Sport
Thian de Vries is in Goes voor het eerst in zijn carrière uitgeroepen tot Sportman van het jaar. Bij de vrouwen ging de prijs eveneens voor de eerste keer naar Dinja van Liere. In totaal waren er zeven prijswinnaars tijdens het Zeeuws Topsportgala. Tessa Baaijens-Van de Vrie stal de show. De Paralympisch sporter van het jaar pakte haar moment op het podium en zei: "De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Sportman van het jaar
Dat De Vries Sportman van het jaar werd, heeft hij te danken aan zijn zes overwinningen in 2025. De kickbokser uit Borssele behield zijn ongeslagen. Bij de bond Enfusion haalde hij zijn derde wereldtitel binnen (in het middleweight) en zijn reis naar Japan bekroonde hij met een gewonnen wereldtitel in het K-1 (cruiserweight).
De Vries was er zelf niet bij in Goes. "Thian is geblesseerd geraakt. Hij heeft er even voor gekozen om rust te nemen", zei Luc Verheije, zijn coach. Hij nam de prijs in ontvangst. Wel gaf hij mee dat de kickbokser weer mooie partijen heeft dit jaar, waarvan eentje volgende maand in Goes. Voetballer Jan Paul van Hecke (de winnaar van vorig jaar) en wielrenner Mick van Dijke waren de andere twee genomineerden in deze categorie. Van Hecke was vorig jaar de favoriet van de jury.
Sportvrouw van het jaar
Dinja van Liere was al vaker genomineerd voor de titel Sportvrouw van het jaar, maar kreeg 'm nu pas voor het eerst. De uit Kapelle afkomstige amazone vierde in 2025 diverse successen: ze werd Nederlands kampioene in zowel de Zware Tour als de Lichte Tour en greep in Duitsland een titel op het WK voor jonge paarden.
Haar prestaties in 2024 waren weliswaar grootser - twee vierde plaatsen op de Olympische Spelen en winst bij het CHIO in Rotterdam - maar toen koos de jury voor kitesurfster Annelous Lammerts, die een bronzen medaille had gewonnen op de Spelen. Nu kreeg Dinja van Liere de voorkeur boven hockeyster Imke Verstraeten en voetbalster Danique Tolhoek.
"Vorig jaar werd ik nog afgetroefd door Annelous", zei ze op het podium. Daar kreeg ze uitgerekend door Lammerts de trofee overhandigd. "Dat was natuurlijk terecht. Ik ben heel met wat ik ook in 2025 heb kunnen laten zien."
Sporttalent van het jaar
Megan Arens kan nog een bokaal aan haar prijzenkast toevoegen. De 18-jarige wielrenster uit Kruiningen werd in De Mythe uitgeroepen tot Sporttalent van het jaar. Vorige maand kreeg ze in Heinkenszand ook al de Theo Middelkamp Trofee, voor de beste wielrenner van het jaar. Arens viel vorig jaar op met haar wereldtitel bij de junioren. In Rwanda was ze bij de tijdrit veruit de snelste van alle deelneemsters. Ook won ze de Piccolo Trofeo Alfredo Binda, een klassieker voor rensters onder 18 jaar.
Arens was zelf niet aanwezig in Goes. Ze heeft afgelopen week haar profdebuut gemaakt in de UAE Tour bij Picnic PostNL. Ze was op de terugweg en kon er via een videoverbinding toch bij zijn. Ze gaf aan dat de overstap naar de profs nog niet eenvoudig is. "Als je bij de junioren goed bent, dan kun je bij veel wedstrijden voorin meedoen. Maar bij de vrouwen is dat anders. Maar ik krijg de tijd om te leren." Bij de talenten waren er vier in totaal genomineerden. Naast Megan Arens waren dat atlete Felien Wibbelink, dressuuramazone Tessa Kole en voetballer Dies Janse.
Sportploeg van het jaar
Voor Hoek was 2025 een waar succesjaar. De ploeg van trainer Gèrard de Nooijer werd kampioen in de Derde Divisie; uitgerekend bij de derby tegen Kloetinge werd de titel binnengehaald. En na de zomer was de start in de Tweede Divisie ook verbluffend. De kers op de taart was het halen van de tweede ronde van de KNVB Beker.
Namens Hoek nam aanvoerder Steve Schalkwijk, die langdurig geblesseerd is, de bokaal in ontvangst. Hij noemde het een bizar jaar. "We hebben iets bijzonders neergezet en zijn er heel trots op." Het was voor het eerst in vele jaren dat er bij het Zeeuwse sportgala weer een prijs was voor een sportploeg. De enige concurrent was het vrouwenteam van Beach Soccer Zeeland.
Paralympisch sporter van het jaar
Bij de paralympische sporters viel de keus van de jury voor het eerst op Tessa Baaijens-Van de Vrie. De 45-jarige amazone uit 's-Heer Hendrikskinderen pakte afgelopen zomer twee medailles tijdens het EK paradressuur in Ermelo: brons individueel en zilver met het landenteam. "De wonderen zijn de wereld nog niet uit", grapte ze. Ze had de prijs op haar leeftijd niet meer verwacht. Op het podium kondigde Baaijens-Van de Vrie aan dat ze nog wel even doorgaat. Ze wil graag in 2028 meedoen aan de Paralympics van Los Angeles. "Ik ga niet voor een medaille, ik ga voor goud." Baaijens-Van de Vrie kreeg in deze categorie de voorkeur boven rolstoelbasketbalster Sylvana van Hees en skiester Enikö Smulders. Van Hees ging vorig jaar met de prijs aan de haal.
Sportvrijwilliger van het jaar
Voor de derde keer was er ook weer een vrijwilligersprijs. Die ging dit jaar naar Leo Bakker. Er waren drie genomineerden. Niet de jury koos de winnaar, maar het publiek. Bakker is hét gezicht van Trimbelangen Midden-Zeeland. "Maar deze prijs is niet alleen voor mij. De andere mensen die hieraan hebben meegeholpen, mogen ook meeglunderen."
Maatschappelijk initiatief
De prijs voor het beste 'maatschappelijke initiatief', een nieuwe categorie bij het Sportgala', ging naar Groede Fit. In 2025 is de dorpsraad begonnen met het stimuleren van sporten en bewegen bij jong en oud. De prijs werd uitgereikt door Jo-Annes de Bat, die vanaf 23 februari staatssecretaris is. Hij is nu nog gedeputeerde en heeft in die rol heel veel betekend voor de Zeeuwse sport. Vandaar dat SportZeeland deze nieuwe trofee naar hem heeft vernoemd. "Ik ben toch nog niet dood?" reageerde hij. Maar hij gaf wel aan vereerd te zijn.