Uitgebreide versieringen tijdens Strao in Burgh-Haamstede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Uitgebreide versieringen tijdens Strao in Burgh-Haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:48

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: K. Wijn/Trekpaardenforum/Bokt Wiki

Hoeven klepperden gisteren over de straten van Burgh-Haamstede. Een stoet van zo'n zestig versierde trekpaarden was op weg naar de zee, om na een winter op stal hun benen schoon te spoelen. Het was tijd voor een jaarlijkse traditie op Schouwen-Duiveland: de Straô.

De één is al weken bezig met versieren. De ander stapte vanochtend in de auto en reed 2,5 uur om de versierde paarden te bewonderen. Eén ding is zeker: de Strao in Burgh-Haamstede trok veel bekijks.
Veel ruiters besteden behoorlijk wat tijd aan hun decoraties. "Ik ben iedere keer een avondje aan het werken", vertelt Carlijn Beije over de versieringen op haar paard Spekkie. Bloemetjes van crêpepapier prijken in de manen en de staart van het dier. "Een beetje vrolijke kleuren richting het voorjaar", legt Beije de gedachte erachter uit.

Gekleurde pony
Met al die versieringen moest ze wél een paar keer Buienradar checken. "Als het gaat regenen heb ik een paar weken een gekleurde pony in de wei, dus ik hoop dat het droog blijft", lacht ze.

Ook het paard van Marissa de Nijs is vrolijk versierd. Hoewel ze de versieringen niet zelf maakte, was ze toch nog drie dagen bezig om alles passend te maken. Al die moeite heeft ze er wel voor over. "De kinderen zijn helemaal happy dat de paarden zo mooi versierd zijn. Het is gewoon een fantastisch evenement."

2,5 uur rijden
Langs de route staat veel publiek om de versierde paarden te bewonderen. Foto's en filmpjes worden gemaakt. En niet iedereen woont om de hoek. "Ik ben bijna 2,5 uur onderweg geweest", vertelt Brigitta Rosendal. Ze is vanuit Barneveld naar Burgh-Haamstede gereden, speciaal voor de Straô. Een keer meedoen staat zeker op haar bucketlist. Maar voorlopig vindt ze dat iets te spannend op zo'n groot paard. "En ik heb dan sowieso een trapje nodig." Voor nu geniet ze als toeschouwer. "Ik ben er echt helemaal verliefd op."

Heb jij deze gemist, maar wil je ook graag bij een Straô zijn? De komende weken is het nog Straô in Ellemeet, Scharendijke, Serooskerke en Noordwelle.

Benieuwd hoe de Strao eruitzag? Je ziet het op de website van Omroep Zeeland.

germie

Re: Uitgebreide versieringen tijdens Strao in Burgh-Haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Als het dichterbij was, dan had ik gewoon een keer de trailer gepakt om mee te rijden. Maar Groningen-Zeeland is niet zo eerlijk voor paardlief.
Er rijden overigens ook vaak andere rassen mee dan trekpaarden, dus daarom zou mijn paard er ook netjes tussen passen, maar helaas te ver weg.