Dries Degrieck wint allereerste wereldbekerfinale ooit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dries Degrieck wint allereerste wereldbekerfinale ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:11

Hoefnet.nl
Sport

Dries Degrieck met zijn vierspan op weg naar zijn de overwinning in de wereldbekerfinale 2025-2026. Foto: ©FEI/Artiste-Associé Photographes

Wat een ongekend slot van het wereldbekerseizoen 2025-2026! Boyd Exell won dit seizoen alle wedstrijden waarbij hij streed om de punten. Hij liet in vier van de acht wedstrijden iedereen achter zich en was daarmee dé favoriet voor de finale in Bordeaux.

Vandaag was de bevestiging dat een wedstrijd pas beslist is aan het eind, dat het lang niet altijd te voorspellen is hoe het loopt! Een bizarre avond, waarin het dicht bij elkaar leek te liggen qua tijden, maar waar iedereen fouten maakte. De één meer dan de ander en dat was in het voordeel van Dries Degrieck. Hij won met zes seconden voorsprong op Bram Chardon, de nummer twee, zijn allereerste wereldbekerfinale ooit!

“Ik heb een super consistente wedstrijd gereden, zowel gisteren als vandaag. Ik denk dat dat het verschil heeft gemaakt! Ongelofelijk, ik kan het nog niet helemaal beseffen”, laat Dries Degrieck gelijk na afloop weten.

Punten van gisteren tellen mee
Vandaag ging iedereen, behalve de winnaar van gisteravond Bram Chardon, met extra strafpunten van start. Iedereen kreeg 50% van het verschil in seconden van hun ronde van gister met de tijd van Bram, extra aan het eind van de eerste ronde vandaag.

Jérôme Voutaz ging als eerst van start. Hij had iets meer dan tien seconden extra tijd door gisteren en er viel een bal op poort zeven. Vervolgens reed Benjamin Aillaud een vloeiende en foutloze ronde, en eindigde drie seconden boven Jérôme. Vervolgens wist Christoph Sandmann de leiding over te nemen. Ook hij bleef foutloos, hij nam ongeveer acht seconden mee door gisteren en eindigde op 160.48 seconden in totaal.

Strijd om de drive-off
Daarna was het de beurt aan Boyd Exell. Hij ging als een speer van start en wist dat hij iets goed te maken had na gisteren. Hij bleef foutloos en finishte in 144.82 seconden, maar door de vier seconden extra door gisteren eindigde hij op 149.20 seconden in totaal.

Een uitgangspunt waar IJsbrand Chardon vervolgens niet aan kon tippen. Voor hem vielen twee ballen in hindernis vijf en dat kwam hem duur te staan. Hij finishte in 148.30 seconden maar eindigde op een totaal van 160.00 seconden. Daarna waren alleen Dries Degrieck en Bram Chardon aan de beurt.

Dries Degrieck bleef ook foutloos én was super snel. Omdat hij maar 0.41 extra seconden extra meenam van gisteren, was zijn tijd van 147.07 seconden snel genoeg om de eerste plaats in het tussenklassement over te nemen van Boyd Exell. Ook Bram Chardon ging als een speer van start. Zijn split tijd was 0.68 seconden sneller dan Dries, minimaal dus! Helaas viel er vervolgens een bal in hindernis negen… Door zijn tijd van 146.42 seconden verwees hij zijn vader naar de vierde plaats en selecteerde hij zich als derde voor de drive-off.

Hoofd koel houden
In de drive-off vervielen poort 5B en 9E. Bram Chardon ging als eerst van start. Hij zette alles op alles, maar doordat zijn rechter voorpaard het element van de D in hindernis vijf raakte, viel er een bal. De score van de drive-off werd vervolgens opgeteld bij het totaal van de eerste ronde en daarmee eindigde Bram op een totaal van 289.69 seconden.

Boyd Exell leek er een schep bovenop te doen qua tempo, maar ook voor hem viel een bal in hindernis 5. Daarna was zijn split tijd ongeveer drie seconden sneller dus hij kon zich niet nóg een fout permitteren! “Mijn paarden voelden goed en super snel. Ik besloot dus alles op alles te zetten om die fout goed te maken met een snelle tijd, maar toen kwam ik te hard hindernis negen in rijden”, laat Boyd na afloop weten. “Daardoor viel er een element en daarmee ook de bal die erop lag. Toen de paarden er later opnieuw langs moesten en ernaar keken, viel er ook een tweede bal in hindernis negen. Drie ballen dus in totaal en dat bracht hem op een eindtotaal van 294.33 seconden… Daarmee nam hij plaats onder Bram Chardon, een situatie waarvan iedereen weet dat het mogelijk is, maar wat het afgelopen seizoen onmogelijk leek.

Onwerkelijk
Daarna was het de beurt aan Dries Degrieck. Statistisch gezien stond hij dus al bovenaan, maar dat het pas definitief is als je over de finisht bent, bleek duidelijker zichtbaar dan ooit. Maar Dries hield zijn hoofd koel. Zijn split tijd was acht seconden sneller dan Bram, daarna viel er een bal maar dat kon hij zich veroorloven. Met zijn totaalscore van 283.67 had hij zes seconde minder dan Bram Chardon en is dus zonder twijfel de wereldbekerwinnaar van 2025-2026!

“Ja, ongelofelijk”, laat Dries na afloop weten. “Ik ben de jongste deelnemer van het seizoen en ik wist dat ik het tegen super ervaren en meervoudig wereldbekerwinnaars Boyd Exell, Bram Chardon en IJsbrand Chardon zou moeten opnemen. Ik denk dat ik mijn overwinning hier te danken heb aan het feit dat ik heel consistent heb gereden.”

“Alle fouten dit seizoen heb ik zelf gemaakt, de paarden waren top. Ik had dit seizoen een nieuw paard rechtsachter staan, Kimano. Dat we nu winnen is natuurlijk een bevestiging dat hij een super goede aanvulling is geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat deze overwinning onwerkelijk voelt. Ik denk dat het nog moet bezinken.”

Goede zaken door Michael Mayer
De menners zijn na afloop te spreken over het parcours van parcoursbouwer Michael Mayer in de finale. “Hij heeft dit jaar de parcoursen van de wereldbekerwedstrijden in Geneve, Londen en de finale hier in Bordeaux gebouwd. Hij heeft heel goed naar de parcoursen van de anderen gekeken, dat geanalyseerd, erover in gesprek gegaan met de menners en heeft vervolgens zelf hele vloeiende, spectaculaire én diervriendelijke parcoursen gebouwd. In mijn ogen heeft Mayer de formule super goed in de vingers. Ook Jeroen Houterman heeft in mijn ogen hele goede parcoursen gebouwd dit jaar”, laat Boyd Exell weten.

Klik hier voor alle resultaten

Klik hier voor het fotoalbum