Internationale menpony Regina’s Hielke overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Internationale menpony Regina’s Hielke overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:02

Hoefnet
Sport

Regina's Hielke voor de wagen van Brent Jansen, hier tijdens het WK ponymennen 2023. Foto: Ros Fotografie

Vandaag bereikte ons het nieuws dat de negentienjarige Regina’s Hielke, de toppony van Brent Jansen, is overleden. De twee wonnen in 2018 en 2021 gouden op het NK SWM klasse Z, namen deel aan drie WK’s en één jeugd EK. Op internationale kampioenschappen wonnen ze in totaal twee individuele zilveren medailles. één zilveren teammedaille en drie gouden teammedailles.

Na het WK ponymennen in 2023, waar ze individueel als achtste eindigden en de gouden medaille wonnen met het Nederlands team, ging Regina’s Hielke met pensioen. “Daarna hebben we nog veel met hem gemend in het bos, vooral mij moeder. Mijn nichtje heeft hem ook onder de zadel gereden, ongeveer mijn hele familie heeft van hem mogen genieten!”

Manegepony
“Hielke kwam als vierjarige bij ons als manegepony, maar we kwamen er al spoedig achter dat hij daar te vlug voor was. Als de manegeruiters met hun benen klapperden, bleef hij versnellen. Je kan je wel voorstellen dat dat niet werkt”, vertelt Brent.

Zijn zusje Margje Janssen nam daarom plaats in het zadel en Hielke’s talent voor dressuur en springen schemerde al snel door. Het duurde niet lang tot Margje te groot werd voor de C-maat pony, ze reed hem tot en met het L2. Vervolgens nam nichtje Mirre van Meijel de teugels over, reed hem tot het Z1 en won in de klasse L2 en Z1 goud op het Nederlands kampioenschap dressuur. Daarna werd ook Brent zijn nichtje Liv werd twee keer Limburgs kampioen met Hielke.

Sneltrein
“Ik wilde graag gaan mennen, dus Margje en ik zijn ongeveer tegelijkertijd met hem begonnen”, vertelt Brent. “In het begin was het lastig dat hij in de koets zo vlug was. Ik moest telkens alleen maar ‘hoooooo’ zeggen. Na twee jaar thuis trainen en enkele impulswedstrijden, reden we onze eerste KNHS-wedstrijd. Binnen anderhalf jaar hadden we de winstpunten voor het L en nog een jaar later reden we M. We hebben het toentertijd rustig aan gedaan, maar achteraf is het toch eigenlijk als een sneltrein gegaan.”

Werklust
“In de marathon was Hielke vliegensvlug: hij kwam snel terug, kon snel vertrekken na de wendingen en zag de gaten in de hindernis. Maar je moest altijd blijven opletten, voor je het wist dacht hij het gat te zien en pakte je een poort te vroeg!”

“Hielke is knap, temperamentvol, snel en erg makkelijk in de omgang. Je zou het misschien niet zeggen als je hem ziet, maar je kon letterlijk onder hem door kruipen als je wilde. Hij was een echte knuffelpony. Als hij in zijn stal lag kon je erbij gaan liggen en tijdens het ponykamp hier thuis werd hij altijd beschilderd.”

Alles gegeven
“Hielke heeft altijd alles voor ons gegeven. We hebben heel veel gave dingen met hem mogen meemaken, een betere eerste pony had ik me niet kunnen wensen. Helaas heeft hij vanwege zijn gezondheid maar 19 jaar oud mogen worden. Bedankt, vriend”, aldus Brent Janssen.

Cynn
Fotograaf

Re: Internationale menpony Regina’s Hielke overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Ach wat een verdrietig nieuws. Had gehoopt dat hij nog langer van zijn pensioen kon genieten.. ;(