Terugblik Bram Chardon op wereldbekerfinale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Terugblik Bram Chardon op wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:05

Hoefnet
Sport

Bram Chardon. Foto: © FEI/Leanjo de Koster

Gisteravond schreef Dries Degrieck geschiedenis. Hij won voor de allereerste keer ooit de wereldbekerfinale en het was daardoor ook de allereerste keer dat de finale werd gewonnen door een Belg. Een zeer indrukwekkende prestatie, waar Bram Chardon net niet aan kon tippen. Hij won de eerste ronde op zaterdagavond maar doordat er zondag in beide ronden een bal viel, kon hij net niet mee over.

We blikken met hem terug op de finale. “Allereerst is Dries natuurlijk de terechte winnaar”, laat Bram Chardon na afloop weten. “Hij heeft het hele seizoen super goed gepresteerd en je ziet dat hij nu steeds beter met de druk om kan gaan. Vandaag kwam hij tijdens de drive-off als allerlaatste de baan in. Je weet dan precies hoe de kaarten ervoor staan, wat je je eventueel kan permitteren en wat niet. Dat kan ik je voordeel zijn, maar dan moet je wel je zenuwen onder controle hebben. Ook toen hem voor hem in de drive-off een bal viel behield hij zijn focus geweldig. Hij maakte het super goed af, een verdiende overwinning in mijn ogen”.

Wat teleurgesteld
Hoe kijkt Bram terug op zijn eigen ronden deze finale? “Ik heb een heel goed span. Ze zijn snel, wendbaar en ik denk dat ze nog veel meer in hun marge hebben. Vorig jaar heb ik twee nieuwe paarden toegevoegd, zij liepen nu dus pas hun tweede seizoen. Dries heeft tijdens de drie gereden ronden tijdens de finale maar één bal laten vallen. Voor mij vielen er in totaal twee en voor Boyd vier. Dries heeft dus echt wel weinig fouten gemaakt én hij bleef snel. De terechte winnaar dus. Ik ben wel wat teleurgesteld in het feit dat ik de laatste drie wedstrijden die ik reed de eerste dag won, maar het dan niet altijd af kon maken op de tweede dag.”

Minder tijd voor herstel

Zaterdagavond won Bram Chardon ook weer. Hij bleef foutloos én was de snelste. “Maar ik vond dat ik toen in hindernis negen de draai naar de B-poort iets te wijd had genomen. Dat wilde ik zondag dus anders doen, maar doordat ik hem zo kort pakte kwam ik wat in de problemen met het omstellen daarna. Ik zat gewoon niet op de ideale lijn en daardoor viel er een bal.”

“Daardoor plaatste ik me als derde voor de drive-off en dat betekent dat je als eerst van start moet. De paarden hadden daardoor niet lang rust gehad om te herstellen. Dat hoort erbij hoor, ik klaag er niet over. Dat is hoe de sport in elkaar steekt, maar doordat ze iets minder tijd hadden om te herstellen merkte ik dat de snelheid niet zo hoog was als ik van hen gewend ben. Ze waren iets minder scherp en fris dan op zaterdag en in de eerste ronde op zondag.” Er viel een bal en Bram was iets meer dan drie seconden langzamer dan Dries.

“Vier menners aan elkaar gewaagd”
Boyd Exell maakte meer fouten en daardoor eindigde Bram op de tweede plaats. “Maar ik geef niet op! Ik heb de finale al drie keer gewonnen. Daar ben ik trots op, maar ik wil heel graag weer bovenop het podium staan. Mijn paarden zijn nog jong, ze werken super samen én ik heb geweldige grooms die ook deze finale geen fouten hebben gemaakt. Tegelijkertijd ben ik natuurlijk trots dat ik vandaag ook weer op het podium sta, het blijft bijzonder om hier samen met je vader te zijn, om de strijd aan te gaan met de besten ter wereld. Dit seizoen waren het Boyd, Dries, ik en mijn vader die aan elkaar gewaagd waren. Heel leuk, er zijn seizoenen geweest dat de strijd vooral tussen twee menners plaatsvond, maar dit seizoen was er vanalles mogelijk en dat is tijdens de finale wel bewezen.”

Vanaf 2018 wisselden Boyd Exell en Bram Chardon elk seizoen de overwinning. Klik hier voor het overzicht van de wereldbekerwinnaars de afgelopen jaren. “Het is heel goed voor de sport dat Dries nu voor de allereerste keer wint. Daarnaast was Christoph Sandmann na jaren afwezigheid dit wereldbekerseizoen weer terug. Super knap dat hij zich gelijk kwalificeerde voor de finale en dan ook nog als vijfde eindigde.”

Klik hier voor alle resultaten