpdienst.

Ik moet op de brancard. Probeer zoveel mogelijk zelf mee te helpen, maar mijn bungelende voet geeft me helse pijnen. Uiteindelijk houdt een brandweervrouw mijn voet vast zodat het gewicht niet aan mijn been hangt, één brandweerman tilt tegelijkertijd mijn been op en de derde brandweerman tilt mij samen met de jonge fietsman op de brancard. Hoe voorzichtig ze ook doen, ik zou het niet erg vinden nu flauw te vallen.

----

Ik ben niet flauw gevallen, wel platgespoten met morfine toen de noodarts was opgeroepen. Callas is door buurtbewoners in een weilandje gedreven waar mijn vriend haar heeft kunnen vangen en naar huis heeft gelopen. Ze heeft gelukkig geen ongelukken veroorzaakt en zichzelf niet beschadigd.

Ik werd meteen geopereerd. Er werd een miniversie van de Eiffeltoren in mijn botten gebouwd. Na 10 dagen ziekenhuis kreeg ik gips waar ik niet mee mocht lopen en dus zat ik 6 weken in een rolstoel. Omdat dit niet de eerste keer was dat er met Callas gevaarlijke situaties waren en ik van of met haar gevallen was, en ik al richting 55 ging, heb ik haar na de val met veel verdriet te koop gezet.

Echter ik wilde de waarheid over mijn schrikpaard niet verdoezelen en kopers haakten daarop af. Ik heb toen een NH-coach wekelijks thuis laten komen om haar schriktraining te geven. Zodra ik uit de rolstoel was en met krukken kon lopen, ben ik met haar een maand intern naar hem geweest. Daar leerde ik haar als mijn soulmate kennen. Zo'n expressief en prachtig bijzonder paard heb ik niet eerder gehad.

We zijn door diepe dalen gegaan en in 2020 zijn we verhuisd naar een plattere omgeving, de bergen verborgen te veel enge boskabouters. We pakten alles weer op, ik galoppeerde weer met haar, we zaten in de lift, tot ze door toedoen van derden in 2022 in het schriklint is blijven hangen en haar pees mét een stukje sesambeentje heeft afgescheurd. Nu in 2026 staat ze al 4 jaar op rust als grasmaaier in de kudde, maar ik blijf stille hoop houden ooit weer met mijn OIAL-paard aan de gang te kunnen gaan.

Afbeelding
Monique met Calles

Afbeelding
Ze rijdt hier in de tunnel

Hieronder een foto van de wond met 45 nietjes.
Spoiler:
Afbeelding

xMyrth

Re: Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:57

Jeetje wat een verhaal zeg!
Gelukkig is alles "goed" afgelopen...

Is er een kans dat hij ooit weer bereden kan worden?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:10

Phoe, wat een verhaal. Gelukkig is het allemaal redelijk afgelopen, het had veel meer mis kunnen gaan.

Je mag er trots op je dat je weer hebt gereden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:12

Oh jeetje ik kreeg even de rillingen van het stukje over de schoen en je voet :brr:

Heb je er nog iets aan overgehouden?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:19

Zo dan, hoeveel geluk hebben jullie in die rit toch nog gehad... %) Super knap hoe je daarna het werk met Callas toch weer op hebt kunnen pakken!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:30

Zoww dat is een wond en wat een ervaring zeg, bah :(:)
Heel knap dat je daarna weer aan het werk gegaan bent met Callas :j

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:33

O, ik kan me dit kog wel herinneren. Maar zo boeiend geschreven weer!
Heb je er nog veel last van nu?

