Bokker Sunshinedaan is toeristengids te paard in Portugal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Bokker Sunshinedaan is toeristengids te paard in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:28

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community
Foto's door Sunshinedaan

Naar aanleiding van een bericht van bokker Sunshinedaan in een ander topic heb ik haar een PB gestuurd met de vraag of ze wilde meewerken aan een interview. Ze is namelijk toeristengids te paard en ik was benieuwd naar het verhaal daarachter.

Hieronder lees je hoe ze de paarden is ingerold en of ze nu haar droombaan heeft.

We staan hier voor de stallen, klaar om te gaan.

Hoe ben je de paarden ingerold? Heb je nu een eigen paard?
Het paardenvirus is op mijn 9e begonnen, toen er op de camping, waar ik met mijn ouders was, elke avond een pony voor een sulky een rondje reed. Aan het einde van dat half uurtje werd er 1 iemand uitgekozen die (zonder zadel) op de pony naar de wei mocht stappen. Toen ik dat 1 keer had ervaren was ik om. <3 Op mijn 10e verjaardag kreeg ik van mijn opa en oma een 10 rittenkaart bij de plaatselijke manege en ik ben altijd blijven rijden tot mijn 25e. Toen had ik een paarden time-out tot mijn 35e. Daarna heb ik leren mennen en dat heb ik behoorlijk fanatiek gedaan. Mijn eerste eigen minipaardje kocht ik in die tijd en daar heb ik mee leren mennen. 7 jaar geleden heb ik mijn Welsh pony gekocht en bijna 2 jaar geleden mijn allereerste rijpaard. Beide zijn bij mij op mijn werk! De pony staat blij in de wei en mijn rijpaard rij ik bijna elke dag.

Wat houdt toeristengids zijn in? En waar doe jij dat? Heb je hier een opleiding voor gevolgd of kan iedereen het zo doen?
Een toeristengids is iemand die toeristen meeneemt op een activiteit, en van alles over de omgeving kan vertellen. Ik doe het dus met paarden! Ik werk voor een hotel in Portugal en een van de activiteiten is paardrijden. Tijdens de ritten vertel ik over onze paarden, het hotel, het landgoed, de oorsprong van het landgoed, de historie, de omgeving en ook Portugal, als mensen het interessant vinden. Ik ben hier eigenlijk ingerold en heb hier geen opleiding voor gedaan. Voor deze functie vroegen ze geen opleiding of certificaten, wel ervaring met paarden (uiteraard).

Waarom ben je dit gaan doen? Is dit wat je altijd al wilde doen?
3,5 jaar geleden ben ik gaan reizen met mijn camper, om de Nederlandse winters te ontvluchten. Het plan was om in de winters naar het zuiden te reizen en de zomers in Nederland te werken. Maar ik ben in Portugal blijven hangen. :') Dus toen ik besloten had te willen blijven, ging ik op zoek naar werk. Via social media zag ik een advertentie staan voor toeristengids met paarden, en dacht 'cool, laten we dat eens proberen!'. Mijn achtergrond is (palliatief) verpleegkundige, wat ik jaren gedaan heb. Ik heb altijd met paarden willen werken, maar wat precies, wist ik eigenlijk niet. Ik heb heel veel geluk gehad, want dit is de droombaan waar ik op mijn 16e van droomde. De hele dag buiten, elke dag paardrijden en contact met leuke mensen!

Wat voor paarden hebben jullie daar?
We hebben 7 rijpaarden en dat zijn Lusitano's en Lusitano-kruisingen. Ik gebruik mijn eigen rijpaard ook, dat is een PRE, als gidspaard, wat inhoudt dat ik hem zelf rij (als gids) of mijn collega. Het jongste paard is 9, dat is een boef, dus die wordt ook alleen door ons (de gidsen) gereden. De andere paarden zijn tussen de 13 en 19 jaar. De 19 jarige, mag na de zomer met pensioen. Die komt bij een gemengde groep van 9 andere paarden op 20 hectare land te staan. De jongste daar is 1 jaar, de oudste is 25. We hebben 3 paddocks, waar de paarden in koppels staan. Als er geen ritten gepland staan, gaan ze de wei op, wat vlakbij is. Kunnen ze lekker de benen strekken met elkaar.

Afbeelding
1 van de paddocks, waar de paarden in staan. We hebben 3 paddocks en ze staan met 2 groepjes van 2. De andere 3 paarden staan in een grote wei bij de ingang van het hotel.

