Fokkerij
Rising Blue wint klasse L van Blom Hengstencompetitie
Conan Wright kon optimaal gebruik maken van de inzet, het bloed en de kwaliteiten van de hengst Rising Blue (v.Chacco-Blue), en schreef zo de Blom Hengstencompetitie klasse L op zijn naam.
In de eerste finale van de dag kwamen 12 KWPN-goedgekeurde hengsten aan de start. Zes van hen plaatsten zich voor de barrage, waaronder vijf hengsten die daarmee in de gehele competitie nog op nul strafpunten stonden.
Toekomsttalenten
Conan Wright ging gelijk in de aanval met de super meewerkende Rising Blue (Chacco-Blue uit Zarina III ster pref prest van Heartbreaker, fokker Willy Wijnen), die hij voor Stal Brinkman en Jeroen Verver rijdt. Het resulteerde in een foutloze rit waar alle concurrentie zich op stukbeet. “Ik heb nog niet eerder een barrage gereden met Rising Blue maar had er gelijk vertrouwen in. Hij is ongelooflijk voorzichtig, heeft veel bloed en een geweldige instelling. Ik hoef nooit bang te zijn dat hij een foutje maakt, ook als ik wat harder moet rijden zoals vandaag”, vertelt de winnaar. De beste poging om Rising Blue van de eerste plek te houden werd geleverd door die andere ‘Rising’ hengst, krachtpatser Rising Aranix (Aganix du Seigneur uit Lady D van ’t Roosakker sport-spr van Echo van ’t Spieveld), die zijn naam overigens te danken heeft aan fokker Rising Stud uit Froombosch. Keer op keer overtuigt deze hengst met zijn inzet, gemak en vermogen. Daarbij laat hij zich zeer goed rijden en dat demonstreerde hij in de finale onder Kristian Houwen opnieuw. Op de derde plek volgde een ander groot toekomsttalent: de zeer atletische R.Elfhaban van Beek (Elfra van Beek Z uit Habanda van Beek PROK van Hos d’O), die Conan Wright rijdt voor fokker Guido Herrijgers van ’t Eirbissenhof.
Een uitgebreid verslag volgt in de komende uitgave van het KWPN Magazine.
Drummer 2000 TN Z voortreffelijk op herhaling in hengstencompetitie
Met verbluffend veel gemak, vermogen en galop sprong Drummer 2000 TN Z onder Willem Greve naar de overwinning in de klasse M van de Blom Hengstencompetitie. Daarmee ging hij knap op herhaling.
In de klasse M van de Blom Hengstencompetitie kwamen zes hengsten aan de start. Op basis van de plaatsingspunten was al duidelijk dat het vooral tussen Pharao (Vigo d’Arsouilles uit Donnalina ster pref prest PROK van Indoctro, f/g Gebr. Lohuis uit Nijverdal) met Justin Zwartjens en Drummer 2000 TN Z (Diamant de Semilly uit China Touch Hero van Chin Chin, fokker Stud 2000) onder Willem Greve zou gaan. Vorig jaar won laatstgenoemde onder Kars Bonhof.
Eer om hem te rijden
Beide hengsten plaatsten zich met veel gemak voor de vijfkoppige barrage. Als laatste starter wist Willem Greve wat hem te doen stond, want Justin en Pharao hadden met een zeer snelle rit de leiding. “Drummer is echt een heel bijzonder paard, het is gewoon een eer om zo’n hengst te mogen rijden. Zo hard rijden doe ik niet graag met paarden met zo’n grote toekomst voor zich, maar hij springt met zoveel gemak en je wil dan ook graag winnen. Het is echt kicken dat het gelukt is”, reageerde de topruiter. Ze finishten bijna anderhalve seconde sneller over de finish dan Justin en de zeer competitieve Pharao. “Pharao springt heel vaak nul en ik kan in het parcours echt van hem op aan. Hij is super voorzichtig en presteert heel constant”, aldus Justin Zwartjens. Op de derde plaats eindigde de eveneens dubbel foutloos springende Pinacolada van Seldsum (Dominator Z uit I-Nabalia SMH ster pref PROK D-OC van Namelus R, fokker Minne Hovenga) onder eigenaresse Joy Lammers, die met twee goede rondes weer blijk gaf van zijn potentie.
On and On MB maakt verwachtingen waar in klasse Z
In de Blom Hengstencompetitie klasse Z heeft On and On MB (v.Baltic VDL) zijn favorietenrol waargemaakt onder Rob Heijligers. Na twee overwinningen in de competitie heeft hij de eindzege opgeëist.
Er kwamen in totaal negen hengsten aan de start in de zwaarste klasse van de laatste editie van de Blom Hengstencompetitie. Vier daarvan streden mee om het eindklassement, de andere hengsten gingen voor de winst in de dagwedstrijd.