En sidenote: ik schrok me rot, want ik dacht; o neeeeeeee, nu ook al rijgedoe met Diego? Gelukkig niet!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:55

Wow, wat een verhaal, vooral dat stukje over je bungelende voet, getver.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:56

Oooh wat een verhaal en wat mooi dat je dat zo hebt weten op te pakken met Callas .
Is jouw enkel weer goed genezen?
Mijn voet hing er na een val vorige week ook naast, ook totaal eraf. Zit nu nog net de eifeltoren en ga vrijdag voor de operatie met gips

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:17

Hi All, wat leuk dat jullie het gelezen hebben. Dank! Boedjang, wat erg ook, heel veel sterkte!

Wat ik ervan overgehouden heb. Nou, heel veel ervaring opgedaan, veel geleerd. Ook leren relativeren. Veel frustraties gehad over dingen die niet konden zijn. En nadat Callas kreupel bleef, gerouwd. Veel verdriet gehad. Na zoveel troubles gingen we eindelijk weer goed samen. Het heeft niet op die manier zo mogen zijn. We zijn nu saam nog heel gelukkig, hoor, maar voor mij is rijden de ultieme band met een paard.

Verder is dat been puinhoop gebleven. Je ziet op de spoilerfoto alleen de ene kant, de andere kant had ook nietjes. Korter dat wel. Behalve de littekens, is het been anders geworden dan mijn linkerbeen. Ze hebben hem denk ik een paar millimeter anders vastgezet en daardoor is mijn rechtervoet iets schuiner komen te staan, waardoor nu na 10 jaar mijn tenen veel schever staan en in elkaar groeien. Heel raar en ongemakkelijk.

Het litteken blijft altijd zeer doen. Ik kan het niet aanraken, of mijn katten gaan er altijd op staan op bed, why... ook doet het van binnen vaak zeer, het steekt vaak. Ik heb wel na 8 maanden de Eiffeltoren eruit laten halen dat scheelde veel pijn. Ik verzwik die rechtervoet ook vaak. En heel bizar dat is me al een paar keer overkomen met lichtrijden. Ik rijd rechts ook heel erg lang met mijn beugel want ik kan die enkel niet meer goed buigen en ook niet lang achter elkaar in een gebogen houding houden. Dus hiel uitdrukken dat kan ik niet meer.

Maar dat is allemaal peanuts. Ik kan goed lopen, rennen etc dus ik ben goed weggekomen. En Callas is nog bij me. Of ik weer op haar kan rijden, ik blijf hopen. Vaak lijkt ze nauwelijks meer kreupel. Soms denk ik zelfs ze is helemaal rad. Misschien ooit...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:34

Ah balen he, dat het zo verloopt. We hebben het niet voor het kiezen jammer genoeg

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:40

Jeetje wat heftig, een nachtmerrie
Knap dat je weer zover bent en ik duim met je mee voor de toekomst

Je omschrijft het zo beeldend dat mijn eigen angsten zelfs weer wat omhoog komen

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Wat een schrik zeg! Fijn dat je paard er ongedeerd vanaf gekomen is. Ik hoop dat je snel helemaal herstelt en ook weer op haar kan rijden :knuffel:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Ik kreeg serieus een naar gevoel in mijn buik bij het lezen van je verhaal. Wat afschuwelijk dat je dat hebt moeten mee maken. Heel veel sterkte gewenst

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Ik had het verhaal al eens gelezen maar door het nu weer zo duidelijk en heftig te lezen dringt het nog iets beter door.

Wat een verhaal joh..die voet die in de stijgbeugel blijft hangen is toch wel ontzettend gevaarlijk en zo te lezen ben je nooit meer helemaal de oude geworden. Heel heftig! Ik vind het dapper dat je het toch nog met haar geprobeerd hebt. Sommige paarden zijn ook echt niet te rijden bij veel wind.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Hoi weer allemaal, dank voor jullie reacties. Ja, ik heb heel wat keren naast haar gelegen. Maar omdat het altijd verklaarbaar was, en ik dus de reden wist waarom het was gebeurd, kon ik het relativeren en weer opstappen zonder bang te zijn. En het is idd de wind die het erger maakt, maar ze blijft sowieso een schrikpaard. Ook als ze in de inloop staan met zijn vijven en buiten de inloop kraakt er iets, gaat ze er met een vaart vandoor en dat is erg jammer want de rest is ook schrikkerig daardoor.

