[IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:18

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Italië staat voor een ingrijpende verandering in de voedingssector. Een groep parlementariërs uit een coalitiepartij van het Zuid-Europese land heeft een wetsvoorstel ingediend om de status “gezelschapsdier” te geven, waardoor slacht van de dieren en de verkoop van het vlees aan banden wordt gelegd. In het voorstel staat een verbod op de slacht van paarden beschreven, net als een verbod op im- en export van het vlees. Ook wordt in het wetvoorstel benoemd dat het verboden wordt om paarden in te zetten voor activiteiten die gevaarlijk, stressvol of anderszins schadelijk zijn voor het dier, die tegen de natuur van het paard ingaan of de waardigheid van het dier aantasten. In het voorstel staat beschreven dat boeren een celstraf tot wel drie jaar kunnen krijgen en boetes tot wel 100.000 euro, als ze in de toekomst nog paarden slachten. Het voorstel is al in behandeling genomen door de Italiaanse Kamer van Afgevaardigden. Het is nog niet duidelijk of dit voorstel een meerderheid gaat behalen.

Italië is de grootste importeur van paardenvlees in Europa, dus deze stap valt wel op. Van oudsher wordt er in bepaalde delen van Italië ook veel paardenvlees gegeten. In buurland Griekenland geldt sinds 2020 al een verbod op het slachten van paarden.

Michela Vittoria Brambilla, van de regeringspartij Noi Moderati is ook voorzitster van dierenrechtenorganisatie Leidaa en heeft aan de basis gestaan van dit voorstel. Ze diende het voorstel in samen met Susanna Cherchi en Luana Zanella. Volgens haar worden paarden anno nu, in de 21e eeuw, nog steeds op allerlei manieren uitgebuit. Ze stelt ook dat het eten van het vlees van paarden in veel westerse landen al ondenkbaar is. Volgens haar zijn paarden vrienden en die ‘eet je niet op’, zo staat in de Volkskrant te lezen.

Verder zegt Brambilla dat deze wet de kans biedt om een ‘culturele verschuiving teweeg te brengen. Vorig jaar heeft onderzoekbureau Ipsos een peiling gedaan naar het eten van paardenvlees en daar kwamen enkele opvallende resultaten uit:
  • 83% van de inwoners van Italië eet het al helemaal niet meer
  • 44% laat weten niet gewend te zijn om het te eten
  • 42% zegt paardenvlees niet te eten vanwege ‘emotionele redenen’
  • 31 % geeft aan dat ze ethische bezwaren hebben tegen het eten van paardenvlees

Istat, de Italiaanse variant van het Centraal Bureau voor de Statistiek, heeft becijferd dat in 2024 nog 20.452 paarden werden geslacht in het land. In 2023 werden nog 10.113 levende paarden geïmporteerd uit andere Europese landen, om de dieren vervolgens naar de slacht te brengen. Efsa, het Europees agentschap, heeft vorig jaar nog een onderzoek gedaan, waaruit bleek dat paarden in meerdere fasen van het slachtproces een lijdensweg ondergaan.

In Italië is al wel een groeiende maatschappelijke trend zichtbaar om paarden meer te beschermen en hun uitbuiting te verminderen. Deze veranderingen zijn onderdeel van een bredere ethische discussie in Europa, waarbij beslissingen over eten niet alleen meer genomen worden op basis van voedingswaarden, maar ook op basis van sociale en culturele waarden, die verband houden met dierenwelzijn en transparantie in de voedselketen.

Het Italiaanse wetsvoorstel haakt hierop in. Paardenvlees is weliswaar gezond omdat er veel eiwitten, omega-3 en -6, ijzer, mineralen en B-vitaminen in zitten en het weinig vet bevat, maar het bevindt zich nu wel op een kruispunt tussen de culinaire tradities en nieuwe wetgevingen en richtlijnen. Als deze wet wordt aangenomen, dan zou Italië in Europa een toonaangevende rol gaan spelen op het gebied van bescherming van paarden. Ook zou het land een voorbeeldfunctie gaan vervullen voor andere landen waar het eten van paardenvlees nog steeds normaal is.

