[TR] Chip in eten blijkt van Turks renpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[TR] Chip in eten blijkt van Turks renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:43

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeeling ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het zuiden van Turkije is een opmerkelijk voedselschandaal aan het licht gekomen nadat een bezoeker van een gemeentelijke gaarkeuken een microchip in zijn maaltijd aantrof. Onderzoek wees uit dat de chip afkomstig was van een voormalig renpaard dat uiteindelijk in het eten was verwerkt.

Gaarkeuken
De ontdekking werd gedaan in een soepkeuken in Mersin, waar een gast tijdens het eten van 'kavurma', een vleesgerecht dat normaalgesproken met gebraden lam of rund wordt gemaakt, een klein elektronisch onderdeel aantrof. De autoriteiten werden ingeschakeld en stelden vast dat het object een identificatiechip was die normaal bij paarden wordt ingebracht.

Na analyse van de chip bleek dat deze toebehoorde aan Smart Latch, een vierjarige Engelse volbloedmerrie die eerder actief was in de Turkse rensport. Het paard had meerdere wedstrijden gelopen op de renbaan van Adana, Yeşiloba Hippodrome, en behaalde daarbij verschillende overwinningen.

Blessure
De merrie moest haar carrière echter vroegtijdig beëindigen nadat zij een blessure aan een been opliep. Volgens de eigenaar was het de bedoeling dat het dier na haar sportieve carrière een nieuw leven zou krijgen buiten de renbaan. Hij wilde het paard onderbrengen bij een manege of rijvereniging.

Voor het transport van Smart Latch werd een vervoerder ingeschakeld. Volgens verklaringen is het dier echter nooit op de geplande bestemming aangekomen. Vermoed wordt dat het paard onderweg werd doorverkocht en uiteindelijk is geslacht. Het vlees zou vervolgens als rundvlees zijn verkocht en terecht zijn gekomen bij een leverancier van de gaarkeuken.

Chip
Renpaarden worden in Turkije standaard gechipt, waardoor hun identiteit en carrière kunnen worden geregistreerd. Juist deze chip maakte het mogelijk om de herkomst van het vlees te achterhalen. Nadat de chip was gevonden, werd het gerecht onderzocht. Tests bevestigden dat het vlees afkomstig was van een paard.

Na de ontdekking werd een partij van ongeveer 200 kilo vlees uit de keuken gehaald en vernietigd. De autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de betrokken leveranciers en mogelijke tussenpersonen die bij de handel in het vlees betrokken waren.

Boete
De voormalige eigenaar van Smart Latch, Suat Topcu, kreeg daarnaast een boete omdat de overdracht van het paard na het einde van haar sportcarrière niet officieel was gemeld. In Turkije is het verplicht om dergelijke wijzigingen te registreren, zodat renpaarden traceerbaar blijven.

De zaak heeft in Turkije veel reacties losgemaakt en leidt tot een bredere discussie over de controle op de vleeshandel en over het lot van renpaarden nadat hun sportcarrière ten einde komt.

Gebruikte bronnen:

Nicky1963

Re: [TR] Chip in eten blijkt van Turks renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Vaag. En triest. Maar jeetje.... wat ik me afvraag, is zo'n microchip dan niet erg beschadigd door invriezen en koken?
Neemt niet weg dat het heel fout is dat zo'n paard gestolen wordt voor doorverkoop. Diefstal en fraude in dit geval.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Nicky1963 schreef:
Neemt niet weg dat het heel fout is dat zo'n paard gestolen wordt voor doorverkoop. Diefstal en fraude in dit geval.

Ik vraag me af of dat verhaal niet verzonnen is om er zelf als eigenaar wat diervriendelijker op te staan tegenover de buitenwereld. :o

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Pikeur schreef:
Nicky1963 schreef:

Ik vraag me af of dat verhaal niet verzonnen is om er zelf als eigenaar wat diervriendelijker op te staan tegenover de buitenwereld. :o

This crossed my mind too.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Ja vraag ik me ook af..

Wat een verhaal..wel goed dat het aan het licht is gekomen en de discussie op gang is gekomen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

En ik denk dan weer, waarom is er 200kg goed vlees vernietigd? Dat is dan toch zonde? Dan was het nog ergens goed voor geweest.

Of zou het vlees niet geschikt zijn voor consumptie vanwege eventuele medicijnen ivm de blessure?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Pikeur schreef:

Ik ook.
De eigenaar wilde het paard onderbrengen bij een manege óf rijvereniging. Blijkbaar was er nog geen keuze gemaakt, maar werd het paard wel vast met een vervoerder meegegeven. Tuuuuuurlijk joh 8)7

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Saul schreef:
En ik denk dan weer, waarom is er 200kg goed vlees vernietigd? Dat is dan toch zonde? Dan was het nog ergens goed voor geweest.

Of zou het vlees niet geschikt zijn voor consumptie vanwege eventuele medicijnen ivm de blessure?

Dat soort dingen denk ik dan dus ook Saul...

Maar ik denk inderdaad dat het er aan ligt dat het vlees dus blijkbaar niet te traceren is, en daarmee niet betrouwbaar geschikt voor consumptie.

Op zich zie ik ook geen problemen met paarden naar de slacht brengen om op te eten, mits daarvoor geschikt en via een gepaste weg.

Voor deze merrie wel heel sneu dat ze niet het mooie nieuwe leven heeft gekregen wat de eigenaar stelt voor haar geregeld te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Saul schreef:

:j

Dit laatste denk ik, best kans dat hier een groot fraude schandaal achter zit.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Wat een wereld leven we in he .. -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Ach, het doet mij denken aan de paardenvlees schandalen hier in Nederland: https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... icht-49003 . Dan lijkt het me in een land als Turkije niet zo vreemd dat het daar ook gebeurt...

En of de merrie die kreupel was beter af zou zijn op een manege o.i.d. vraag ik me af, die heeft nu in elk geval geen pijn meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Wat lees ik hier nu weer! Paardenvlees schandaal nummer zoveel. Echt. Wat goed dat dit aan het licht komt. Hoop dat ze dit goed uitzoeken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Misschien speelt ook mee dat paardenvlees volgens mij niet halal is of hoe het ook maar precies heet.
Lam en rund wel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Marigold schreef:
Misschien speelt ook mee dat paardenvlees volgens mij niet halal is of hoe het ook maar precies heet.
Lam en rund wel.

Paardenvlees is halal hoor (als het dier op de juiste wijze is geslacht).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

O oeps ik dacht dat omdat het voor joden niet koosjer is. Alleen herkauwers met gespleten hoeven, maar er zitten dus wel verschillen in de koosjer/haram regels van de diverse geloven en stromingen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

De meeste islamieten eten idd geen paard. Dit heeft er mee te maken dat een paard een werktuig is (vroeger dan) en je je auto toch ook niet opeet.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

In de Koran worden paarden liefdevol en respectvol besproken dat zal mee spelen met dat moslims weinig paarden vlees eten.
Wel smerig als je ander vlees eet als je dacht.De eigenaar had de merrie voor de fok kunnen gebruiken als ze verder goed was. Ik denk zo maar dat hij niet de waarheid spreekt en nog iets wilde verdienen aan het geblesseerde dier.