Paard overlijdt na val op ruiterpad in Bergen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard overlijdt na val op ruiterpad in Bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:07

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard en ruiter zijn zondagmiddag ten val gekomen op het ruiterpad tussen de Waterleidingweg en Blijdensteinweg in Bergen. Hierbij kwam het paard vast te zitten in een diep uitgesleten deel van het pad.

De ruiter lukte het niet om het paard weer overeind te krijgen waarna de brandweer uit Bergen ter plaatse kwam en die heeft met verschillende hulpmiddelen meerdere pogingen gedaan om het paard op de benen te krijgen.
Omdat het paard steeds verder uitgeput raakte en ook zijn lichaamstemperatuur daalde werd in overleg met de ruiter en medewerkers van Manege Poelenburg besloten een dierenarts in te schakelen. Deze dierenarts besloot om het paard ter plekke in te slapen.

De ruiter is niet gewond geraakt.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Banjer op Gisteren, 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Elisa2

Re: Paard overlijdt na val op ruiterpad in Bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Echt een afschuwelijk ongeluk zeg..sterkte voor de eigenaar/ ruiter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Verschrikkelijk wat ongelooflijk naar! Hoe is het toch mogelijk, wat verdrietig. Sterkte voor de betrokkenen!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Och, wat verschrikkelijk zeg.
Wat sneu om zo je paard te verliezen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

O bah wat naar. Veel sterkte voor alle betrokkenen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Oh jeetje dat is hier vlakbij. Heel veel gereden daar. De ruiterpaden zijn gigantisch diep inderdaad
Dit is Schoorl naar in het hele gebied heb je wel zulke stukken, en dan niet zo laag als op de foto maar wel een meter, 1,20 hoog op sommige plekken
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Wat een naar ongeluk waarin het wel heel snel van ontspannen ritje naar ergste nachtmerrie gaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Dorine92 schreef:
Oh jeetje dat is hier vlakbij. Heel veel gereden daar. De ruiterpaden zijn gigantisch diep inderdaad
Dit is Schoorl naar in het hele gebied heb je wel zulke stukken, en dan niet zo laag als op de foto maar wel een meter, 1,20 hoog op sommige plekken
[ Afbeelding ]

Wow dit is heftig! Ik kon me niks voorstellen bij de omschrijving maar op basis van jouw foto zie ik het ineens helemaal voor me. Bah. Veel sterkte voor de betrokkenen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Heel veel sterkte voor de eigenaar

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

Kon me er ook niets bij voorstellen. Na de hierboven geplaatste foto kan ik het me al veel beter voorstellen. Zeer naar ongeluk. Veel sterkte aan de ruiter/eigenaar.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

Wat een verschrikkelijk ongeluk, veel sterkte voor de eigenaar.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

petraaken schreef:
Kon me er ook niets bij voorstellen. Na de hierboven geplaatste foto kan ik het me al veel beter voorstellen. Zeer naar ongeluk. Veel sterkte aan de ruiter/eigenaar.

Besef ook dat er in die smalle paden ook soms steile afdalingen zijn of juist om te klimmen…. Ik push m’n fjord altijd al om goed op te letten en zn voeten op te tillen. Verbaasd mij niks dat als indd je paard daarin struikelt en vervelend terecht komt, hij klem zit…. :(

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

O, jakkes, zo’n pad. Wat een raar en naar ongeluk. Sterkte voor de betrokkenen.

Ik heb ook wel eens op zo’n pad gereden en me nooit gerealiseerd hoe eng dat kan zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Op sommige plekken ook boomwortels over het pad met hoogteverschillen van 20cm of meer. Ik heb daar ook een snoekduik gemaakt toen mijn paard met zijn voet in een verticale boomwortel stapte en bleef hangen. Bij mij bleef de schade beperkt tot een rijbroek die van boven de knie tot halverwege mijn onderbeen gescheurd was.

