Gosse Pieter Hellinga over brons op NK met Fryso 518

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gosse Pieter Hellinga over brons op NK met Fryso 518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:12

KFPS
Sport

Gosse Pieter Hellinga met Fryso 518 tijdens de KFPS Hengstenkeuring 2026. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Op de KNHS indoorkampioenschappen vorig weekend was het Fryso 518 (Hessel 480) die een geweldige prestatie neerzette met zijn ruiter Gosse Pieter Hellinga door de bronzen medaille op te eisen in de klasse Z1.

‘Bij het losrijden had ik al een fijn gevoel’, vertelt Gosse Pieter. ‘Fryso 518 is altijd heel gelijkmatig; ook in zo’n atmosfeer als die in Ermelo, met net wat meer paarden om zich heen, blijft hij gefocust. Hij is ook wel wat gewend natuurlijk. En in de proef geldt: als ik geen fouten maak, doet hij het ook niet. Ik had van tevoren mijn kansen wat ingeschat, en vond één combinatie er echt uitspringen. Die bleek later ook de beste.’

Zeer tevreden
Over de proef had Gosse Pieter een goed gevoel. ‘In het Z1 werd in tegenstelling tot de FK maar één proef gereden, je moest dus wel meteen op scherp staan. Vooral de dubbel tellende eenvoudige wissels waren heel mooi, en ook zijn appuyementen zijn heel goed. Daarnaast geeft hij gewoon een heel mooi steady beeld. Ik kwam zeer tevreden de baan uit. Het niveau op de Nederlandse Kampioenschappen – tussen de warmbloeden – is ontzettend hoog. Op het laatst ging er nog iemand over ons heen. Dat werd wel spannend, maar ik was blij dat we nog op het podium beland waren!’

Wissels
‘Afgelopen zomer zijn we fanatiek bezig geweest met de vliegende wissels, die Fryso 518 super oppakte. Bennie (van Es, red.) en Peter Spahn helpen mij daarmee. Destijds waren ze nog nét niet constant genoeg voor de selecties. Daarom besloten we de selecties voor het FK in de Z1 te rijden, wat uiteindelijk geweldig uitpakte met brons op het NK. Mooie bijkomstigheid was dat Fryso in deze periode een grote sprong heeft gemaakt in zijn scholing richting het Z2, waardoor de wissels nu een stuk beter bevestigd zijn. We zijn alweer druk aan het trainen richting de Z2-selecties komende zomer.’

Samenwerking
Gosse Pieter heeft Fryso 518 niet bij hem op stal staan. ‘Hij staat bij zijn dekstation HVM Stal; ik ga daar drie keer per week naar toe om hem te trainen. Dat is voldoende voor Fryso. De samenwerking met fokker/eigenaar Annema en Harry van Middelaar is geweldig; ze laten mij de koers bepalen.’

10e plek voor SBS Gjald
Er was ook een mooie klassering van Ykje Baron met SBS Gjald. De achtjarige Elias 494-zoon werd tiende in het grote deelnemersveld van 30 combinaties. Marell Hilberts werd 20ste met Black Beauty Stables Jibbe (Alwin 469).