Het meest zeer deed uiteraard mijn ego. Ik rijd western, heb op spinnende paarden gezeten, heb mijn trainersdiploma van Deurne en dan knetter je er meermalen af. Not funny. Maar ook dat het me zoveel tijd en moeite kostte om überhaupt met haar goede dingen te kunnen ervaren. Toch was ze ook vreselijk stoer. Door die tunnel dan! Echt superdonker, maar dat deed ze. We gingen ook door wildstromende rivieren, werden we soms wel een stukje meegenomen, het deed haar niets. We zakten een keer met haar voorbenen in een sinkhole, maakte niet uit, ze sprong eruit en niets aan de hand. Steile berghellingen op of af, superbraaf luisteren waar ik haar haar voeten op de rotsen liet zetten. Groot verkeer, tractors geen probleem. Maar een boskaboutertje? Pfff.

De stijgbeugel waarin mijn voet bleef hangen was bizar. Het zijn westernbeugels dus nou niet echt krap of zo. Ik heb erna wel veiligheidsbeugels gekocht. En het vreemdste is nog wel dat ik absoluut niet kan bedenken hoe ik mijn rechterbeen heb gebroken. En ook zo heftig. Ik werd er links afgeknald, bleef met mijn linkervoet hangen en brak dan mijn rechter onderbeen allebei de botten. Hoe dan? Ik heb het ook niet gevoeld. Adrenaline. Ik voelde het pas toen ik mijn schoen weer goed aan wilde trekken. Toen zag ik het pas en drong het pas tot me door. Ik heb ook nooit geweten dat als je je been op die manier breekt dat alles onder de breuken dan losbungelt, dat is de afschuwelijkste gewaarwording ooit.

Er is met de operatie nog wel wat misgegaan ook, ze hebben, toen ik in het gips ging 1 nietje vergeten eruit te halen. En ik vertelde bij de wijkverpleegster die dagelijks kwam wel dat ik pijn had, maar dat was normaal vond ze. En boy had ik pijn. Ik vertelde haar dan dat ik ook pijn had als ik niet bewoog, maar ja, dat was allemaal normaal. Het stonk ook, maar ja ook dat kon gebeuren.

Toen het gips er dan afging, was er een heel gat in mijn been gerot! En die rare kuil zie je ook nog steeds. Nee, grappig was het niet. Maar goed, wat ik zei er zijn ergere dingen in het leven.

miccamaaikeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Jeetje Monique wat een verhaal zeg! Ik vind het heel dapper dat je toch nog zover gekomen bent met haar. Wat ontzettend jammer dat jullie dan nu niet meer kunnen rijden, hopelijk ooit wel weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Hi Miccamaaike, ja precies dat. Het ging zo goed hier. Ik kijk dagelijks naar hoe ze loopt. Soms, hè, soms denk ik, ik gooi er een zadeltje op en kijken hoe het gaat. Maar ik wil haar ook geen pijn doen. En bijv vandaag leek ze weer stijver. Dus of het er ooit in gaat zitten, ik blijf hopen.

