Sport
Afgelopen weekend won Dirk Vanhees met twee super snelle en foutloze ronden de enkelspan paard rubriek van de indoormarathon in Geldrop. In het gesprek na afloop laat hij weten lovend te zijn over de locatie van Geldrop, het parcours én zijn paard Melbourne.
“Ik rijd graag in Geldrop. Het is een top locatie en organisatie en parcoursbouwer Ties van Gog zorgt er altijd voor dat er veel opties in het parcours zitten. Je kan er vaak voor kiezen om binnendoor of buitenom te gaan, maar met Melbourne kies ik bijna altijd voor de korteren lijnen. Hij is namelijk heel wendbaar en snel en komt goed tot zijn recht op technische lijnen”, laat Dirk aan Hoefnet weten.
“Als een auto”
“Afgelopen weekend was het heel makkelijk rijden. Melbourne stuurde net zo simpel als een auto! Het maakte niet uit of ik vroeg om links af rechtsaf te gaan, hij deed alles wat ik vroeg én bleef goed naar voren denken.”
Dirk is vijf jaar geleden begonnen met Melbourne, die toen vijf jaar oud was. “Hij is beleerd door Dries Degrieck en daar ben ik tot op de dag van vandaag heel blij mee! Hij beleert ze op de weg, gaat meteen met ze op pad en daardoor kijkt Melbourne nu nergens naar. “Melbourne wordt, naast zijn werk in de koets, twee keer per week onder het zadel gereden door een vaste amazone, de achttienjarige Eloise Colla. Zij springen samen op 1.05m niveau.”
Succesvolle start
Dirk en Melbourne zijn nu vijf jaar samen. “Vanaf zijn vijfde zijn we begonnen met rijden van wedstrijden, de eerste was een indoormarathon in Belgie. Het doel was om hem mee te nemen om ervaring op te doen, om hem een wedstrijd te laten zien. Maar we wonnen gelijk, waarna ik besloot me te proberen te selecteren voor het Vlaams kampioenschap in Gent. Dat hebben we gedaan en toen wonnen we daar ook!”
“Melbourne is een super paard én we mogen gebruik maken van de super goede locatie van Peter Couwenberg om te trainen. Daarnaast helpt Peter me ook vooruit als ik tijdens de training geen groom heb, daar ben ik hem super dankbaar voor. De afgelopen 19 jaar had ik een relatie met TInny Poncelet. Zij was groomde al die jaren bij me, we waren een top team met zijn drieën!”
Samengestelde menwedstrijden
Dit outdoor seizoen is Dirk van plan om samengestelde menwedstrijden te rijden in Nederland en België. “Melbourne is nu acht jaar oud en sterk genoeg om een samengestelde menwedstrijd te lopen. Ik heb al dressuur en vaardigheid wedstrijden met hem gedaan én marathons, maar dit jaar gaan we het achter elkaar plakken in één weekend. Ik heb er zin in!” Dirk en Melbourne zijn de komende zomer te vinden op Belgische en Nederlandse wedstrijden.
Klik hier voor alle resultaten