Sport
De top van de internationale dressuursport komt massaal naar The Dutch Masters, dat gehouden wordt van 12 t/m 15 maart, om nog een laatste poging te doen om voldoende punten te verzamelen voor de Wereldbeker finale in april in het Amerikaanse Fort Worth. De belangstelling voor de wedstrijden in het CDI1* en de Young Riders categorie is ook groot.
Wereldbeker
De leider van het klassement van de FEI Dressage World Cup™, de Belgische Larissa Paulius, komt naar de Brabanthallen. Zij heeft zich zeker geplaatst voor de finale maar heeft ervoor gekozen deze lange reis niet te maken in verband met de leeftijd van haar paard Flambeau. De Duitser Raphael Netz, die momenteel op de derde plaats staat samen met Duitsland’s dressuurkoningin Isabel Werth, is zo goed als zeker van een startbewijs voor de finale.
De nummer 1 van de wereld zal aan de start verschijnen in ’s-Hertogenbosch met zijn toppaard Zonik Plus. Het duo won vorig jaar het Europese kampioenschap in het Franse Crozet en sindsdien heeft Verboomen zijn mooie 10-jarige hengst sporadisch ingezet. Na Crozet verschenen zij in Lyon aan de start waar zij de wereldbeker wonnen net als in Frankfurt waar zij een score behaalden van 91.195%.
Dit jaar wordt The Dutch Masters hun eerste wedstrijd. “Ik kijk zeker uit naar The Dutch Masters. Het is voor mij en Zonik Plus de eerste wedstrijd van het jaar, daar heb ik erg veel zin in”, klinkt de Belgische Justin Verboomen enthousiast. “Ik heb goede herinneringen aan vorig jaar, toen was The Dutch Masters één van onze eerste 5*-wedstrijden samen. Dat was een geweldige ervaring voor mij en voor Zonik Plus. De kür op muziek ging toen erg goed. Het was de allereerste keer dat we de kür op muziek zonder fouten reden.” Het publiek was ook erg gecharmeerd van de sympathieke combinatie, en mag dit jaar opnieuw genieten van de Europese kampioen.
Verboomen zal echter de nodige concurrentie krijgen waaronder van de Britse Charlotte Fry, die reeds geplaatst is voor de finale als titelverdedigster. “Zowel Glamourdale als Everdale zijn op dit moment in erg goede vorm, dus we dachten dat het mooi zou zijn om Everdale ook weer eens mee te nemen naar een wedstrijd, aangezien het al even geleden is dat hij een wedstrijd liep,” aldus Fry.
“Zijn laatste wedstrijd was in Lier in mei. We hebben even getwijfeld over welk paard we mee zouden nemen naar The Dutch Masters. We hebben besloten dat Glamourdale een paar weken later in Fontainebleau zal lopen, dus voor The Dutch Masters nemen we Everdale mee.” Everdale wordt dit jaar 17, “maar voelt nog steeds als een jonge spring-in-’t-veld. Hij is super fit, maar heeft in de zomer wat rustiger aan gedaan, terwijl ik me vooral op Glamourdale concentreerde. Deze winter hebben we rustig gewerkt en bepaald welke wedstrijd we met hem wilden rijden. Ik hoop dat we het goed kunnen doen tijdens The Dutch Masters, want het is altijd een hele fijne wedstrijd.” The Dutch Masters is een thuiswedstrijd voor Fry, “The Dutch Masters is zo dicht bij huis en alles is uitstekend georganiseerd: de stallen, de faciliteiten voor de grooms, en de piste is geweldig. Er is veel ruimte rondom de arena, wat erg prettig is en iets wat je niet vaak ziet bij de indoor World Cups.”
Nederlanders
Marieke van der Putten, nummer 7 in de tussenstand en Thamar Zweistra op een achtste plaats kunnen in de Brabanthallen hun ticket voor de finale consolideren. Andere Nederlandse ruiters die aan de start zullen verschijnen zijn o.a. Dominique Filion, Dinja van Liere en Rowena Weggelaar.
In totaal komen er 33 ruiters, 38 paarden uit 10 landen aan de start in de internationale dressuurwedstrijden. De FEI Dressage World Cup™, presented by RS2 Dressage Grand Prix wordt verreden op vrijdag 13 maart (14.00 uur) en de FEI Dressage World Cup™, presented by Equestic Kür op Muziek op zaterdag 14 maart, ook om 14.00 uur.
Volledig overzicht deelnemers internationale dressuurwedstrijden
Programma The Dutch Masters 2026
Bestel hier je tickets!