Wat voor ritten maken jullie? En wat voor ervaring heb je daarvoor nodig als ruiter?
Vrijwel alle ritten zijn rustige stap ritten van 1 tot 3 uur. 1 of 2 uur over het landgoed. Deze zijn voor iedereen en elk niveau te doen. De ritten van 2,5 en 3 uur is buiten het landgoed, dus daarvoor is wel ervaring nodig, omdat we auto's en honden tegen kunnen komen. De meest geboekte rit is 1 uur, over het landgoed. 99% van de ruiters hebben ooit als kind gereden, oftewel, allemaal beginners. :+ De paarden lopen maximaal 3 uur per dag en de 19 jarige maximaal 2 uur, maar die sparen we zoveel mogelijk. Heel af en toe is er een gevorderde ruiter en dan doen we een draf of galop, als ze dat willen. De paarden zijn dan altijd enthousiast, want dat doen ze niet vaak.

Kan je wat voorbeelden noemen van bijzondere dingen die je hebt meegemaakt?
De oudste ruiter was een dame van 86 jaar. Zij had haar man meegenomen en ze wilden samen rijden. Zij had haar hele leve gereden, maar het was 10 jaar geleden dat ze gereden had. Haar man had ooit een paar keer gereden, maar nooit echt serieus. Dit was de eerste keer dat ze samen reden, een grote wens van mevrouw. Ze was zó ontroerd, toen ze op het paard stapte, heel erg mooi om te zien. Ook na de rit bedajkte ze het paard uitgebreid met de tranen in haar ogen, heel bijzonder! En ik vind het altijd geweldig van die 'meiden die kunnen rijden' komen, met hun 'gym hunk vriend', want die hebben ze overgehaald om ook mee te gaan rijden. Die jongens hebben vaak heel veel praatjes en zelfvertrouwen tót ze op het paard stappen. Dan zie je ze nog net niet wit wegtrekken 'want het paard is toch wel erg groot' :')

Afbeelding
De grote wei, bijna 20 hectare, waar de paarden met pensioen en de jongere staan. Totaal 9 paarden, de jongste is 1 jaar, de oudste 25 jaar. Mijn Welsh pony staat daar ook tussen.

Welke tips heb je voor Bokkers die ook toeristengids willen worden?
Gewoon de gok wagen! Maar, het kan soms wel een beetje saai zijn, want de meeste cliënten kunnen niet (echt) rijden. Ik weet dat een aantal andere sollicitanten fanatieke wedstrijdruiters waren. Die zouden dit na 3 maanden helemaal gezien hebben. Ik vind het heerlijk, rustig aan, genieten van de omgeving en mooie gesprekken.

Zorgen jullie zelf voor de paarden of hebben jullie daar verzorgers voor?
We werken met 3 fulltimers (5 dagen per week) en we doen alles zelf: voeren, uitmesten, trainen, poetsen, opzadelen, naar de wei brengen en ook medicijnen toedienen en wondverzorging als dat nodig is. Er is trouwens een functie open voor een stagiaire voor dit jaar. *D We hopen op een extra handje hulp in de drukke maanden (mei t/m september) met paarden verzorgen, helpen opzadelen/voorbereiden, uiteraard rijden en de wandelingen aan de hand met kinderen et cetera.

Als er tijdens de rit iets misgaat met een ruiter of een van de paarden, hoe lossen jullie dat dan op?
Goede vraag! Als een ruiter van een paard valt, (of glijdt.. in stap is het niet zo spannend), stappen ze meestal wel weer op, als ze van de schrik bekomen zijn. Als er echt iets serieus mis is, bellen we het hoofd van het landgoed. Hij heeft een 4x4 wagen en dan kunnen ze de ruiter oppikken en terugbrengen naar het hotel. Als er iets met een paard is, stappen we af en lopen we verder/ terug, ligt eraan hoe ver we zijn. Als er iets met het paard van een cliënt is, stapt die over op mijn paard en loop ik ernaast, zodat zij hun rit af kunnen maken. We doen er alles aan, om de cliënten een mooie ervaring te geven, maar bij ons gaat paardenwelzijn altijd voor.

Kun je ook met je eigen paard aansluiten bij een van jullie ritten?
Ja dat kan zeker! De ritten zijn allemaal privé, dus er worden nooit groepjes gemixt. Soms zijn er hotelgasten die hun paard(en) zelfs meenemen! Dat is altijd heel leuk, want die hebben ervaring. Ze willen langere ritten en niet elke dag hetzelfde rondje natuurlijk. Soms komt het zelfs voor dat de paarden eerder arriveren dan de ruiters. Dan kunnen de paarden vast acclimatiseren en rijden wij ze, om ze alvast te laten wennen aan de omgeving.

Leiden jullie zelf nieuwe paarden op voor de ritten? (ik lees namelijk dat de 19 jarige op pensioen mag op de wei maar dat daar ook een 1 jarige staat)
De jongere paarden zijn gefokt voor de eigenaar van het hotel. Daar doen we in principe niets mee. Als vervanging voor de 19 jarige, kopen we een nieuw paard en leiden we die op.

Wat voor harnachement gebruiken jullie
Een simpel hoofdstel en Engels veelzijdigheidszadel. En korfbeugels voor de veiligheid.

Afbeelding
En het uitzicht over de 'Savanne', een stuk open land.

