Bokt Community
Vanaf januari hebben we een nieuwe rubriek op VN. In 'Jouw paard, jouw verhaal' vertelt een Bokker over zijn of haar paard. Vind jij het ook leuk om te vertellen hoe je aan je paard gekomen bent, hoe de afgelopen jaren geweest zijn en wat je nog graag wil doen met je paard? Stuur dan een PB naar Bellatrix om je op te geven. PB's worden behandeld op volgorde van aanmelden.
De derde Bokker die graag over haar paarden praat, is Seven.
Hoe ben je aan je paard gekomen?
Ik was 1.5/2 jaar geleden op zoek naar een nieuwe merrie voor de fok en sport.
Ik heb samen met onze ruiter een stuk of 10 paarden bekeken door het hele land en zelfs al 1 laten keuren die er helaas er niet doorheen kwam, dus je kunt wel raden dat de teleurstelling groot was.
We besloten het eerst maar even op te geven, tot ik via via een berichtje kreeg van een fokker bij ons in de buurt die ging stoppen/verminderen met paarden en dat die heel fijne paarden fokte. Dus daarheen gebeld en ja ze hadden er een stuk of 5 te koop. Nadat we een afspraak hadden gemaakt, zijn mijn man en ik ze samen gaan bekijken. Ze waren eigenlijk niet helemaal wat ik zocht, want ze waren niet gereden. We konden ze dus niet te proberen, en ze hadden allemaal een veulen aan de voet, maar we zijn toch verliefd geworden op 2, of beter gezegd 3, paarden. Na een nachtje slapen, hebben we aangeven dat we er 1 wilden kopen. Dat werden er al snel 2, en na wat overleggen en onderhandelen zelfs 3.
2 volwassen elite merries en 1 van hun veulens. Een merrie was tevens drachtig, dus eigenlijk werden het er al snel 4.
We hebben ze aan huis staan en ik geniet dus elke dag van ze. De weilanden liggen naast ons huis en ik kan ze vanuit onze vele ramen elke dag lekker zien grazen.
Een van de dames heet Odi. Zij had geen veulen meer en was gust. Haar hebben we al snel sinds de aankoop onder het zadel geprobeerd en dat was gelijk raak. Ze is een heerlijke merrie, top braaf maar heet en ontzettend veel go. Ondanks dat ik haar niet heb kunnen proberen, is ze echt precies wat ik zou zoeken in een paard. Een lot uit de loterij. De andere dame is Helga. Zij had een veulen van Extreme US aan de voet, welke we naar de opfok hebben gedaan toen hij 8 maanden was. Tevens was ze weer drachtig voor 2025. Helga hebben we nu dus na haar veulen weer wat opgepakt en ook bij haar is het opstappen en wegrijden. Geweldig braaf karakter, maar ook veel go en ze is super werkwillig.
We hebben nog veel contact met hun fokker en vorig jaar kwam ter sprake dat ze de zus van onze Helga ook nog te koop hadden. Die was tevens drachtig en omdat we geen pure fokmerrie meer hadden, waren we er al snel uit. Ook zij mocht naar onze stal komen en zo hadden we er ineens 5
Daar kwamen nog 2 merrieveulens bij om op te fokken samen met Volumia, het veulen van Gisele en Intotsal hebben we nu dus alweer 8 paarden.

Helga en Utley. Foto: eigen archief
Wat zijn memorabele momenten die je met hem hebt meegemaakt?
De geboorte van Vortex en Volumia. Het is altijd weer geweldig om mee te maken, zeker als alles goed gaat en ze zo goed op lijken te groeien. Natuurlijk was mijn eerste buitenrit met Odi geweldig. Wat een kracht heeft dat paard.

Wat doe je allemaal met ze?
We rijden ze meerdere keren per week, tevens zijn we gek op de TRT-methode en trainen we ook veel aan de hand. Het is geweldig om te zien hoe de paarden groeien in zelfvertrouwen en dat we dat ook weer terug kunnen pakken onder het zadel. Daarnaast maken we gerust een sprongetje, maken we vaak een buitenrit in het bos achter ons huis of gaan we met de trailer op pad.
Wat zou je nog eens willen doen met de paarden?
Starten staat al geruime tijd op de planning en ik heb sinds kort een op maat gemaakt jasje dus dit wordt mijn jaar met een van de dames. Wie het precies wordt moeten we nog even uitvechten want beide dames zijn gewoon heel erg leuk. Daarnaast zou ik heel graag eens met ze naar het strand willen. Vorig jaar hebben we (onze ruiter en ik) op Terschelling een strandrit gemaakt. Dat was echt geweldig en het is zeker nog een droom dit met onze eigen dames te aan doen.

Wat vinden je paarden het leukste om te doen?
Ze zijn allemaal heel verschillend in wat ze leuk vinden. Odi is gek op aan de hand werken en mag heel graag haar piaffe-/passage-aanleg laten zien, ook als je daar wellicht niet helemaal om vroeg. Helga houdt heel erg van van alles doen. Ze is gek op afwisseling en pakt alles altijd gelijk op. Maar allebei gaan ze heel graag het bos in en genieten ze van echt eens gas geven zonder omheiningen

Hoe zou je hun karakter beschrijven?
Odi: gevoelig, werkwillig en het altijd beter willen doen, sensibel, warm en knuffelig, maar ook wat eenkennig. Een echte werker die altijd alles perfect wil hebben en bij voorkeur hetzelfde.
Helga: echte knuffel, een 'broekzakpaard', super werkwillig en altijd snurken met de staart erop, maar dan verder niet reageren.

Gisele: kijkerig gevoelig, super vriendelijk, de leider en matriarch van de kudde.
Utley: net als zijn moeder Helga, een broekzak paard, wil altijd bij je zijn, werkwillig en heel mensgericht.

Gisele. Foto: eigen archief
Zou je ooit weer een paard kopen na het overlijden van je huidige? Waarom wel/niet?
Ja zeker ik kan niet zonder ze. Ook al denk ik echt ook wel eens "pfff wat is het veel werk na een lange werkdag", maar ik moet er niet aan denken ze niet meer te hebben. Er wordt ook zeker wel eens wat verkocht, want eigenlijk heb ik er nu weer teveel.

Wellicht heb je door dat ik zeg 8, maar dat als je telt er 7 zijn. Dat komt omdat ik er 1 te koop heb, die ik hier niet noem. Ik verwacht dat die snel verkocht zal zijn.