Trainster moet van rechter vier paarden kopen voor miljoen euro

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Trainster moet van rechter vier paarden kopen voor miljoen euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 16:37

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De rechtbank in Maastricht heeft recent uitspraak gedaan in een zaak tussen een trainster van paarden en het bedrijf Martrick Benelux uit het Belgische Knokke, de eigenaar van vier wedstrijdpaarden. Inzet van de zaak waren deze vier dieren, in eigendom van Matrick en die werden verzorgd en getraind door de trainster. Op 1 januari 2016 sloten zij een samenwerkingsovereenkomst, ‘overeenkomst tot training paard’ geheten. Naast het verzorgen en trainen van de dieren zou de trainster ook wedstrijden met ze rijden. In de overeenkomst was onder andere opgenomen dat het prijzengeld dat zij met de paarden zou winnen, verdeeld zou worden tussen de eigenaar en de trainster.

Zes jaar nadat de overeenkomst werd gesloten, stuurde Matrick een koopovereenkomst naar de trainster, voor de vier over te nemen paarden. Matrick wilde één miljoen euro hebben voor de dieren. De vrouw betaalt de paarden niet. Op 6 februari 2025 schrijft zij aan Matrick dat de financier van de koopsom het geld uit een investeringsfonds moet halen. Deze financier heeft toegezegd om alles zo snel mogelijk te regelen en dit probleem op te lossen. Het geld werd echter nog steeds niet betaald en daarom bracht Martrick de zaak naar de rechter.

Daar verklaarde de vrouw dat het nooit de bedoeling was dat ze de paarden zou kopen, maar alleen dat ze de dieren zou trainen. Zij ziet het tekenen van de onderhandse akte alleen als een vriendendienst. Als zij had geweten dat het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst zou leiden tot het verplicht kopen van de dieren, had ze dat nooit gedaan.

Hier ging de rechter niet in mee. In de ondertekende akte stond namelijk letterlijk vermeld dat de Matrick de paarden zou verkopen voor één miljoen euro. Volgens de rechter is er geen sprake meer van een trainingsovereenkomst, maar moet de samenwerkingsovereenkomst worden gezien als een koopovereenkomst. De trainster moet nu de paarden kopen voor het overeengekomen bedrag én ook de proceskosten van ruim 16.000 euro komen voor haar rekening.

Gebruikte bronnen:

Dorine92

Re: Trainster moet van rechter vier paarden kopen voor miljoen euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:43

Bijzonder verhaal, snap er weinig van

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:48

Hoe ik het lees zou de trainer de paarden trainen en verkopen voor 1 miljoen tezamen. Om één of andere reden is die verkoop niet gedaan of betaald aan de eigenaar. Waarop de rechter nu heeft besloten dat de trainer verplicht is de dieren af te nemen?

Denk dat hier weinig over te zeggen valt. Waar zijn de paarden nu? Zijn ze echt niet verkocht, en waarom niet? Wat is de relatie met de financier? Waren er termijnen besproken in het contract? En nog veel andere vragen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:08

Duur zeg. Zijn dat hele bijzondere paarden? En wat als die vrouw niet aan een miljoen kan komen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:17

Bijzonder verhaal

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:17

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:26

Wat een wazig stuk…er stond dus blijkbaar al in de samenwerkovereenkomst dat de trainster de paarden na X jaren zou overnemen voor 1 miljoen. Nu staat die info pas onderin het artikel. Als dat oorspronkelijk in de OVK stond moet ze imo gewoon betalen en snap ik dat de verkoper haar aan de OVK houdt. Beetje dom van haar…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:34

Yeah right...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:38

10 jaar later ...

Rietgors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:40

anjali schreef:
Duur zeg. Zijn dat hele bijzondere paarden? En wat als die vrouw niet aan een miljoen kan komen?

Helaas nog veel meer dan een miljoen. Wettelijke rente vanaf 1-1-2024 is vandaag 136.246,58 euro. In het vonnis heeft ze het over haar huis die ze wilt verkopen, en tweede hypotheken. Gaat veel over hypotheekaktes maar ik ben te moe om alles goed door te lezen. :)

Wat slordig dat deze vrouw haarzelf zo heeft ingelaten in dit contract. Ze heeft twee BVs die de verantwoordelijkheid hadden kunnen opvangen zodat zij beschermd zou blijven. Misschien dat de paarden dan ook niet gekocht konden worden, maar wat een ellende zit ze nu in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:57

Rietgors, net geregistreerd? En jij weet van de hoed en de rand gezien je opmerking? Paarden? Zijn ze verkocht of heeft ze ze nog?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:58

anjali schreef:

De rente is nu ook zo’n €135.000, dus mw. moet nog een stuk meer betalen dan 1 miljoen.

Ik ben ontzettend moe dus de gehele jurisprudentie heb ik niet gelezen. Maar er is gewoon echt niet slim gehandeld, lijkt ook een stukje naïviteit te spelen.

Edit: ik zie nu de reactie van Bigone. Er is 1 paard geblesseerd, ergens las ik iets over 1 paard dat verkocht is.

De gehele uitspraak is gewoon te lezen op rechtspraak.nl. Daar valt heel veel (al dan niet zo goed als alles) na te gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:13

Maflinger_S schreef:
10 jaar later ...