Waarin verschilt het houden van paarden in Portugal met Nederland?
In Portugal is veel meer ruimte en veel meer weiland, dus vrijwel elk paard wordt in de wei gehouden en meestal in groepjes bij elkaar. Alleen geen hengsten bij merries uiteraard. Paddocks zijn hier bijna niet en stallen, áls die er al zijn, worden die vrijwel niet gebruikt. Het belangrijkste hier is schaduw voor de paarden voor de hete zomermaanden, het wordt hier ruim 46 graden. Dus bomen zijn heel belangrijk. Verder is hier alles een stuk simpeler. Mensen hebben bijvoorbeeld 1 hoofdstel, 1 halster en 2 zadels voor hun paard. Mensen werken veel, dus de meeste paarden worden misschien eens in de paar weken gereden. Ik hoor vrijwel nooit verhalen van paarden die dan gek doen omdat ze teveel energie hebben. Ze staan tenslotte dag en nacht op vele hectares weide met vriendjes om mee te rennen.

Is het ook wel eens helemaal fout gegaan tijdens een rit?
Nee gelukkig niet! *klopt af*.

Wel had ik bij mijn vorige werk dat er een dame van een paard viel (gleed) en die mevrouw vertelde mij toen pas dat ze afgelopen 25 jaar in een rolstoel heeft gezeten. :oo Daar schrokken we wel van, want zij had zomaar verlamd kunnen raken bijvoorbeeld. Doms vraag je je af waarom mensen perse paard willen rijden zonder enige ervaring...

Afbeelding
Uitzicht over het meer van Alqueva, het grootste door mens gemaakte, meer van Europa. Een van de mooiste uitzichten tijdens de ritten.

Afbeelding
Mijn paard en zijn vriendin, die de koeien zien, aan de andere kant van het hek

Afbeelding
De paddocks rechts en links, met een looppad ertussen

Afbeelding
De wilde paarden die ook op het landgoed leven. Soms lijkt het net een safari!

Afbeelding
Zonsopkomst met rechts de stal, links de losgooi paddock en op de achtergrond zie je het hotel.

Afbeelding
Nog een foto van de grote wei. Er staan veel bomen, wat genoeg schaduw biedt voor de warme zomers.

Afbeelding
Zonsopkomst vanaf de oprijlaan van het hotel. Met een deel wijngaard en daarachter ligt een van de weides waar de 3 rijpaarden staan i.p.v. in de paddocks. Zij staan in de wei, omdat 1 van de paarden de houten omheining van de paddocks steeds kapotmaakt en ontsnapt. Het andere alternatief is in zijn eentje op stal, dat willen we niet.

Elisa2

Re: Bokker Sunshinedaan is toeristengids te paard in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Oh wauw, dat klinkt echt als een droombaan! Op die 46 graden na dan. Het ziet er prachtig uit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Dat ziet er leuk uit.
Echt een droombaan.

Hebben jullie een website?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Wat een leuk stuk geworden Bellatrix, dank je wel!

@Elisa, ja 46 graden is heftig. We doen de ritten dan vroeg in de ochtend, we zorgen dat om 12 u alles binnen (in de paddocks) is en na 19 u kan er nog een activiteit gepland worden.

@Mando, ja, ik stuur je die even in een privebericht!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Wat een leuk stuk en mooie baan heb je.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Wat gaaf zeg !!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Welk hotel is dit ? Ziet er top uit

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Dit ziet er echt top verzorgd uit ! Mooi plekje en leuke baan. Hier mag je nog Fotos van spammen .

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:52

Heel leuk interview Sunshinedaan. Wat een geweldig leven heb je. Had je je eigen paarden in Nederland al of in Portugal gekocht?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Wat een droombaan! Leuk interview om zo sochtends mee wakker te worden :j

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

Leuk interview en een mooi inkijkje! :)

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Het is hier inderdaad prachtig, zeker nu alles nog mooi groen is. De eerste bloemen beginnen nu te bloeien, in april en mei is het op zijn mooiste: het gras nog groen en een prachtig kleurenpalet aan bloeiende bloemen.
In juni stopt het met regenen en dan wordt alles droog en dor tot oktober... als er weer water valt, is het binnen 2 weken weer groen.
In de hete zomer mis ik het groene gras op gegeven moment echt wel hoor :')

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Yavanna schreef:
Heel leuk interview Sunshinedaan. Wat een geweldig leven heb je. Had je je eigen paarden in Nederland al of in Portugal gekocht?

Mijn pony had ik in Nederland al, die is meegegaan. Ik reed met de trailer, pony op een vrachtwagen met professioneel paardentransport.
Mijn rijpaard heb ik gekocht toen ik hier al zat van een vriendin in Nederland, dus die is ook op paardentransport hierheen gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Ja dat snap ik, wat eten de paarden dan?

En wat doen jullie s"middags als het zo heet is? In het zwembad liggen?