Afbeelding

Ironisch genoeg is er binnenkort weer een klusdag gepland met vrijwilligers om de paden op te knappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

Dorine92 schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is heel anders dan ik me voorgesteld had. Jemig, hoe komen die paden zo diep vraag ik me af?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Bedankt voor de foto. Snapte het ook al niet.

Wat een verschrikkelijk tragisch ongeval ;(

Sterkte voor ruiter en ik denk eigenaar

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

gr_roos schreef:
Op sommige plekken ook boomwortels over het pad met hoogteverschillen van 20cm of meer. Ik heb daar ook een snoekduik gemaakt toen mijn paard met zijn voet in een verticale boomwortel stapte en bleef hangen. Bij mij bleef de schade beperkt tot een rijbroek die van boven de knie tot halverwege mijn onderbeen gescheurd was.

[ Afbeelding ]

Ironisch genoeg is er binnenkort weer een klusdag gepland met vrijwilligers om de paden op te knappen.

:oo

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is heel anders dan ik me voorgesteld had. Jemig, hoe komen die paden zo diep vraag ik me af?

Ja die liggen er al zo lang, zo veel gebruikt.. soms kun je zien dat je ooit vroeger over een heuvel gereden moet hebben, maar inmiddels is het dan ruiterpad gewoon vlak, en rij je eigenlijk midden door de heuvel heen. Is een gevalletje tientallen jaren intensief gebruiken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Zo een bizar ongeluk. Ondanks dat ik de paden daar ken, kan ik het mij gewoon niet goed voorstellen.

De paden liggen inderdaad echt diep, zoals op de foto's hierboven ook te zien. Bergen is daardoor wel vaak echt staprondjes, want tegelijkertijd is het ontzettend idyllisch.

Edit: Ik Google net even de genoemde wegen en dat is ook wel echt het punt waar je het meest moet klimmen en smalle diepe paden hebt. Het is voor te stellen dat het aardig benard werd voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Freyr op Gisteren, 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Vreselijk ongeluk, sterkte aan de betrokkenen mochten ze hier meelezen.

Maar het is daar oprecht spannend rijden op sommige stukken met die diep uitgesleten, smalle paden met al die boomwortels zoals op die middelste foto van Dorine92 goed te zien is.
Ik had daar vorig jaar ook wel wat van die ‘mwah momenten’ en dan heb ik een IJslander die geïmporteerd is van IJsland, een soort Hummer dus zeg maar, zo één die je overal brengt wat de bodemgesteldheid ook is.

Maar het is inderdaad ook echt heel mooi daar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Lante schreef:
Vreselijk ongeluk, sterkte aan de betrokkenen mochten ze hier meelezen.

Maar het is daar oprecht spannend rijden op sommige stukken met die diep uitgesleten, smalle paden met al die boomwortels zoals op die middelste foto van Dorine92 goed te zien is.
Ik had daar vorig jaar ook wel wat van die ‘mwah momenten’ en dan heb ik een IJslander die geïmporteerd is van IJsland, een soort Hummer dus zeg maar, zo één die je overal brengt wat de bodemgesteldheid ook is.

Maar het is inderdaad ook echt heel mooi daar.

Ja ik reed daar ook op IJslanders en had er nul last van (behalve dan dat je soms je benen voor het zadel moest leggen om niet beklemd te raken tussen het paard en de boomwortels of stammen in de zijkant van die diepe paden), maar met een ander type paard is het idd niet hetzelfde

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Zo op de foto's lijkt de brandweer op een vlak stuk te staan. Dan zie je maar weer hoe dat vertekend en hoe snel het bos veranderd daar.

Ik zit ook net te denken: Respect voor degene die het paard weg moeten halen daar. Dat zal absoluut ook geen makkelijk en leuk klusje zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Is mijn lievelingsgebied om te rijden. Eigenlijk nooit problemen gehad met de paden.
Nou ja, een keer toenijn paard schrok precies tussen in zo enorm uitgesleten stuk en 180 graden draaide.
Dat was een soort steile wand race die ik niet uit zat..

Volgens de tamtam was het overleden paard 30 jaar oud. Had het zelf uiteindelijk opgegeven.
Zo sneu..