En ik had wel het bijltje erbij neergegooid, hoor, ik wilde haar wegdoen, maar ja, niemand wilde haar en gelukkig maar want het is zo'n lief paard verder. Heel meedenkend, grappig, werkwillig en vooral zooo braaf als ze niet eigenwijs is, want het blijft een tinker natuurlijk. En soms denkt ze te hard mee en doet ze het juist fout. Maar ik en ook mijn vriend zouden haar niet meer willen missen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Ik weet het nog goed dat je van Callas viel en je enkel brak. Ik heb natuurlijk hetzelfde meegemaakt. Alleen liep ik naast het paard ipv dat ik erop zat, mijn enkel was op 3 plaatsen gebroken en mijn voet stond ook naast mijn been. Heel pijnlijk, ook omdat ik geen pijnstiller heb gehad in de ambulance, ook niet toen ze mijn enkel weer op zijn plek zette. Het meest pijnlijke ooit, ze dachten dat ik al een pijnstiller had gehad in de ambulance, niet dus, foutje bedankt.
Heb jij trouwens nog last van je enkel?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Hi Odette, ja akelige breuken. Ik vind het echt belachelijk dat ze zetten zonder verdoven. Idioot. En met 1 pijnstillertje ga je dat niet redden. Dus ook al had je 1 pijnstiller gehad, dan nog vind ik dat ze dat niet hadden mogen rechttrekken. In Frankrijk spuiten ze je plat, voelde nog alles, maar waarschijnlijk wel heel veel minder dan zonder morfine.

Ik citeer mezelf even van een eerder postje hier over of ik nog last heb van mijn been:

Verder is dat been puinhoop gebleven. Je ziet op de spoilerfoto alleen de ene kant, de andere kant had ook nietjes. Korter dat wel. Behalve de littekens, is het been anders geworden dan mijn linkerbeen. Ze hebben hem denk ik een paar millimeter anders vastgezet en daardoor is mijn rechtervoet iets schuiner komen te staan, waardoor nu na 10 jaar mijn tenen veel schever staan en in elkaar groeien. Heel raar en ongemakkelijk.

Het litteken blijft altijd zeer doen. Ik kan het niet aanraken, of mijn katten gaan er altijd op staan op bed, why... ook doet het van binnen vaak zeer, het steekt vaak. Ik heb wel na 8 maanden de Eiffeltoren eruit laten halen dat scheelde veel pijn. Ik verzwik die rechtervoet ook vaak. En heel bizar dat is me al een paar keer overkomen met lichtrijden. Ik rijd rechts ook heel erg lang met mijn beugel want ik kan die enkel niet meer goed buigen en ook niet lang achter elkaar in een gebogen houding houden. Dus hiel uitdrukken dat kan ik niet meer.

Maar dat is allemaal peanuts. Ik kan goed lopen, rennen etc dus ik ben goed weggekomen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Ik heb er gelukkig geen last meer van. Wel van mijn heup aan hetzelfde been. Bij mij zit het ijzerwerk er nog steeds in, daar heb ik soms wel last van, bij bepaalde schoenen en laarzen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Tinka schreef:
Ik heb er gelukkig geen last meer van. Wel van mijn heup aan hetzelfde been. Bij mij zit het ijzerwerk er nog steeds in, daar heb ik soms wel last van, bij bepaalde schoenen en laarzen.

ja, een lichaam wordt er niet beter van gebroken te zijn geweest. Er is goed met een breuk te leven, maar het wordt nooit meer zoals het was. Net een theekopje dat gebroken is, je kunt het lijmen, maar het wordt nooit meer hetzelfde.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Heb je dit zelf geschreven @Monique? Heel goed gedaan. Je voelt echt de angst en verdriet toen jij je paard zag wegrennen, de adrenaline.. knap. Het kwam binnen je verhaal.

Ik duim mee voor jou dat je met haar ooit nog van rijden kan genieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Beemsterkaas schreef:
Heb je dit zelf geschreven @Monique? Heel goed gedaan. Je voelt echt de angst en verdriet toen jij je paard zag wegrennen, de adrenaline.. knap. Het kwam binnen je verhaal.

Ik duim mee voor jou dat je met haar ooit nog van rijden kan genieten.

Dank je Beemsterkaas, ja zelf geschreven. Mocht je meer ervan willen lezen mag je me een PB sturen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Wow... wat een verhaal, zeer indrukwekkend... en wat ontroerend mooi dat jullie toch nog samen zijn . :knuffel:
Je schrijfstijl is fijn om te lezen.