Na dodelijke aanrijdingen met katten vreest manege ook voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Na dodelijke aanrijdingen met katten vreest manege ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:40

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

KATWIJK - 'Heel tragisch en verdrietig.' Het heeft al de levens van zes katten gekost: de herinrichting van de Tjalmaweg in Katwijk. Althans, volgens bezorgde paardeneigenaren. De manege waar hun paarden staan ligt aan de Kooltuinweg, vroeger een rustige ventweg. Maar door de herinrichting van de naastgelegen weg scheuren er nu elke dag auto's voorbij. 'Een aanrijding met een paard overleef je niet.'

Vroeger lag er een sloot tussen de Kooltuinweg en de Tjalmaweg (N206) in Katwijk. Sinds de herinrichting van de N206 is dat een open verbinding, waardoor de Kooltuinweg een populaire sluiproute is geworden voor automobilisten die de drukte op de Tjalmaweg willen omzeilen.

'Het heeft nu al fatale gevolgen gehad', legt Suzanne Berkhout uit. 'Het is heel tragisch en verdrietig. Zes katten die in de stal leven zijn al doodgereden.' Haar paard Madeline staat ook in de manege langs de Kooltuinweg. 'We hebben twee hele leuke stalhonden. Eén daarvan is al geschept door een auto.' De hond heeft hier een blessure aan overgehouden.

'Ongeluk met paard overleef je niet'
'Er staan hier 120 paarden op stal', gaat ze verder. 'Het probleem met paarden is dat je nooit honderd procent controle hebt over het gedrag. Ze kunnen een keer schrikken en dan rennen ze weg. Ze zien dan niet waar ze heenrennen. Als dat gebeurt kan het op de Kooltuinweg of Tjalmaweg een ongeluk veroorzaken. Een ongeluk met een paard overleef je niet.'

De paardeneigenaren hebben nu een brief aan de gemeente gestuurd. Momenteel komen er op de Kooltuinweg nog twee bussluizen. 'Die zijn nu nog voor vrij gebruik', vertelt Berkhout. Ze wil dat er een hoog hek komt tussen de dubbele busbaan op de Kooltuinweg, zodat de weg alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk blijft.

'De gemeente heeft ons laten weten dat ze denken dat de situatie opgelost is doordat er een fietspad op de Kooltuinweg komt. Maar wij denken dat dat niet gaat helpen.'

De gemeente Katwijk laat desgevraagd weten dat zij op de hoogte zijn van de situatie bij de manege en 'begrijpt de zorgen die daar leven'. 'Provincie Zuid-Holland is opdrachtgever van dit project. De provincie is samen met de aannemer met de manege in gesprek om tot een goede oplossing te komen. Zij zijn hiermee aan de slag gegaan', zegt een woordvoerder van de gemeente.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Het lijkt mij dat als je paarden hebt staan die zo onvoorspelbaar zijn, jij degene bent die maatregelen neemt zodat deze niet de openbare weg op komen en niet van de gemeenschap verwacht dat er een hek op kosten van hen wordt geplaatst voor de dieren in jouw beheer. Je hoort je honden en katten op het erf te houden en als ze dat niet doen is dat toch echt je eigen risico.

Ik snap dat het vervelend is dat het drukker is voor de deur maar dit argument slaat echt kant noch wal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Ik snap wel dat als je altijd met je stal en beestjes langs een rustige weg hebt gezeten en nu ineens langs een drukke provinciale weg zit waar heel hard wordt gereden je niet blij bent…
Dan ga je toch even minder makkelijk met je paard op stap…

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Ik snap dat het echt zuur en wennen is als een weg opeens zoveel drukker wordt... Daar zou ik ook niet blij zijn en snap dat ze deze argumenten aandragen om bezwaar te laten horen in de hoop dat er wat wordt gedaan.

Maar ik vind ook dat je zelf maatregelen kan treffen, zoals een toegangshek dat direct weer wordt gesloten als er iemand het erf op of af is gekomen, eventueel stroomdraadjes bij de afrit om de honden op het erf te houden... Dat verminderd de kans op ellende ook al wat meer....

Sanano

Re: Na dodelijke aanrijdingen met katten vreest manege ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

IK vind dit ook wel een beetje appels met peren vergelijken een kat loop overal heen en een hond kan dat ook maar een paard? Daar kun je zelf een hoop aan doen met een goede afrastering. Dat je niet blij bent met zo'n weg dicht langs je stal kan me wel voorstellen.

Gini

Re: Na dodelijke aanrijdingen met katten vreest manege ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 42 min geleden

Het ziet er op de foto nou niet echt een rustige omgeving uit? Maar goed, ik snap dat meer verkeer dan je gewend bent niet leuk is.