Sport
Voor de zussen Madelief (15) en Merle (11) van Waes uit Oosterhesselen werd het KNHS regiokampioenschap dressuur van Drenthe eentje om nooit te vergeten. In Hippisch Centrum Exloo namen ze drie regiotitels mee naar huis en daarmee ook een ticket voor het Nederlands Kampioenschap in Ermelo.
Madelief werd kampioen in de klasse M1 cat. D/E met Jack én in de klasse B cat. D/E met Diggy Dex van de Vennehof. Zus Merle pakte de titel in de klasse B cat. D/E met Super Salvador.
'Te mooi om waar te zijn'
"Dat is inderdaad wel heel bijzonder", zegt Madelief nuchter over het succes. In Exloo verscheen ze dus met twee pony's aan de start. "Ze waren er allebei klaar voor om het regiokampioenschap te lopen, dus ik ging het daar gewoon mee proberen. Met twee pony's kampioen worden is te mooi om waar te zijn."
"Met Jack kon ik mijn proef rijden zoals we getraind hebben. Met mijn jonge pony Diggy Dex was het extra bijzonder: hij vond het spannend in de baan, maar bleef toch voor me werken. Dat ik met deze pony's naar het NK mag, maakt me enorm trots en dankbaar."
Ook Merle was trots op haar pony: "Hij doet altijd zijn best. Ik ben superblij met deze titel. Mijn pony is nog niet zo lang bij mij en dit werk is allemaal nieuw voor hem. Er zijn nog verbeterpunten, maar ik heb heel veel zin in het NK."
Band met het paard
Voor Madelief is dressuur veel meer dan een wedstrijd. "Je moet heel erg ingespeeld zijn met je pony en je hebt heel erg een band met elkaar. Dat vind ik daar eigenlijk zo leuk aan." Die band bouw je niet in een paar uurtjes per week op. "Ik train elke dag met ze."
Het harde werken wierp in Exloo dus zijn vruchten af. En naast de titels volgt een andere beloning snel: over twee weken staat het Nederlands Kampioenschap dressuur in Ermelo op het programma. Zowel Madelief als Merle mag daar starten.
Of ze kans maakt op de nationale titel? Madelief blijft realistisch: "Nou, dat denk ik niet. Maar je hoopt natuurlijk altijd van wel en we gaan er natuurlijk heel hard voor trainen."
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.