Sport
Het is mogelijk dat Dinja van Liere enige tijd in de luwte opereert. Nadat in 2025 besloten werd dat ze niet meer op haar toppaard Hermès mocht rijden, is ze haar geld gaan zetten op drie andere talenten. "Het zou mooi zijn als ik er dit jaar op het WK in Aken alweer gewoon bij kan zijn", zegt de Kapelse dressuuramazone tijdens The Dutch Masters in Den Bosch. "Maar ik kijk meer naar de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. Alles wat daarvoor al lukt, is mooi meegenomen."
Even terug naar vorige zomer. Op de slotdag van het Europees kampioenschap in Frankrijk maakte Van Liere bekend dat ze haar laatste wedstrijd met Hermès had gereden. Voor de buitenwereld kwam dat als een donderslag bij heldere hemel; ze mocht van de eigenaar ineens niet verder met het paard waarmee ze twee keer brons pakte op het WK en vierde werd op de Olympische Spelen.
"Voor mij kwam het niet zo onverwacht meer, hoor", zegt Van Liere een half jaar later. "Ik wist het al voor het EK, waardoor ik me er iets beter op kon voorbereiden. En natuurlijk is het ontzettend jammer, maar ik denk wel dat we een mooie situatie voor Hermès hebben gecreëerd. Het is, denk ik, een win-win-situatie."
Blessuregevoelig
In de topsport werd er wellicht iets te veel van Hermès gevraagd. Hij kon enorm pieken, maar was ook blessuregevoelig. "Voor hem is dit een goede beslissing geweest", vervolgt de amazone. "Hij heeft nu een stapje terug kunnen doen en gaat op een ander niveau rijden. Dat gaat hem allemaal makkelijker af en het is voor hem ook comfortabeler."
Hermès wordt gereden door een andere amazone, maar staat nog steeds bij Van Liere op stal, in Uden. En dát is de winst voor de Zeeuwse. "Natuurlijk zou ik het liefst nog wedstrijden met hem rijden, maar ik ben al heel blij dat ik hem nog steeds kan zien. Ik ben natuurlijk een sporter, maar de basis voor mij is het contact met de paarden. Als ik 's avonds nog heel even met hem in de stal kan zitten, dan geniet ik daar ontzettend van. Hermès is mijn maatje. Ik kan nog steeds iedere dag met hem kroelen."
Meerjarenplanning
Sinds Van Liere dat succespaard niet meer mee mag nemen naar concoursen, richt ze zich op een aantal andere viervoeters. Ze wil nu tot grote hoogte stijgen met de hengsten Imposantos (13 jaar), McLaren (9) en Mauro Turfhorst (9). "Je bent altijd bezig met het opleiden van nieuwe paarden. Met alle paarden heb je een meerjarenplanning. Je begint al als ze drie of vier jaar oud zijn en dan hoop je ze te kunnen begeleiden tot in de Grand Prix, het hoogste niveau. Van deze drie paarden heb ik heel hoge verwachtingen. Met Imposantos heb ik in Amsterdam al in de wereldbeker gereden en de andere twee komen er echt aan."
Van Liere had afgelopen weekend met Imposantos willen meedoen aan de wereldbekerwedstrijd in Den Bosch. Maar het paard was niet geheel fit en dus meldde ze zich af. Maar met McLaren reed ze nog wel mee in het omlijstende programma. "Voor McLaren komt de wereldbeker nog iets te vroeg. Maar voor een jong paard was dit al een mooie wedstrijd. Ik heb genoten om met hem de arena binnen te rijden. Het is goed voor hem om te wennen aan zo'n ambiance, met veel publiek op de tribune. Die ervaring pakt hij mee voor later."
Rondje rond de kerk
Van Liere won met McLaren zowel in de Prix St. Georges als de Intermediate I. "Dat we eerste worden, vind ik ook echt belangrijk", zegt Van Liere. "Met elk paard heb je aparte doelstellingen. McLaren laat zien dat hij op dit niveau al heel goed is. Bij jongere paarden kan het zelfs al heel mooi zijn als ze goed presteren bij kleine concoursen, die ik 'een rondje rond de kerk' noem."
Maar uiteindelijk wil Van Liere natuurlijk meedoen aan grote toernooien. In augustus is het WK dressuur in Aken. De Zeeuwse amazone hoopt op deelname. Dat kan zijn met Imposantos - nu geblesseerd en dus onzeker - of één van de andere twee. "Maar dan zou McLaren of Mauro Turfhorst zich nog heel goed moeten laten zien in de komende maanden. Dat is mogelijk, maar je kunt met paarden niet gaan haasten. Zij geven zelf het tempo aan. Ik moet gewoon even geduld hebben."
Olympische Spelen 2028
Veel meer dan naar het WK in Aken kijkt Van Liere naar de Olympische Spelen van 2028. In 2021 was ze er in Tokio al bij als reserve en in 2024 was ze in Parijs de Oranje-kopvrouw en werd ze zowel individueel als met het team vierde. In Los Angeles wil ze weer stralen. "Met dat toernooi ben ik al écht bezig", zegt ze, terwijl ze helemaal begint te glimmen. "Voor 2028 hebben McLaren of Mauro Turfhorst de perfecte leeftijd. Het WK in Aken wordt onzeker, maar voor Los Angeles liggen we perfect op schema."