Weerstand
Gian Marco Centinaio, lid van de extreemrechtse partij Lega en voormalig minister van landbouw, zegt dat een verbod op paardenvlees zou betekenen dat een stukje van de traditionele Italiaanse keuken verloren gaat. Dit is ook het standpunt van Dario Damiani, lid van Forza Italia. Hij stelt dat in het wetsvoorstel geen rekening wordt gehouden met de culinaire tradities in veel Italiaanse regio’s.

Gebruikte bronnen:

Rauka

Re: [IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Wow! Dat zou de boel wel goed op zijn kop zetten. In Spanje leven veel boeren van de verkoop van slachtpaarden. Die worden in Spanje geslacht en het vlees gaat naar Italië. Als dat wegvalt, hebben ze ineens een heleboel paarden en vlees over...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

In America schijnt het verbod op paardenslacht juist leed opgeleverd te hebben.

Dieren waar niemand meer vanaf kan komen, maar waar ook geen geld meer voor is.

Ik weet eigenlijk niet of ik dit nu echt in het voordeel van paarden als geheel vind.

Strakke regulatie op humaan transport en slecht is denk ik effectiever als je leed wil verminderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Wat een typisch Italiaanse tegenargumenten :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

F_T schreef:
In America schijnt het verbod op paardenslacht juist leed opgeleverd te hebben.

Dieren waar niemand meer vanaf kan komen, maar waar ook geen geld meer voor is.

Ik weet eigenlijk niet of ik dit nu echt in het voordeel van paarden als geheel vind.

Strakke regulatie op humaan transport en slecht is denk ik effectiever als je leed wil verminderen.

Dit dus. Goede intenties, maar verslechtering als gevolg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ik moest ook meteen aan Amerikaanse toestanden denken.

Laten we hopen dat dit hier in Europa anders gaat zijn..
Maar ben er bang voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Het zou interessant zijn om meer informatie te hebben over of en hoe er dingen zijn veranderd in Griekenland.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Koper schreef:
Het zou interessant zijn om meer informatie te hebben over of en hoe er dingen zijn veranderd in Griekenland.

Of moet je juist kijken naar de landen die het meeste exporteren? Wat gaan die doen met de paarden?

Spanje als voorbeeld. Waar stierenvechten ook nog mag.
Dus dierenwelzijn een ander level heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Als ik Google zie ik niet staan dat het in Spanje verboden is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

DuoPenotti schreef:
Als ik Google zie ik niet staan dat het in Spanje verboden is.

Nee mijn fout, heb m gewist. Was Colombia die het gaat verbieden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Dat is mooi dat die dat willen.
Zie wel dat ook de Spaanse meerderheid een verbod wil.

Maar wat gaan die landen doen als ze de paarden niet kwijt kunnen?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

JPitty schreef:
Ook wordt in het wetvoorstel benoemd dat het verboden wordt om paarden in te zetten voor activiteiten die gevaarlijk, stressvol of anderszins schadelijk zijn voor het dier, die tegen de natuur van het paard ingaan of de waardigheid van het dier aantasten.

Ik vind deze zin wel opvallend, zou Italië dan het eerste land zijn dat de paardensport aan banden gaat leggen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:53

DuoPenotti schreef:
Dat is mooi dat die dat willen.
Zie wel dat ook de Spaanse meerderheid een verbod wil.

Maar wat gaan die landen doen als ze de paarden niet kwijt kunnen?

Net zoals Amerika, die exporteren die paarden naar slachthuizen in het buitenland. Wat nog een veel grotere lijdensweg is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Vandaar dus dat je misschien kunt leren van wat er wel en niet goed gaat in Griekenland.