Algemeen
Zus en broer Hannelore (15) en Loic Timmerman (13) zijn beide zeer actief én succesvol bezig. Zo eindigde Loic als vijfde op het EK Jeugdmennen in Flyinge 2024 bij de Children en Hannelore eindigde op hetzelfde EK als elfde.
De twee zijn ambitieus, trainen serieus én krijgen veel support van beide ouders. “Mijn vrouw en ik zijn beide echte paardenliefhebbers. We hebben beide onder het zadel gereden en vanaf dat Hannelore ongeveer zes jaar oud was zijn we in aanraking gekomen met de mensport”, laat vader Jan Timmerman weten.
Leidsels overgedragen
“Van het een kwam en het ander en uiteindelijk heb ik één seizoen wedstrijden gereden met mijn tweespan. Daarna vonden de kinderen het net zo interessant en leuk als ik, waardoor ik de leidsels heb overgedragen aan hen.”
De familie Timmerman beleeft de mensport dus met elkaar. Hoogtepunt voor hen was de marathon van het EK in Flyinge. “Daar won Hannelore de marathon, ik stond achterop, en Loic eindigde als derde met mijn vrouw als groom. We stonden dus alle vier op het podium, heel bijzonder!” De dag erna won Hannelore als kers op de taart ook nog de vaardigheid, waarmee ze op de elfde plaats in totaal eindigde.
Eén menwedstrijd
Er is dus geen twijfel over dat de twee dus zeer succesvol zijn, maar dat gaat niet ten koste van alles. Hannelore haar pony Comm’s Forest Brunnera, waarmee ze als elfde eindigde op het EK van 2024 en de marathon en vaardigheid won, is nu twintig jaar oud en daarom heeft de familie besloten er een veulen uit te fokken, dat mogelijk de opvolger kan worden.
D’Acordo, de pony waarmee Loic als vijfde eindigde op het EK, is verkocht naar Engeland is daar actief met enthousiaste jeugdmenners. “Loic is op dit moment bezig met de jonge Duitse rijpony Cyrios, die dit jaar zeven jaar oud wordt. Hannelore is bezig met de elfjarige New Forest pony Midas, maar beide pony’s lopen ook onder het zadel én hebben nog maar één menwedstrijd gelopen! We gaan het komende jaar dus goed de tijd nemen om beide pony’s fijn en duurzaam op te leiden, onze focus ligt dit jaar dus niet op het EK, maar op de trainingen onder begeleiding van Glenn Geerts.”
Niet overhaasten
“We willen niets overhaasten. 2025 stond in het teken van de opleiding en trainingen van de pony’s thuis. Ze reden toen beide al de allereerste menwedstrijd aan het eind van het seizoen, maar daardoor hebben ze dus nog niet veel wedstrijdkilometers in de benen. Daarnaast is het EK dit jaar in Roemenië, een behoorlijke reis dat veel vraagt van de pony’s en het team natuurlijk.”
“Doordat we hebben besloten onze focus dit jaar niet op het EK te leggen, hebben we een iets ander avontuur dan in 2024. Tegelijkertijd hebben we natuurlijk geen glazen bol, hoe het seizoen daadwerkelijk gaat uitpakken is altijd de vraag. Misschien gaat het wel gewoon top, dat weten we niet. We starten dit jaar nationaal en mogelijk ook een internationale wedstrijd om het wedstrijdritme rustig op te bouwen. Maar we hebben er in ieder geval super veel zin in! Het wegwijs maken van de pony’s is een hele leuke uitdaging.”
Op de website van Hoefnet zijn foto's te zien.