Eindzege voor On and On MB
Jarno van Erp had een duidelijk doel voor ogen met Oslo (Côte de Zélande Delta Mossel Z uit Kelvira elite IBOP-spr D-OC van Chaman) van fokker Mark van Heel en mede-geregistreerde Joop van Uytert. Hij had alleen aan de hengstencompetitiewedstrijd in IJsselmuiden deelgenomen en kon daarom niet meestrijden voor de competitie, waardoor winst in de dagwedstrijd het doel werd. “Oslo ontwikkelt zich heel goed. Hij heeft veel bloed, is scherp en heel voorzichtig. Nu de hindernissen hoger worden komen die kwaliteiten steeds beter tot zijn recht. Ik rijd hem maar één of twee keer per jaar hard, waaronder vandaag hier in Den Bosch. Heel mooi dat het de winst in de dagwedstrijd opleverde”, vertelt Van Erp enthousiast. Rob Heijligers wist na een foutloze ronde in de dagwedstrijd dat hij niet alles uit de kast hoefde te halen om de competitiewinst voor On and On MB (Baltic VDL uit Koosje de Roblesse ster sport-spr van Harley VDL) van fokker Mirjam Bierings veilig te stellen. “On and On is een heel slim paard en ik heb in Peelbergen en Groningen hard met hem gereden om te winnen. Toen ik wist dat Onassis TN niet meer boven ons konden komen, heb ik het gaspedaal niet helemaal ingetrapt in de barrage. Ik ben blij dat hij deze titel heeft gekregen, dat is ook heel mooi voor zijn trotse fokker en eigenaresse”, vertelt Rob.
Tweede plaats
Willem Greve nam voor het eerst plaats in het zadel van de zeer atletische Grandorado TN-zoon Onassis TN (uit Hella stb D-OC van Quasimodo van de Molendreef, fokker Stefan Wijnveen) van Team Nijhof, Melvin Greveling en Ryanstar. Dat resulteerde in een goede ronde, met een ongelukkig foutje in de laatste lijn. Daardoor eindigden ze in het eindklassement op de tweede plaats, net voor de vandaag dubbel foutloos springende Tattoo H&DB TN (Parfait van het Schaeck uit O’Mega H&DB van Kannan, fokkers De Bock en Heyrman) onder Fabiënne Lichtenvoort Cats.
Toptalent Party In De Hus overtuigt in VHO Trofee
De VHO Trofee zorgde vanavond voor een spannend slotstuk op de donderdagavond van de KWPN Stallion Show. De negenjarige Party In De Hus troefde onder Willem Greve een grote en kwaliteitsvolle groep hengsten af. Deze hengst is een zoon van Kannan, die eerder deze avond werd uitgeroepen tot Jumping Horse of the Year.
Vijftien hengsten plaatsten zich voor de barrage van de VHO Trofee over 1.40m, waar alles uit de kast gehaald moest worden voor een topklassering. Willem Greve en Party In De Hus (Kannan uit Miss Coriano van Coriano, fokker Haras de Hus uit Petit Mars) waren als laatste starters bijna een seconde sneller dan de rest van het deelnemersveld en namen de VHO Trofee mee naar huis. Dit was het eerste optreden van de complete Party In De Hus op de KWPN Stallion Show, de hengst werd namelijk vorige week erkend.
[b]Droom van een paard
Willem Greve is niet alleen de ruiter van Party In De Hus, hij is samen met de Canadese Jennifer Delorme ook eigenaar. “Dit is een fantastisch paard met alle mogelijkheden”, is hij enthousiast. “Deze hengst heeft een super rijdbaarheid, een hart van goud, een fantastische instelling en is heel voorzichtig. Hij is heel goed opgeleid door mijn zwager Jules de Bruijn. Ik ken dit paard dan ook al heel lang en Jules stond een tijdje bij mij op stal. Ik zag Party In De Hus elke dag en het is echt een droom van een paard. In eerste instantie heb ik hem voor de sport gekocht, maar het is fijn om zo’n goed paard ook aan de fokkers te kunnen aanbieden. Ik hoop dat hij komend jaar de sport en de dekkerij goed kan combineren en we er zo jaren plezier van kunnen hebben. Op naar meer.”
Prijswinnaars
Giampiero Garofalo nam met Lambrusco (Entertainer uit Total Touch stb-ext pref prest van Lux, fokker L. Keunen-Hanssen uit Linne) risico in de barrage en kwam zo het dichtst bij de winnende tijd. Ook Luke Hill had een goede avond. Hij werd met Night Life VDL (Erco van ’t Roosakker uit Ialba VDL elite IBOP-spr PROK van Arezzo VDL, fokker VDL Stud uit Bears) derde, daarmee bleef hij nipt voor op zichzelf met Sambucci de Muze (Hunters’ Scendro uit Malissa de Muze van Vigo D’Arsouilles, fokker J. de Brabander uit Sint-Niklaas). Op de vijfde plaats eindigde eveneens een zoon van Kannan: Kentucky TMS Z (uit Elite van Prinseveld van Toulon, fokker Tal Milstein Stables uit Asse) onder Maikel van der Vleuten. Hessel Hoekstra en New Pleasure VDL (For Pleasure uit Lady-A ter Putte van Diamant de Semilly, fokker Familie de Martelaere Stal van de Zuidakker uit Barssevelde) mochten als zesde opstellen in de prijsuitreiking.