Sport
In het Belgische Gesvès maakte Leonie Munters haar internationale debuut Working Equitation met de merrie Rixst ût ‘e Mieden (Abe 346 x Rypke 321, fokker M. Annema-Broersma, Zwaagwesteinde). En met succes! Hoewel de internationale klasse 1 vergeleken kan worden met de nationale klasse 2 won ze haar dressuur- en trailproef, en in de speedproef gaf ze haar voorsprong niet meer uit handen.
‘Mijn trainers Dave Erkamp en Henri Jacobsen hadden me overgehaald om ook deel te nemen aan deze wedstrijd, net als zijzelf. We moesten nog wel even flink aan de bak, want de klasse 1 daar is niet te vergelijken met onze klasse 1, waarin we inmiddels drie keer gestart zijn. Er staan maar liefst 15 obstakels in de baan, en alles moet in galop gereden worden; de 3 tonnen in galop, met eenvoudige wissels, de garrocha (‘lange stok’,red.) moet vanuit galop uit de ton genomen worden, waarna je meteen weer in galop verder rijdt, een sprong over strobalen in plaats van een kruisje …’
Imponerende entourage
Daar komt bij dat de hele entourage heel spannend was. ‘Er was ontzettend veel publiek, muziek, een groot scherm in de baan … nogal imponerend dus. Het weer was heel slecht, met regen en zelfs sneeuw, en in het begin werd er buiten losgereden. Gelukkig mochten we vlak voor de proef binnen rijden. Ik heb met mijn grote Rixst veel tijd nodig om warm te rijden, en was dus blij dat we ook nog overdekt konden losrijden.’
Complimenten
Leonie was met Rixst de enige deelnemer met een Fries paard. ‘Ik kreeg na mijn dressuur van veel mensen te horen dat ze heel benieuwd waren hoe ik met dat grote paard door de trail zou komen en kreeg veel complimenten over haar lichtvoetigheid en het feit dat ze zo fijn aan de hulpen staat. Ik was enorm trots op Rixst; zij vond het minstens zo spannend als ikzelf en om dan te merken dat we vertrouwen in elkaar hebben, is fantastisch.’
Toekomst
‘Het was een super ervaring. Als ik tiende was geworden was ik ook heel trots op haar geweest, maar deze uitslag had ik nooit verwacht. Het smaakt zeker naar meer! We blijven in eigen land nog even klasse 1 rijden tot en met het NK; daarna maken we de overstap naar de klasse 2. We weten nu dat we dat niveau aankunnen, en dat is natuurlijk heel fijn. Het allermooiste is dat Rixst en ik zoveel plezier hebben in de Working Equitation!’