Algemeen
Het is voor cliënten en omwonenden een droevige week, want na dertig jaar komt er een einde aan de manege Paardoes in Vlissingen. Zo ook voor buurtbewoner Lisette Snoys en haar dochter Fabiënne (12). Fabiënne komt al haar halve leven zo'n zeven dagen per week op de manege. Moeder en dochter zijn vrijwilliger en kijken met weemoed terug op de mooie tijd die ze er hebben gehad. De laatste lessen zijn komende vrijdag.
Fabiënne brengt bijna elke dag een bezoek aan de manege, doordeweeks na school en in het weekend de hele dag. Ze helpt met het verzorgen en voeren van de paarden, het uitmesten van de stallen. "De plek betekent heel veel voor me", zegt Fabiënne, "want je kan niet bij alle maneges heel de week komen helpen." Ook vindt ze het fijn om te helpen bij de paardrijlessen van de cliënten.
Wat is Paardoes
Paardoes is een manege die zich richt op mensen met een verstandelijke beperking en mensen met psychische problemen. Gehandicaptenorganisatie 's Heeren Loo is de eigenaar van de manege in Vlissingen. De manege wordt niet alleen door cliënten bezocht maar ook door mensen uit de omgeving. 's Heeren Loo zegt dat het zich richt op zorg en dat het daarom lastig was om de manege in stand te houden.
Naast het verzorgen van de paarden rijdt Fabiënne ook op haar favoriete paard Bliksem. Dat de manege stopt maakt Fabiënne erg verdrietig. "Bliksem vindt me heel leuk, we hebben een goede band samen", zegt Fabiënne. Ze gaat niet alleen de paarden missen maar ook de cliënten en de medewerkers van Paardoes. "Iedereen is hier aardig, blij en behulpzaam."
Voor moeder Lisette Snoys is de manege ook een vaste waarde. Ze is er samen met haar man vrijwilliger, haar dochter komt er dus dagelijks en ook haar zoontje komt wel eens helpen. Het doet het gezin veel dat de manege gaat stoppen. "Mijn dochter is erg verdrietig en boos en wij ook", zegt Lisette Snoys. "Het is eigenlijk een pareltje uit de wijk wat nu echt gaat verdwijnen."
Toekomst voor de paarden
Tot opluchting van de familie hebben de paarden van Pardoes een nieuwe plek gevonden. Zij verhuizen naar Manege Balans in Dreischor. Fabiënne is blij dat Bliksem een goed onderkomen krijgt in Dreischor, al gaat ze hem wel heel erg missen. Lisette: "Dat is voor ons een geruststelling dat hij op een veilige plek komt en dat hij het daar goed gaat hebben."
De familie gaat op zoek naar een nieuwe manege voor Fabiënne.