Niet helemaal. In 2023 is het contract aangepast, volgens mij.

Rietgors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:41

BigOne schreef:
Rietgors, net geregistreerd? En jij weet van de hoed en de rand gezien je opmerking? Paarden? Zijn ze verkocht of heeft ze ze nog?

Is toeval. :) Ik weet niks van de zaak af maar heb even snel de uitspraak doorgelezen omdat ik ook wel met veel vraagtekens zat. Maar ik kwam er net als Balou_K ook niet doorheen. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:11

Lijkt niet al te fris ....
Je zet ergens 4 paarden bij X in training.
Zes jaar later verkoop je die paarden aan X voor 1 miljoen euro.
X betaalt niet en zegt dat het ondertekenen van de overeenkomst een vriendendienst was ...
Dom van deze mevrouw, maar ook wel erg bijzonder.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:16

Ik ben ook bang dat de paarden niet liefdevol ontvangen gaan worden door de nieuwe eigenaar.Ze staan toch symbool voor een verloren conflict.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:20

Die paarden stonden al bij haar.
Denk dat ze er wel goed voor gaat zorgen, ze wil ze natuurlijk verkopen voor een zo hoog mogelijk bedrag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:49

Bijzondere constructie dit.
Ken deze mensen niet, maar de meeste trainers hebben geen miljoen voorhanden.

Ik denk dat ik mij, als dat kan, failliet liet verklaren en de schuldsanering in ging.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:54

Maar wat een puinhoop is je leven dan. Zwaar hoor

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Zal wel aan mij liggen maar snap geen ene drol van de openings post. Kan er geen logica in zien

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Bieden schreef:
Ik ben ook bang dat de paarden niet liefdevol ontvangen gaan worden door de nieuwe eigenaar.Ze staan toch symbool voor een verloren conflict.

Echte paardenliefhebbers zullen nooit hun frustratie of woede naar (ex)eigenaren op de paarden afreageren. Die paarden kunnen er tenslotte niets aan doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

4 paarden en inmiddels 10 jaar later.

Ben benieuwd hoe oud die paarden nu zijn en of ze een beetje talentvol zijn. Met een beetje geluk is de jongste 14.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Popstra schreef:
Zal wel aan mij liggen maar snap geen ene drol van de openings post. Kan er geen logica in zien

Dat ligt zeker niet aan jou, het ligt aan de slechte kwaliteit van het stuk. De logische opbouw en info ontbreekt waardoor je zelf maar dingen moet gaan invullen of nazoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Ik vind het ook maar vaag. Ook het rechtbankstuk.

Sinds wanneer koop je als trainer de paarden over?
Er staat ook trainen, prijzengeld verdelen en bij verkoop kreeg de eigenaar zijn deel en de trainer.
Dat stuk is voor mij logica.
Maar blijkbaar valt er uit dat stuk op te maken dat de trainer ze ook kocht?
Waarom staat onderstaande er dan?
Citaat:
bij verkoop van de paarden ontvangt Martrick het aankoopbedrag retour en krijgt [gedaagde partij 1] door haar gemaakte kosten vergoed, voor zover de omvang van de verkoopprijs dat toelaat

Maar in 22 veranderd dan de zaak en is het koop

Citaat:
Vanaf oktober 2022 is er per e-mail gecorrespondeerd tussen de gemachtigde van Martrick en de accountant van [gedaagde partij 3] , [de accountant] . Daarin wordt onder meer het volgende uitgewisseld:

[gemachtigde Martrick, 18 oktober 2022:] Namens mijn cliënte Martrick Benelux B.V. stuur ik u bijgaande koopovereenkomst in verband met een viertal door uw cliënte over te nemen paarden. Deze overeenkomst heeft mijn cliënte ook reeds naar uw cliënte verzonden.

[ [de accountant] , 25 oktober 2022:] Zoals net telefonisch besproken hierbij een reactie welke wij met onze cliënte. Mevrouw [gedaagde partij 3] , hebben besproken.

Momenteel is er sprake van een contract waar is afgesproken dat de paarden getraind worden door mevrouw [gedaagde partij 3] en dat als deze paarden verkocht worden er een afrekening kan worden gemaakt. Cliënten willen van deze afspraak af en willen in beginsel de eigendom overdragen aan [gedaagde partij 1] BV. (…)

En daar zal het hem inzitten
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Ik vind het geheel nogal onprofessioneel overkomen. Ik kan me voorstellen dat zo'n eigenaar op een gegeven. moment geld wil zien voor de investering die is gedaan,
Ik lees ook in de uitspraak dat 1 van de paarden is vehuurd/verkocht. Daarop wilde de investeerder geld zien maar dat heeft hij niet gekregen. Er is sprake van 3 gedaagde partijen: 2 BV's (rechtspersonen) waarvan de trainster eigenaar is van 1BV en aandeelhouder is van de 2e BV en 1 natuurlijk persoon.

Ik lees ook dat de paarden tijdens het sluiten van de onderhandse akte in 2023 de geschatte waarde van de paarden 1 miljoen was. Daar zal best een taxatie aan ten grondslag hebben gelegen. Het gaat dus wel om waardevolle paarden. Die nu zo ongeveer een leeftijd hebben van 13 jaar.